FEATURES OF FORMING STRATEGIES FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT IN THE MIND OF MACROECONOMIC INSTABILITY
Abstract
The article is devoted to the peculiarities of the formation of the company's development strategy in conditions of macroeconomic instability. The purpose of the article is to establish the features of the company's development strategy in conditions of macroeconomic instability and to determine the features of its formation. Summarizing scientific approaches to understanding the economic content of the "development strategy" category, it was concluded that for the enterprise these are clearly thought-out goals and objectives, the achievement of which will ensure the formed volumes of resource potential, taking into account competitive positions on the market of products or services. It is substantiated that the company's development strategy covers various aspects of its activities and employees, aimed at their progressive development and achievement of high results. It is noted that the specifics of the development of the company's development strategy depend on the industry affiliation, the dynamics of the achieved activity indicators, the available potential, the position occupied on the product market, the behavior of competitors, and consumer preferences. For the successful formation of a strategy, the main tasks are necessary: formulation of the strategic vision and mission of the enterprise; setting goals, namely, specific results that the company seeks to achieve; development of a development strategy, which is an action plan and includes the selection of priority markets, competitor analysis, determination of the company's competitive advantages, and the development of separate strategic and tactical measures. The main stages of developing the company's development strategy are defined. It is substantiated that in order for the strategic process not to be an exclusively formal procedure, it must be directed to the solution of practical tasks, to ensure its compliance with such criteria as ease of understanding; using only those management procedures that are functionally significant and correspond to the features of the management policy of enterprises.
References
Ареф’єва О., Пілецька С., Лістрова М. Формування конкурентної стратегії підприємства в системі антикризового управління. Економіка та суспільство. 2022. № 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2 022-43-35.
Ареф’єва О.В., Сафонік Н.П., & Дудік А.О. Стратегічний аналіз розвитку транспортних підприємств в умовах інноваційних тенденцій. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. № (7). DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-16
Власенко В.А. Розробка та реалізація стратегії розвитку підприємства в умовах трансформації рин кових відносин: принципові підходи та інструменти. Економіка. Менеджмент. Підприємництво. 2014. № 26(1). С. 32–41. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecmepi_2014_26(1)__6
Гармаш Р.Б. Стратегії розвитку промислових підприємств у світлі глобалізаційних процесів. Академічні візії. 2023. Вип. 17.
Гончаров Ю.В., Лапчик Ю.Ю. Удосконалення стратегії розвитку підприємства. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. 2014. № 1. С. 193–199. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknutd_2014_1_30
Золотаревський А.В. Створення стратегії економічного розвитку підприємства. Формування ринкових відносин в Україні. 2014. № 11(162). С. 107–113. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2014_11_23
Кузьмак О.І. Інноваційна стратегія як засіб стабілізації розвитку промислового підприємства. Інноваційна економіка. 2016. № 1–2. С. 114–118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2016_1‐2_20
Пілецька С.Т. Формування конкурентної стратегії аеропорту вумовах невизначеності. Економіка та суспільство. 2022. Випуск № 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-3
Пілецька С.Т., Ануфрієва М.О. Формування конкурентної стратегії підприємства в умовах економіки знань: теоретичний підхід. Економіка. Фінанси. Право. 2022. № 9/2. С. 37–40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35
Портер М. Конкурентна перевага: Як досягти високого результату і забезпечити його стійкість. Альпіна Бізнес Букс, 2008.
