SUBSTANTIATION OF EXPEDIENCY FOR OPENING THE HOTEL (4 STARS FOR 85 ACCOMODATIONS IN ODESA)
Abstract
Purpose. The aim of the article is to develop the theoretical and applied bases of quality management of hotel services and determine the directions of its improvement (on the example of “Hotel Sea” 4 *, located in Odesa). Methodology of research. The following methods are used in the study: SWOT-analysis (to identify strengths, weaknesses, external opportunities and threats of a projected hotel); comparative analysis (to assess the competitiveness of hotels); abstract and logical (to form conclusions about the expediency of functioning of the projected spa-hotel). Findings. A number of engineering, technological, architectural and construction solutions are proposed when opening a spa-hotel in Odesa, and the basic principles that are taken into account when constructing hotel buildings are outlined. The competitive environment is analysed and the competitiveness of the projected hotel is evaluated. The strengths and weaknesses of “Hotel Sea” 4 * are identified, as well as the external opportunities and threats of its activities. The main stages of the competitive management process of the hotel “Hotel Sea” 4 * based on management functions are substantiated. Suggestions to increase the competitiveness of the spa-hotel “Hotel Sea” 4 * have been formed. The economic performance of the hotel is forecasted and recommendations to improve them are made in the article. Originality. Recommendations to increase the level of competitiveness of the projected spa-hotel “Hotel Sea” 4 *, which will increase the net profit of the hotel “Sea Hotel” 4 * by 2030 have been developed. Practical value. The results of the study can be used in the tourism industry, which directly influences the formation of hotel business infrastructure; this will facilitate the proper allocation of available resources of hotel enterprises for maximum profit.
References
Організація готельного господарства: підручник / за ред. Байлік І.М., Писаревський А.Г.; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2015. 329 с.
Кабушкин Н.І. Менеджмент гостиниц и ресторанов: учебн. пособие. Москва: КноРус, 2016. 345 с.
Нечаюк Л.І., Телеш Н.О. Готельно-ресторанний бізнес: навч. посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2003. 348 с.
Spa-технології в готелях: URL: www.starpool.com.ua/uploads/Publications/AlfaSPA_Hotel_business_7.pdf (дата звернення: 11.12.2019).
Бaнькo В.Г. Будівлі, споруди, oблaднaння туристичних комплексів та експлуатація: навч. посібник. Київ: Центр інформаційних технологій, 2006. 292 с.
Стандарти spa та wellness в Україні. URL: http://soyuz-spa.com/standarti-spa-wellnessukra%D1%97ni.html (дата звернення: 10.12.2019).
Дядечко Л.П. Економіка туристичного бізнесу. URL: http://tourlib.net/books_ukr/dyadechko64.htm (дата звернення: 10.12.2019).
Мунін Г.Б. Особливості та напрями вдосконалення фінансово-операційного аналізу діяльності готельного бізнесу. Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. праць. 2003. № 10. С. 108-114.
Aпaтенкo Т.М. Методичні вказівки для виконання практичних завдань, рoзрaхункoвo-грaфічнoї роботи та самостійної роботи з дисципліни «Проектування об’єктів гoтельнo-рестoрaннoгo гoспoдaрствa» (для студентів 4 курсу денної та заочної форм навчання, за напрямом підготовки
140101 «Гoтельнo-рестoрaннa справа» професійного спрямування "Готельне гoспoдaрствo"). Харків: ХНУМГ, 2013. 35 с.
Мaзaрaкі A.A., Пересічний М.І., Шaпoвaлтa С.Л. Проектування готелів: нaвч. пoсіб. Київ: Київ. нaц. торг.-екoн. ун-т, 2012. 340 с.
Герасимчук З.В., Сидорук С.В. Методика оцінки ефективності територіальної організації ринку готельних послуг в регіоні. Економічні науки. 2011. Вип. 8(29). Ч. 1. С. 81-88.
Bailik, I.M. and Pysarevskyi, A.H. (2015), Orhanizatsiia hotelnoho hospodarstva [Organization of the hotel industry], textbook, KhNUMH im. O.M. Beketova, Kharkiv, Ukraine, 329 p.
Kabushkin, N.I. (2016), Menedzhment gostinits i restoranov [Hotel and restaurant management], tutorial, KnoRus, Moscow, Russia, 345 p.
Nechaiuk, L.I. and Telesh, N.O. (2003), Hotelno-restorannyi biznes [Hotel and restaurant business], tutorial, Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 348 p.
Spa-tekhnolohii v hoteliakh [Hotel Spa Technologies], available at: www.starpool.com.ua/uploads/Publications/AlfaSPA_Hotel_business_7.pdf (access date December 11, 2019).
Banko, V.H. (2006), Budivli, sporudy, obladnannia turystychnykh kompleksiv ta ekspluatatsiia [Buildings, structures, equipment of tourist complexes and operation], tutorial, Tsentr informatsiinykh tekhnolohii, Kyiv, Ukraine, 292 p.
Standarty spa tа wellness v Ukrainі [Spa and wellness standards in Ukraine], available at: http://soyuz-spa.com/standarti-spa-wellness-ukraYini.html (access date December 10, 2020).
Diadechko, L.P. Ekonomika turystychnoho biznesu [Economics of tourism business], available at: http://tourlib.net/books_ukr/dyadechko64.htm (access date December 10, 2020).
Munin, H.B. (2003), “Features and directions of improvement of financial and operational analysis of hotel business activity”, Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini: zb. nauk. prats, 108-114.
Apatenko, T.M. (2013), Metodychni vkazivky dlia vykonannia praktychnykh zavdan, rozrakhunkovo-hrafichnoi roboty ta samostiinoi roboty z dystsypliny «Proektuvannia obiektiv hotelnorestorannoho hospodarstva» (dlia studentiv 4 kursu dennoi ta zaochnoi form navchannia, za napriamom pidhotovky 6.140101 «Hotelno-restoranna sprava» profesiinoho spriamuvannia "Hotelne hospodarstvo") [Methodical instructions for the implementation of practical tasks, calculating and graphic work and independent work in the discipline "Designing of hotel and restaurant facilities" (for students of 4 year fulltime
and part-time forms of study, in the direction of preparation 6.140101 "Hotel-restaurant" of professional orientation "Hotel management")], KhNUMH, Kharkiv, Ukraine, 35 p.
Mazaraki, A.A., Peresichnyi, M.I. and Shapovalta, S.L. (2012), Proektuvannia hoteliv [Hotel design], tutorial, Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine, 340 p.
Herasymchuk, Z.V. and Sydoruk, S.V. (2011), “Methodic of assessing the effectiveness of the territorial organization of the hotel services market in the region”, Ekonomichni nauki, Iss. 8(29), Part 1, pp. 81-88.