МЕХАНІЗМ УПРАВЛІННЯ ЗМІНАМИ НА СПОЖИВЧОМУ РИНКУ УКРАЇНИ, ВИКЛИКАНИМИ ВІЙНОЮ (НА ПРИКЛАДІ ДІЯЛЬНОСТІ ДП «АДІДАС-УКРАЇНА»)
Анотація
Війна внесла глобальні зміни у функціонування приватного сектору економіки, у тому числі, першочерговою кризою менеджменту приватних підприємств України стала неготовність прийняття глобальних викликів, що стосувались зменшенням споживчого попиту, необхідністю благодійної діяльності, руйнуванням основних засобів підприємств та організацій, страхом втратити дохід, майно та власне життя і здоров’я. Підприємства стали перед вибором: продовжувати працювати, незважаючи на ризики, але бажаючи допомагати державі та підлеглим виплатою заробітної плати та податкового навантаження, заморозити власну економіко-господарську діяльність, закрити бізнес. ДП «АДІДАС-УКРАЇНА» вибрало другу модель поведінки, і відповідно одразу після початку повномасштабного вторгнення в Україну було закрито усі заклади оптової та роздрібної торгівлі і відповідно у підсумку року (2022) компанія одержала збиток. Тому створення ефективного організаційно-економічного механізму управління змінами викликаними війною є дуже важливим. Завданнями організаційно-економічного характеру є соціальні та господарсько-економічні, до першої групи відносяться: створення достойних умов праці – гарантуватиме залучення великої кількості громадян України до праці в компанії із світовим визнанням; відновлення постраждалих районів міст, регіонів – відкриття нових, реконструкція старих, зруйнованих магазинів сприятиме поверненню життя на окуповані чи понівечені раніше території; пропагування здорового способу життя – завдяки масовій пропаганді заняття спортом у воєнний та післявоєнний період можна уникнути депресивних станів та настроїв у суспільстві; українізація – пошиття одягу з національною символікою нагадуватиме про самобутність та унікальність українського народу в Україні та за її межами; благодійна діяльність – аукціони, виставки, розпродажі, фонди концерну, кошти виручені з яких будуть спрямовані на потреби армії сприятимуть швидкій перемозі над злом. До економіко-господарських ж завдань відносимо: збільшення податкових доходів – нарощення виробничо-економічних потужностей великих підприємств прямо пропорційно впливає на обсяг доходів у державну казну; насичення споживчого ринку якісними товарами та послугами – шляхом ефективного функціонування торгівельного підприємства; збільшення робочих місць та платоспроможних громадян – через розширення виробництва на відкриття нових точок збуту спортивного одягу та взуття; нарощення попиту – шляхом створення систем лояльності, гнучкої цінової політики.
Посилання
Haidei O. O. (2020) Upravlinnia zminamy na pidpryiemstvi. [Management of changes in the enterprise]. Bulletin of the Berdyan University of Management and Business. vol. 3 (19). pp. 71–75. (in Ukrainian)
Shubin O. O. (2013) Dykhotomiia vyznachennia stratehichnykh zmin u naukovomu dyskursi [Dichotomy of defining strategic changes in scientific discourse]. Strategy of economic development of Ukraine. vol. 33. pp. 38–44. (in Ukrainian)
Anisimova L. (2019) Modeliuvannia protsesu formuvannia ta vyboru stratehii rozvytku pidpryiemstva. [Modeling the process of formation and selection of the company's development strategy]. Visnyk Kyvskoho nats. University named after Taras Shevchenko. vol. 128. (in Ukrainian)
Voronkova A. E. (2021) Stratehichni zminy yak bazys innovatsiinoho rozvytku pidpryiemstva. [Strategic changes as a basis for innovative development of the enterprise]. Bulletin of SNU named after V. Dalya. vol. 2 (173). pp. 134–139. (in Ukrainian)
Husieva O. Iu. (2016) Problemy upravlinnia stratehichnymy zminamy na vitchyznianykh pidpryiemstvakh. [Problems of managing strategic changes at domestic enterprises]. Bulletin of the Nobel Committee. Form. vol. 5. pp. 92–100. (in Ukrainian)
Pryimak N. S. Upravlinnia stratehichnymy zminamy na pidpryiemstvi [Management of strategic changes at the enterprise]. Global and national economic problems. vol. 6. pp. 427–430. (in Ukrainian)
Sylkina Yu. O. (2021) Upravlinnia stratehichnymy zminamy na pidpryiemstvakh torhivli. [Management of strategic changes at trade enterprises]. Innovative economy. All-Ukrainian scientific and industrial journal. vol. 5(43). pp.76–78. (in Ukrainian)
Rampersad, K. Khiubert. (2004) Universalna skhema pokaznykiv diialnosti. Yak dosiahnuty rezultativ. Universal chart of activity indicators. How the results are achieved). Kyiv: Komprynt. (in Ukrainian)
Vytorh Adidas Ukraina v 2023 rotsi stanovyv 1.5 mlrd hrn [Adidas Ukraine's revenue in 2023 amounted to UAH 1.5 billion]. Available at: http://shareuapotential.com/ru/News/Newsline/adidas-fin-rez-2023-12.html (in Ukrainian)
Гайдей О.О. Управління змінами на підприємстві. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. Економіка та управління підприємствами. 2020. № 3 (19). С. 71–75. URL: http://old.bumib.edu.ua/sites/default/files/visnyk/13-3-19-2012.pdf
Шубін О.О. Дихотомія визначення стратегічних змін у науковому дискурсі. Стратегія економічного розвитку України. 2013. № 33. С. 38–44. URL: https://ir.kneu.edu.ua/items/03a2d4fb-2243-4a5e-b004-a729d27cfb1b (дата звернення: 05.05.2024).
Анісімова Л. Моделювання процесу формування та вибору стратегій розвитку підприємства. Вісник Київського нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка. 2019. № 128.
Воронкова А.Е. Стратегічні зміни як базис інноваційного розвитку підприємства. Вісник СНУ ім. В. Даля. 2020. № 2 (173). С. 134–139.
Гусєва О.Ю. Проблеми управління стратегічними змінами на вітчизняних підприємствах. Бюлетень нобелівського ек. форуму. 2016. №1(5). С. 92–100.
Приймак Н.С. Управління стратегічними змінами на підприємстві. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. № 6. С. 427–430.
Силкіна Ю.О. Управління стратегічними змінами на підприємствах торгівлі. Інноваційна економіка. Всеукраїнський науково-виробничий журнал. 2021. № 5 (43). С. 76–78.
Рамперсад, К. Хьюберт. Універсальна схема показників діяльності. Як досягнути результатів. Київ: «Компринт». 2024.
Виторг Adidas Україна в 2023 році становив 1.5 млрд грн. 2024. URL: http://shareuapotential.com/ru/News/Newsline/adidas-fin-rez-2023-12.html (дата звернення: 14.08.2024).