АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН МІЖ ПІДПРИЄМСТВАМИ

Ключові слова: партнерські відносини, моделі, теорія транзакційних витрат, соціальна теорія обміну

Анотація

В умовах сучасної глобалізованої економіки компанії дедалі частіше прагнуть встановлювати тривалі партнерські відносини, щоб підвищити свою конкурентоспроможність, оптимізувати витрати та забезпечити стабільність поставок. Однак створення та підтримка таких відносин супроводжується низкою викликів, включаючи необхідність ефективного управління транзакційними витратами, подолання невизначеності та ризиків опортуністичної поведінки, а також забезпечення взаємної довіри та лояльності між партнерами. Успішне вирішення цих питань вимагає глибокого розуміння механізмів, які визначають успіх або провал партнерських відносин між підприємствами. Метою статі є аналіз існуючих моделей партнерських відносин між підприємствами, їх порівняння та виявлення ключових факторів, що впливають на стабільність та ефективність таких відносин, що дозволить не лише поглибити теоретичне розуміння механізмів партнерства, але й запропонувати практичні рекомендації для підприємств, які прагнуть побудувати надійні і тривалі бізнес-відносини. У статті розглядаються моделі партнерських відносин між підприємствами в контексті сучасної глобалізованої економіки, де встановлення довгострокових партнерств є важливим фактором підвищення конкурентоспроможності, оптимізації витрат та забезпечення стабільності постачання. Автор акцентує увагу на проблемах, з якими стикаються підприємства під час формування та підтримки таких відносин, зокрема управлінні транзакційними витратами, подоланні невизначеності, мінімізації ризиків опортунізму, а також забезпеченні взаємної довіри та залученості партнерів. Аналіз існуючих досліджень вказує на недостатню інтеграцію різних теоретичних підходів, таких як теорія транзакційних витрат, теорія промислових мереж і соціальна теорія обміну, що обмежує можливості комплексного аналізу та прогнозування успішності партнерських відносин. У статті докладно розглянуто моделі Дж.Б. Хайде і Г. Джона, E. Андерсона і B. Вейца, а також моделі соціального обміну, що дозволяють оцінити вплив специфічних інвестицій, зобов’язань і соціальних чинників на стабільність і довгостроковість відносин. Висновки дослідження підкреслюють важливість поєднання різних підходів для забезпечення ефективності партнерств, що дозволяє краще розуміти механізми взаємодії між підприємствами та приймати обґрунтовані рішення щодо управління партнерськими відносинами.

Посилання

Arndt J. (1979) Toward a Concept of Domesticated Markets. Journal of Marketing, vol. 43, pp. 69–75.

Heide J. B. (1994) Interorganizational Governance in Marketing Channels. Journal of Marketing, vol. 58, pp. 71–85.

Dwyer R., Schurr P., Oh S. (1987) Developing Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing, vol. 51, pp. 11–27.

Anderson J. C., Narus J. A. (1990) A Model of Distributor Firm and Manufacturing Firm Working Partnership. Journal of Marketing, vol. 54, pp. 42–58.

Coase R. H. (1937) The Nature of The Firm. Economica, vol. 4, pp. 386–405

Williamson O. E. (1985) The Economic Institutions of Capitalism, Firms, Markets, Relational Contracting. The Free Press, New York, pp. 279–286.

Anderson J. C., Hakansson H., Johanson J. (1994) Dyadic Business Relationships within a Business Network Contex. Journal of Marketing, vol. 58, pp. 1–15.

Håkansson H., and Snehota I., eds. (1995) Developing Relationships in Business Networks. Routledge, London, 418 p.

Thibaut J. W., Kelley H. (1958). The Social Psychology of Groups. Wiley, New York, 313 p.

Heide J. B., John G. (1990) Alliances in Industrial Purchasing: The Determinants of Joint Action in Buyer-Supplier Relationships. Journal of Marketing Research, vol. 27, pp. 24–36

Heide J. B., John G. (1992) Do Norms Matter in Marketing Relationships? Journal of Marketing, vol. 56, pp. 32–44

Anderson E., Weitz B. (1992) The Use of Pledges to Build and Sustain Commitment in Distribution Channels. Journal of Marketing Research, vol. 29, pp. 21–26

Anderson E., Coughlan A. T. (1987) International Market Entry and Expansion via Independent or Integrated Channels of Distribution. Journal of Marketing, vol. 51, pp. 71–82.

Noordewier T. G., John G., Nevin J. R. (1990) Performance Outcomes of Purchasing Arrangements in Industrial Buyer-Vendor Relationships. Journal of Marketing, vol. 54, pp. 80–93.

Stump R. L., Heide J. B. (1996) Controlling Supplier Oportunism in Industrial Relationships. Journal of Marketing Research, vol. 33, pp. 431–441.

Houston M. B., Johnson Sh. A. (2000) Buyer-Supplier Contracts Versus Joint Ventures: Determinants and Consequences of Transaction Structure. Journal of Marketing Research, vol. 37, pp. 1–15

Blau P. M. (1964) Exchange and Power in Social Life, New York: Willey & Sons.

Rusbult C. E. (1980) Commitment and satisfaction in romantic associations: A test of the investment model. Journal of Experimental Social Psychology, vol. 16, pр. 172–186.

Переглядів статті: 18
Завантажень PDF: 20
Опубліковано
2024-09-30
Як цитувати
Благун, І., & Кукурудз, Р. (2024). АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН МІЖ ПІДПРИЄМСТВАМИ. Сталий розвиток економіки, (3(50), 445-451. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-67