IMPROVEMENT OF MARKETING COMPETITIVE STRATEGIES OF AGRICULTURAL ENTERPRISES

Keywords: marketing strategy, competitiveness, competitive advantages, competitive strategies, consumers, competitors, differentiation, adaptation

Abstract

The article examines the main problems of the modern functioning of agricultural enterprises, defines the role of competitive marketing strategies, presents basic competitive strategies and their development algorithm, and formulates effective proposals for their improvement. The marketing strategy of the enterprise allows you to understand how to plan everything and implement the types of activities at the enterprise aimed at fulfilling plans and tasks. At the same time, the marketing strategy is one of the parts of the general strategic plan of the agricultural company. Marketing strategy is related to issues aimed at increasing sales and income of the enterprise. It should be developed by experienced specialists, based on the resource potential of the enterprise and the possibilities of its use over a long period of time. On the basis of theoretical justifications, it was established that the competitiveness of an enterprise is the level of its potential, which ensures the ability to maintain or expand its market share in a competitive environment. There are many strategies for achieving competitive advantage, but the basic competitive strategies are: the strategy of reducing the cost of the product, the product differentiation strategy to create a competitive advantage, the segmentation strategy, the innovation strategy, the strategy of immediate response to market needs. The development of a competitive marketing strategy is one of the important components of increasing the competitiveness of agricultural enterprises and involves the selection and identification of adaptive features in the development and evaluation of alternative competitive strategies. The development of a modern comprehensive competitive strategy of an enterprise should combine and harmonize the goals and objectives of strategies at different levels. We offer the implementation of a strategy of immediate response to the needs of the market, aimed at meeting the needs arising in agribusiness as quickly as possible. The main principle of behavior is the selection and implementation of the most profitable projects in the current market conditions. Enterprises aimed at rapid response are ready for immediate reorientation of production, changing its scale in order to obtain maximum profit in a short period, despite the unit costs determined by the absence of any specialization of its production.

References

Багорка М.О., Кадирус І.Г., Кравець О.В. Розроблення маркетингових конкурентних стратегій підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». 2021. Вип. 36. С. 11–18.

Гриневецька Л.В. Резерви підвищення конкурентоспроможності підприємства. Вісник соціально-економічних досліджень. 2015. № 38. 248–252.

Малік М.Й. Конкурентоспроможність аграрних підприємств: методологія і механізми: монографія. Київ : ННЦІАЕ, 2007. 270 с.

Багорка М.О., Челак В.В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». 2018. Вип. 20. Ч. 1. С. 32–37.

Желіховська М.В. Розробка стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. Економічні науки. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 4. T. 2. С. 225–227.

Томчак В.М. Забезпечення конкурентоспроможності сільськогосподарських підприємств. Становлення ринкових відносин в Україні. 2012. № 11 (102). С. 73–76.

Щурко У.В. Підходи до формування та реалізації конкурентних стратегій. Економіка і суспільство. 2018. № 17. С. 402–412.

Добровольська О.В. & Басовська О.С. Формування методики факторного аналізу та показників фінансової стійкості в системі стратегічного управління підприємством. 2011. Агросвіт. № 11. С. 39–42.

Bahorka M. O., Kadyrus I. H., Kravets O. V. (2021) Rozroblennia marketynhovykh konkurentnykh stratehii pidpryiemstv [Development of marketing competitive strategies of enterprises]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Series "International Economic Relations and World Economy", no. 36, pp. 11–18. (in Ukrainian)

Gryneveczka L. V. (2015) Rezervy pidvyshhennya konkurentospromozhnosti pidpry`yemstva [Reserves to increase the competitiveness of the enterprise]. Bulletin of socio-economic research, no. 38, pp. 248–252. (in Ukrainian)

Malik M. I. (2007) Konkurentospromozhnist ahrarnykh pidpryiemstv: metodolohiia i mekhanizmy [Competitiveness of agricultural enterprises: methodology and mechanisms]: monograph. Kyiv: NNCIAE, p. 270. (in Ukrainian)

Bahorka M. O., Chelak V. V. (2018) Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv [The essential characteristics of marketing strategies, features and principles of their formation in the activities of agricultural enterprises]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series "International Economic Relations and World Economy", vol. 20, part. 1, pp. 32–37.

Zhelixovska M. V. (2009) Rozrobka strategiyi pidvyshhennya konkurentospromozhnosti pidpry`yemstva [Development of a strategy to increase the competitiveness of the enterprise]. Economic sciences. Bulletin of Khmelnytsky National University, no. 4, pp. 225–227. (in Ukrainian)

Tomchak V. M. (2012) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv [Ensuring the competitiveness of agricultural enterprises]. Formation of market relations in Ukraine, no. 11 (102), pp. 73–76. (in Ukrainian)

Shhurko U. V. (2018) Pidxody do formuvannya ta realizaciyi konkurentnyx strategij [Approaches to the formation and implementation of competitive strategies]. Economy and society, no. 17, pp. 402–412. (in Ukrainian)

Dobrovolska O. V., Basovska O. S. (2011) Formuvannia metodyky faktornoho analizu ta pokaznykiv finansovoi stiikosti v systemi stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom [Formation of the method of factor analysis and indicators of financial stability in the system of strategic management of the enterprise]. Agrosvit, no. 11, pp. 39–42 (in Ukrainian)

Article views: 18
PDF Downloads: 16
Published
2024-02-29
How to Cite
Bahorka, M., & Abramovych, I. (2024). IMPROVEMENT OF MARKETING COMPETITIVE STRATEGIES OF AGRICULTURAL ENTERPRISES. Sustainable Development of Economy, (1(48), 65-72. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-48-8