THEORETICAL FOUNDATIONS OF THE MARKETING COMPLEX IN FORMING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE
Abstract
In conditions of instability and variability of the external environment, and especially in conditions of martial law, marketing becomes a key aspect for achieving competitive advantages of business entities. The application of marketing tools in the activities of enterprises is the basis of the marketing system, and the management of the marketing complex is the main task of achieving its competitiveness. Studies have shown that the interpretation of the "marketing mix" ("marketing mix") is determined by a set of strategic tools and actions used by enterprises to achieve their marketing goals. The chronological sequence of the development of the marketing complex in the scientific works of foreign scientists is determined. The constituent elements of the classical marketing model "4P" are characterized. The basis for the emergence of new concepts in the evolution of the marketing complex is defined and characterized. Modern concepts of the marketing complex are analyzed. It has been established that all new marketing tools are either modifications of the classic "4P" or characteristics of the environment in which these tools are used. New concepts of the marketing mix are described, such as "4C", "4A", the SIVA model, "4D", "4E", as well as the concept of "2P + 2C + 3S", which are not intended to completely replace the concept of "4P", however, complement and expand the approach to marketing management. The marketing component in the system of ensuring the competitiveness of agricultural enterprises plays an important role and involves the use of a system of appropriate tools aimed at forming an optimal model of agricultural enterprise behavior in the market through the optimization of four main policies: product, price, sales and communication. By optimizing these four policies, agricultural enterprises can enhance their competitiveness in the market. Additionally, a strategic and well-coordinated approach to marketing ensures that the enterprise can adapt to market changes, consumer preferences, and external factors, thus maintaining a strong position in the agricultural sector.
References
Дима О.О. Побудова довготривалих стосунків в каналі розподілу. Маркетинг та логістика в системі менеджменту: зб. матеріалів доп. учасн. VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Львів : Львівська політехніка, 2008. 524 с.
Красовька О.Ю. Теоретичні засади концепції «маркетинг-мікс». Бізнес-навігатор. 2018. Вип. 3-2 (46). С. 12–15.
Гаркавенко С.С. Маркетинг: підручник. 5-те вид. доп. Київ : Лібра, 2007. 720 с.
McCarthy E.J. Basic Marketing: A Managerial Approach. Home Wood. IL: Irvin, 1960. 392 р.
Артімонова І.В. Концепція маркетинг-міксу як основа програмно-цільового підходу до організації маркетингової діяльності підприємства. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 4 (106). С. 94–101.
Петруня Ю.Є., Петруня В.Ю. Маркетинг: навч. посіб. 3-тє вид., переробл. і доповн. Дніпропетровськ : Університет митної справи та фінансів, 2016. 362 с.
Борисенко О.С. Теоретичні основи та еволюція розвитку комплексу маркетингу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. № 14. С. 134–141.
Мамалига С.В., Лоїк І.І. Сучасні підходи до трактування маркетинг-міксу. Збірник наукових праць ВНАУ. 2012. Вип. № 4 (70). Т. 2. С. 144–149.
Оберемок С.В. Інструменти та технології маркетингу: еволюція та розвиток на випередження. Траєкторія науки. 2015. № 2-3.
Маркетинг: підручник / за ред. А.Ф. Павленка. Київ : КНЕУ, 2008. 600 с.
Філонов В.І. Маркетинг та ефективність підприємства: дис. … канд. екон. наук: 08.00.04/ КНЕУ ім. Вадима Гетьмана. Київ, 2011. 190 с.
Chekitan S. Dev, Don E. Schultz. A Customer-Focused Approach Can Bring the Current Marketin Mix into the 21st Century. Marketing Management. 2005. № 14(1). P. 16–22.
Lohosha R.V., Trapaidze S.M. Formation of marketing product policy of agricultural enterprises. Формування ринкових відносин в Україні. 2022. № 7-8 (254-255). С. 87–92.
Логоша Р.В., Пронько Л.М. Маркетинг-менеджмент у системі управління аграрних підприємств. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2022. № 3 (61). С. 77–91.
Dyma O. O. (2008) Pobudova dovhotryvalykh stosunkiv v kanali rozpodilu [Building long-term relationships in the distribution channel]. Marketynh ta lohistyka v systemi menedzhmentu: zb. materialiv dop. uchasn. VII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. [Marketing and logistics in the management system: a collection of reports of the participants of the VII International Scientific and Practical Conference]. Lviv. (in Ukrainian)
Krasovka O. Iu. (2018) Teoretychni zasady kontseptsii «marketynh-miks». [Theoretical foundations of the «marketing mix» concept]. Biznes-navihator, is. 3-2 (46), pp. 12–15. (in Ukrainian)
Harkavenko S. S. (2007) Marketynh. [Marketing]. Kyiv: Libra. (in Ukrainian).
McCarthy E. J. (1960) Basic Marketing: A Managerial Approach. Home Wood. IL: Irvin.
Artimonova I. V. (2010) Kontseptsiia marketynh-miksu yak osnova prohramno-tsilovoho pidkhodu do orhanizatsii marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva [The concept of the marketing mix as the basis of a program-targeted approach to the organization of the enterprise's marketing activities]. Aktualni problemy ekonomiky, no. 4 (106), pp. 94–101. (in Ukrainian)
Petrunia Yu. Ie., Petrunia V. Iu. (2016) Marketynh [Marketing]. Dnipropetrovsk: Universytet mytnoi spravy ta finansiv. (in Ukrainian).
Borysenko O. S. (2018) Teoretychni osnovy ta evoliutsiia rozvytku kompleksu marketynhu [Theoretical foundations and evolution of the development of the marketing complex]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 14, pp. 134–141. (in Ukrainian).
Mamalyha S. V., Loik I. I. (2012) Suchasni pidkhody do traktuvannia marketynh-miksu. [Modern approaches to the interpretation of the marketing mix]. Zbirnyk naukovykh prats VNAU, is. 4 (70), vol. 2, pp. 144–149. (in Ukrainian).
Oberemok S. V. (2015) Instrumenty ta tekhnolohii marketynhu: evoliutsiia ta rozvytok na vyperedzhennia [Marketing tools and technologies: evolution and development ahead of time]. Traiektoriia nauky, no. 2-3. (in Ukrainian).
Pavlenko A. F. (eds.) (2008) Marketynh [Marketing]. Kyiv: KNEU. (in Ukrainian)
Filonov V. I. (2011) Marketynh ta efektyvnist pidpryiemstva. [Marketing and enterprise efficiency]. (Candidate’s thesis). KNEU im. Vadyma Hetmana. Kyiv. (in Ukrainian)
Chekitan S. Dev., Don E. Schultz. (2005) A Customer-Focused Approach Can Bring the Current Marketin Mix into the 21st Century. Marketing Management, no. 14(1), pp. 16–22.
Lohosha R. V., Trapaidze S. M. (2022) Formation of marketing product policy of agricultural enterprises. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 7-8 (254-255), pp. 87–92.
Lohosha R. V., Pronko L. M. (2022) Marketynh-menedzhment u systemi upravlinnia ahrarnykh pidpryiemstv [Marketing-management in the management system of agricultural enterprises]. Ekonomika, finansy, menedzhment: aktualni pytannia nauky i praktyky, no. 3 (61), pp. 77–91. (in Ukrainian)