МАРКЕТИНГ ВІДНОСИН У ФОРМУВАННІ СТАЛИХ ПАРТНЕРСЬКИХ ЗВ'ЯЗКІВ АГРОПІДПРИЄМСТВ

Ключові слова: маркетинг відносин, агропідприємства, партнерські зв'язки, сталий розвиток, агропродовольчі ланцюги, багатостороннє партнерство, стейкхолдери, конкурентні переваги

Анотація

Стаття присвячена дослідженню теоретико-методичних засад застосування маркетингу відносин для формування сталих партнерських зв'язків агропідприємств України. Розроблено інтегровану концептуальну модель маркетингу відносин в агроланцюгах, що враховує специфіку аграрної сфери та принципи сталого розвитку. Обґрунтовано перспективність використання багатостороннього партнерства як стратегічного підходу до управління взаємодією з різними групами стейкхолдерів агропродовольчого ланцюга. Практичне значення одержаних результатів визначається можливістю використання розробленої модель маркетингу відносин в агроланцюгах для підвищення ефективності партнерської взаємодії та забезпечення операційної стійкості агропідприємств. Основні висновки підтверджують трансформацію ролі маркетингу відносин від інструменту конкурентної боротьби до механізму забезпечення сталого розвитку агробізнесу.

Посилання

Berry, L. L. Relationship Marketing. In: Berry, L., Shostack, G. L., & Upah, G. (Eds.), Emerging Perspectives on Services Marketing. Chicago: American Marketing Association. Chicago, IL, USA, 1983. рр. 25–38.

Morgan, R. M., & Hunt, S. D. The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing. 1994. Vol. 58(3). рр. 20–38.

Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. The evolution of relationship marketing. International Business Review. 1995. Vol. 4(4). рр. 397–418. DOI: https://doi.org/10.1016/0969-5931(95)00018-6

Zinkhan, G. M. Relationship marketing: Theory and implementation. Journal of Market-Focused Management. 2002. Vol. 5. рр. 83–89.

Rosário, A. & Casaca, J. A. Relationship marketing and customer retention – A systematic literature review. Studies in Business and Economics. 2023. no. 18(3). рр. 44–66. DOI: https://doi.org/10.2478/sbe-2023-0044

Gummesson, E. From relationship marketing to total relationship marketing and beyond. Journal of Services Marketing. 2017. Vol. 31(1). рр. 16–19. DOI: https://doi.org/10.1108/JSM-11-2016-0398

Cheng, C.-F., Kuo, H.-C., Lin, H.-T., & Lee, Y.-T. Exploring effectiveness of relationship marketing on artificial intelligence adopting intention. SAGE Open. 2023. Vol. 13(4). рр. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1177/21582440231222760

Palmatier, R. W., Dant, R. P., Grewal, D., & Evans, K. R. Factors influencing the effectiveness of relationship marketing: A meta-analysis. Journal of Marketing. 2006. Vol. 70(4). рр. 136–153. DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.70.4.136

Das, K. Relationship marketing research (1994–2006): An academic literature review and classification. Marketing Intelligence & Planning. 2009. Vol. 27(3). рр. 326–363. DOI: https://doi.org/10.1108/02634500910955236

Hardana, A. E., & Pratiwi, D. E. The Impact of Trust and Relationship Quality on Agricultural Cooperative Competitiveness. HABITAT. 2023. Vol. 34(3). рр. 311–320. DOI: https://doi.org/10.21776/ub.habitat.2023.034.3.28

Nayal, K., Raut, R. D., Yadav, V. S., Priyadarshinee, P., & Narkhede, B. E. The impact of sustainable development strategy on sustainable supply chain firm performance in the digital transformation era. Business Strategy and the Environment. 2022. Vol. 31(3). рр. 845–859. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.2921

Дудар Т. Маркетинг відносин в системі агробізнесу у контексті викликів євроінтеграційних процесів. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2016. № 1. С. 22–33.

García-Agüero, A.I., Terán-Yépez, E., Belmonte-Ureña, L.J., Camacho-Ferre, F. Nurturing Sustainability in Agricultural Firms: The Role of Relational Marketing with Stakeholders and the Moderating Influence of Firm’s Attitudes Toward Sustainability. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. 2025. рр. 117-132. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-70488-8_8

Mishra, V., Ishdorj, A., Tabares Villarreal, E., & Norton, R. Collaboration in agricultural value chains: a scoping review of the evidence from developing countries. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies. 2024. Vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1108/JADEE-12-2023-0311

Stoeva, S., Van Gompel, R., Van den Bossche, L., Rogge, E., Slavova, P., Grivins, M., & Mileiko, I. Understanding collaboration in short food supply chains: A focus on collaborative relationships, interaction mechanisms and relational benefits. Agricultural and Food Economics. 2024. Vol. 12(49). DOI: https://doi.org/10.1186/s40100-024-00344-4

Pancino, B., Blasi, E., Rappoldt, A. et al. Partnering for sustainability in agri-food supply chains: the case of Barilla Sustainable Farming in the Po Valley. Agricultural and Food Economics. 2019. Vol. 7, 13 DOI: https://doi.org/10.1186/s40100-019-0133-9

Berry, L. L. (1983). Relationship Marketing. In: Berry, L., Shostack, G. L., & Upah, G. (Eds.), Emerging Perspectives on Services Marketing. Chicago: American Marketing Association. Chicago, IL, USA, pp. 25–38.

Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, vol. 58(3), pp. 20–38.

Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. (1995). The evolution of relationship marketing. International Business Review, vol. 4(4), pp. 397–418. DOI: https://doi.org/10.1016/0969-5931(95)00018-6

Zinkhan, G. M. (2002). Relationship marketing: Theory and implementation. Journal of Market-Focused Management, no. 5, pp. 83–89.

Rosário, A. & Casaca, J. A. (2023). Relationship marketing and customer retention – A systematic literature review. Studies in Business and Economics, no. 18 (3), pp. 44–66. DOI: https://doi.org/10.2478/sbe-2023-0044

Gummesson, E. (2017). From relationship marketing to total relationship marketing and beyond. Journal of Services Marketing, vol. 31(1), pp. 16–19. DOI: https://doi.org/10.1108/JSM-11-2016-0398

Cheng, C.-F., Kuo, H.-C., Lin, H.-T., & Lee, Y.-T. (2023). Exploring effectiveness of relationship marketing on artificial intelligence adopting intention. SAGE Open, vol. 13(4), pp. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1177/21582440231222760

Palmatier, R. W., Dant, R. P., Grewal, D., & Evans, K. R. (2006). Factors influencing the effectiveness of relationship marketing: A meta-analysis. Journal of Marketing, vol. 70(4), pp. 136–153. DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.70.4.136

Das, K. (2009). Relationship marketing research (1994–2006): An academic literature review and classification. Marketing Intelligence & Planning, vol. 27(3), pp. 326–363. DOI: https://doi.org/10.1108/02634500910955236

Hardana, A. E., & Pratiwi, D. E. (2023). The Impact of Trust and Relationship Quality on Agricultural Cooperative Competitiveness. HABITAT, vol. 34(3), pp. 311–320. DOI: https://doi.org/10.21776/ub.habitat.2023.034.3.28

Nayal, K., Raut, R. D., Yadav, V. S., Priyadarshinee, P., & Narkhede, B. E. (2022). The impact of sustainable development strategy on sustainable supply chain firm performance in the digital transformation era. Business Strategy and the Environment, vol. 31(3), pp. 845–859. DOI: https://doi.org/10.1002/bse.2921

Dudar T. (2016). Marketynh vidnosyn v systemi ahrobiznesu u konteksti vyklykiv yevrointehratsiinykh protsesiv [Relationship marketing in the agribusiness system in the context of challenges of european integration processes]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu - Bulletin of Ternopil national economic university, vol. 1, pp. 22–33. (in Ukrainian)

García-Agüero, A.I., Terán-Yépez, E., Belmonte-Ureña, L.J., Camacho-Ferre, F. (2025). Nurturing Sustainability in Agricultural Firms: The Role of Relational Marketing with Stakeholders and the Moderating Influence of Firm’s Attitudes Toward Sustainability. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham, pp. 117-132. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-70488-8_8

Mishra, V., Ishdorj, A., Tabares Villarreal, E., & Norton, R. (2024). Collaboration in agricultural value chains: a scoping review of the evidence from developing countries. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, vol. 1. DOI: https://doi.org/10.1108/JADEE-12-2023-0311

Stoeva, S., Van Gompel, R., Van den Bossche, L., Rogge, E., Slavova, P., Grivins, M., & Mileiko, I. (2024). Understanding collaboration in short food supply chains: A focus on collaborative relationships, interaction mechanisms and relational benefits. Agricultural and Food Economics, vol. 12(49). DOI: https://doi.org/10.1186/s40100-024-00344-4

Pancino, B., Blasi, E., Rappoldt, A. et al. (2019). Partnering for sustainability in agri-food supply chains: the case of Barilla Sustainable Farming in the Po Valley. Agricultural and Food Economics. vol. 7, 13 DOI: https://doi.org/10.1186/s40100-019-0133-9

Переглядів статті: 11
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2025-07-04
Як цитувати
Рябокучма, А. (2025). МАРКЕТИНГ ВІДНОСИН У ФОРМУВАННІ СТАЛИХ ПАРТНЕРСЬКИХ ЗВ’ЯЗКІВ АГРОПІДПРИЄМСТВ. Сталий розвиток економіки, (3 (54), 356-362. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-54