PROBLEMS OF ELECTRONIC COMMERCE IN BUSINESS MANAGEMENT

Keywords: e-commerce, entrepreneurship, business management, e-business, e-platforms

Abstract

The article is devoted to topical issues of the role and place of e-commerce in entrepreneurship. The role of e-commerce in business management as a business scaling tool is defined. The most popular analytical tools for collecting, analyzing and using data for decision-making are analyzed. Effective methods of promoting e-commerce are indicated. The benefits of using e-commerce for enterprise managers and small business owners are substantiated. The rationality of the decision to open an online store and the use of e-commerce platforms, which gives the opportunity to go to the international level, has been determined. Possible risks associated with the use of e-commerce tools are outlined. Suggestions are given regarding the manager's behavior in business activities when using e-commerce in business. Attention is focused on the need for business readiness for innovative changes. Study of the issue of quality of service and customer safety, as a guarantee of a good image and reputation of the enterprise, and its position on the market. The focus is on relationships with suppliers when conducting business through electronic commerce. An algorithm for debugging and long-term support of relations with suppliers is proposed. The range of problems faced by business owners when implementing e-commerce is determined. Problems related to dependence on technologies and the need to constantly update the knowledge of personnel working with these technologies were studied. The issue of security as a problem of leakage of information about customer databases is investigated. The issue of the efficiency of operational processes in the organization of the chain of delivery of goods ordered via the Internet is also important. The solution to the issues of effective advertising and marketing measures for the promotion of goods or services through e-platforms is substantiated. Ways to solve emerging problems related to business through Internet resources are proposed. Improving the web page, improving customer service, operational work through social media, e-mail, content marketing, SEO and other channels all contribute to the growth and development of e-business. The opportunities for the enterprise that open up when the e-commerce management system is properly set up are identified.

References

Волкова Л.О. Електронні закупівлі: поняття, сутність та європейський досвід в Україні. Наукові записки Юридичного інституту Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана. 2021. № 6. С. 1–6. DOI: https://doi.org/10.32842/2078-3736/2021.6.22

Гринько Т.В., Філіппова В.Ю. Оптимізація бізнес процесів підприємств інтернет комерції URL: http://www.confcontact.com/2023-ekonomika-i-menedzhment/2_Grynko-Filippova.pdf

Головчак Ю.В., Куцька К.С., Залецька І.О., Прокопець Л.В. Особливості та економіка електронної торгівлі: досвід для України в умовах економічної нестабільності. Академічні візії, 2023. № (17). URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/234

Дражниця С.А. Електронна комерція: світові тренди та прогноз розвитку в Україні Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2018. № 5(2). С. 69–73.

Краус К.М., Краус Н.М., Манжура О.В. Електронна комерція та інтернет-торгівля: навч.-метод. посіб. Київ : Аграр Медіа Груп, 2021. 454 с.

Лялюк А.М., Сак Т.В., Бортнік С.М. Маркетингові ризики торговельних підприємств в умовах цифрової економіки. Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". 2022. № 7. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-7-8139

Закон України "Про електронну комерцію" № 675-VІІІ від 3 вересня 20015 р. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/675-19

Шкригун Ю.О. “Електронний бізнес”, “електронна комерція” та “електронна торгівля”: відмінності й особливості. Управління економікою: теорія та практика. 2020.С. 312–325, URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/180444/20-Shkrygun.pdf?sequence=1

Volkova L. O. (2021) Elektronni zakupivli: poniattia, sutnist ta yevropeiskyi dosvid v Ukraini. Naukovi zapysky Yurydychnoho instytutu Kyivskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu imeni Vadyma Hetmana. No. 6. Pp. 1–6. DOI: https://doi.org/10.32842/2078-3736/2021.6.22

Hrynko T. V., Filippova V. Iu. Optymizatsiia biznes protsesiv pidpryiemstv internet komertsii. Available at: http://www.confcontact.com/2023-ekonomika-i-menedzhment/2_Grynko-Filippova.pdf

Holovchak Yu. V., Kutska K. S., Zaletska I. O., Prokopets L. V. (2023) Osoblyvosti ta ekonomika elektronnoi torhivli: dosvid dlia Ukrainy v umovakh ekonomichnoi nestabilnosti. Akademichni vizii, no. (17). Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/234.

Drazhnytsia S. A. (2018) Elektronna komertsiia: svitovi trendy ta prohnoz rozvytku v Ukraini. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 5(2). Pp. 69–73.

Kraus K. M., Kraus N. M., Manzhura O. V. (2021) Elektronna komertsiia ta internet-torhivlia: navch.-metod. posib. / Kyiv : Ahrar Media Hrup. 454 p.

Lialiuk A. M., Sak T. V., Bortnik S. M. (2022) Marketynhovi ryzyky torhovelnykh pidpryiemstv v umovakh tsyfrovoi ekonomiky. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal "Internauka". Seriia: "Ekonomichni nauky". No. 7. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-7-8139

Zakon Ukrainy "Pro elektronnu komertsiiu" №675-VIII vid 3 veresnia 2015 r. Available at : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/675-19.

Shkryhun Yu. O. (2020) “Elektronnyi biznes”, “elektronna komertsiia” ta “elektronna torhivlia”: vidminnosti y osoblyvosti. Upravlinnia ekonomikoiu: teoriia ta praktyka. Pp. 312–325. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/180444/20-Shkrygun.pdf?sequence=1

Article views: 105
PDF Downloads: 116
Published
2024-02-29
How to Cite
Dekaliuk, O. (2024). PROBLEMS OF ELECTRONIC COMMERCE IN BUSINESS MANAGEMENT. Sustainable Development of Economy, (1(48), 5-9. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-48-1