Харцер М.В. Стратегія розвитку підприємства в умовах нестабільності економіки держави. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2014. № 3. С. 109–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znptdau_2014_3_24
Ansoff H. Igor. Strategic Issue Management. Strategic Management Journal. 1980. Vol. 1. No. 2. P. 131–148. URL: http://www.jstor.org/stable/2486096
Buleev Ivan, Bryukhovetska Natalya, Korytko Tetyana, Pіletska Samira, Patlachuk Vasyl. Evaluation of the levelof personnel adaptation to enterprises intellectualization in termes of the economy digitalization. Management Theoryand Studies for Rural Business and Infrastructure Development. Vol. 45. No. 1. P. 94–104 DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2023.10
Arefieva O., Piletska S., Listrova M. (2022) Formuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva v systemi antykryzovoho upravlinnia [Formation of a competitive strategy for enterprises in the anti-crisis management system]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-35 (in Ukrainian)
Arefieva, O. V., Safonik, N. P., & Dudik, A. O. (2023) Stratehichnyi analiz rozvytku transportnykh pidpryiemstv v umovakh innovatsiinykh tendentsii [Strategic analysis of the development of transport enterprises in the minds of innovative trends]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, no. 7. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-16 (in Ukrainian)
Vlasenko V. A. (2014) Rozrobka ta realizatsiia stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh transformatsii rynkovykh vidnosyn: pryntsypovi pidkhody ta instrumenty [The fundamental approaches and instruments of enterprise development strategy development and implementation under the conditions of marketplace transformation]. Economics. Entrepreneurship. Management (electronic journal), no. 26 (1), pp. 32–41. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ecmepi_2014_26(1)__6 (in Ukrainian)
Harmash R. B. (2023) Stratehii rozvytku promyslovykh pidpryiemstv u svitli hlobalizatsiinykh protsesiv [Strategies for the development of industrial enterprises in light of globalization processes]. Akademichni vizii, vol. 17.
Honcharov Yu. V., Lapchyk Yu. Iu. (2014) Udoskonalennia stratehii rozvytku pidpryiemstva [Improved business development strategy]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu, no. 1, pp. 193–199. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vknutd_2014_1_30 (in Ukrainian)
Zolotarevskyi A. V. (2014) Stvorennia stratehii ekonomichnoho rozvytku pidpryiemstva [Creation of a strategy for economic development of business]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 11(162), pp. 107–113. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2014_11_23 (in Ukrainian)
11. Kuzmak O. I. (2016) Innovatsiina stratehiia yak zasib stabilizatsii rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Innovative strategy as a means of stabilizing the development of industrial enterprises]. Innovatsiina ekonomika, no. 1–2, pp. 114–118. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2016_1‐2_20
12. Piletska S. T (2022) Formuvannia konkurentnoi stratehii aeroportu vumovakh nevyznachenosti [Formation of a competitive strategy for the airport in the world of insignificance]. Ekonomika ta suspilstvo, vol. 44. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-3 (in Ukrainian)
Piletska S. T., Anufriieva M. O. (2022) Formuvannia konkurentnoi stratehii pidpryiemstva v umovakh ekonomiky znan: teoretychnyi pidkhid [Formation of competitive strategy of enterprise in the minds of economics knowledge: theoretical approach]. Ekonomika. Finansy. Pravo, no. 9/2, pp. 37–40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022- 43-35 (in Ukrainian)
Porter M. (2008) Konkurentna perevaha: Yak dosiahty vysokoho rezultatu i zabezpechyty yoho stiikist [Competitive advantage: How to achieve a high result and ensure its sustainability]. Alpina Biznes Buks. (in Ukrainian)
Khatser M. V. (2014) Stratehiia rozvytku pidpryiemstva v umovakh nestabilnosti ekonomiky derzhavy [Strategy of development of the enterprise in conditions of instability of the state economy]. Bulletin of scientific works of the Tavria State Agrotechnological University (economic sciences) (electronic journal), no. 3, pp. 109–112. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znptdau_2014_3_24 (in Ukrainian)
Ansoff, H. Igor. (1980) Strategic Issue Management. Strategic Management Journal, vol. 1, no. 2, pp. 131–148. Available at: http://www.jstor.org/stable/2486096 (in Ukrainian)
Buleev Ivan, Bryukhovetska Natalya, Korytko Tetyana, Pіletska Samira, Patlachuk Vasyl. Evaluation of the level of personnel adaptation to enterprises intellectualization in termes of the economy digitalization. Management Theoryand Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 45, no. 1, pp. 94–104. DOI: https://doi.org/10.15544/mts.2023.10 (in Ukrainian)