DIGITALIZATION AS A FACTOR OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE

Keywords: competition, competitive advantages, digitalization, digital competitive strategies, factors of increasing competitiveness

Abstract

The article explores digital tools that enhance competitiveness and digitalization factors shaping the competitive environment in the context of digitalization. To achieve the objective of the study, the methods of analysis and synthesis, generalization, and comparative analysis were used. It has been determined that digitalization factors in the digital economy have a multifaceted impact, forming the latest competitive conditions and creating opportunities to ensure sustainable long-term competitive positions. The author analyses the world experience in assessing competitiveness and identifying promising areas for ensuring competitiveness based on the assessment of global competitiveness indicators and digital competitiveness. Based on the areas determined by the factors that form the Competitiveness and Digital Competitiveness Indices, the article identifies the components of an enterprise's activities in which the use of digital tools and platforms has positive effects in terms of improving the competitive position of the enterprise. In terms of technological, market, marketing, innovation, organizational, managerial, and personnel components, this article examines digitalization tools for enterprise activities and assesses their effect on enhancing an enterprise's competitiveness. The anticipated benefits comprise enhancing the production and product quality, minimizing transaction costs, enhancing business process efficiency, generating brand recognition for both the company and products, streamlining consumer interaction, refining supplier marketing and advertising campaigns, broadening revenue channels, optimizing workforce output and communications, and augmenting staff proficiency in digital technology. Developing a comprehensive approach to considering the external factors created by digitalization processes and the potential to enhance competitiveness through the utilization of digital tools. The practical significance of the study is revealed in the proposed digital tools and platforms for increasing competitiveness in terms of technological, market, marketing, organizational management and people components of the company.

References

Грудницький В.М. Економічна конкуренція за умов цифрової та інформаційної економіки. Юридичний науковий електронний журнал. 2011. Вип. 7. С. 109–112.

Ляшенко В.І., Вишневський О.С. Цифрова модернізація економіки України як можливість проривного розвитку : монографія. Київ, 2018. 252 с.

Бречко О. Детермінанти цифрової трансформації національної економіки. Вісник економіки. 2020. № 4. С. 7–24.

Батракова Т.І., Линовецька В.Ю. Особливості та принципи цифрової економіки України. Економічні студії. 2018. № 2 (20). С. 94–97.

Пуцентейло П.Р., Гуменюк О.О. Цифрова економіка як новітній вектор реконструкції традиційної економіки. Інноваційна економіка. 2018. № 5-6 (75). С. 131–143.

Боденчук Л.Б., Ліганенко І.В. Малий і середній бізнес та цифрові платформи: можливості та загрози. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2021. № 1(7). С. 4–13.

Сокирник І.В. Формування та реалізація стратегій підприємств ресторанного господарства в умовах цифрової трансформації економіки. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. № 3. С. 165–171.

Гірченко Т.Д., Пархоменко К.С. Цифровий маркетинг як важливий інструмент забезпечення конкурентної позиції банку. Вісник університету банківської справи. 2021. № 2 (41). С. 59–65.

Бужимська К.О., Желіховська М.В. Сучасні тенденції та моделі розвитку підприємництва в умовах цифрової економіки. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 15–19.

Далик В., Продеус О., Федорига З., Бабій С. Формування стратегії цифрового маркетингу в умовах висококонкурентного середовища. Академічні візії. 2023. Вип. 19. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/367/321 (дата звернення: 13.11.2023).

Котельникова Ю.М. Підвищення конкурентоспроможності підприємств в умовах цифровізації. Innovation and Sustainability. 2022. № 4. С. 101–108.

IMD World Digital Competitiveness Ranking. URL: https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-digital-competitiveness-ranking/ (дата звернення: 13.11.2023).

IMD World ranking of competitiveness. URL: https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness-ranking/2023/ (дата звернення: 13.11.2023).

Hrudnytskyi V.M. (2021) Ekonomichna konkurentsiia za umov tsyfrovoi ta informatsiinoi ekonomiky [Economic competition under the conditions of the digital and information economy]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, vol. 7, pp. 109–112. (in Ukrainian)

Liashenko V.I., Vyshnevskyi O.S. (2018) Tsyfrova modernizatsiia ekonomiky Ukrainy yak mozhlyvist proryvnoho rozvytku : monohrafiia [Digital modernization of the economy of Ukraine as an opportunity for breakthrough development: monograph]. Kyiv. (in Ukrainian)

Brechko O. (2020) Determinanty tsyfrovoi transformatsii natsionalnoi ekonomiky [Determinants of digital transformation of the national economy]. Visnyk ekonomiky, vol. 4, pp. 7–24.

Batrakova T.I., Lynovetska V.Yu. (2018) Osoblyvosti ta pryntsypy tsyfrovoi ekonomiky Ukrainy [Peculiarities and principles of the digital economy of Ukraine]. Ekonomichni studii, vol. 2(20), pp. 94–97. (in Ukrainian)

Putsenteilo P.R., Humeniuk O.O. (2018) Tsyfrova ekonomika yak novitnii vektor rekonstruktsii tradytsiinoi ekonomiky [Digital economy as the newest vector of traditional economy reconstruction]. Innovatsiina ekonomika, vol. 5-6(75), pp. 131–143. (in Ukrainian)

Bodenchuk L.B., Lihanenko I.V. (2021) Malyi i serednii biznes ta tsyfrovi platformy: mozhlyvosti ta zahrozy [Small and medium-sized businesses and digital platforms: opportunities and threats]. European scientific journal of Economic and Financial innovation, vol. 1(7), pp. 4–13. (in Ukrainian)

Sokyrnyk I.V. (2019) Formuvannia ta realizatsiia stratehii pidpryiemstv restorannoho hospodarstva v umovakh tsyfrovoi transformatsii ekonomiky [Formation and implementation of restaurant business strategies in conditions of digital transformation of the economy]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, vol. 3, pp. 131–143. (in Ukrainian)

Hirchenko T.D., Parkhomenko K.S. (2021) Tsyfrovyi marketynh yak vazhlyvyi instrument zabezpechennia konkurentnoi pozytsii banku [Digital marketing as an important tool for ensuring the bank's competitive position]. Visnyk universytetu bankivskoi spravy, vol. 2(41), pp. 59–65. (in Ukrainian)

Buzhymska K.O., Zhelikhovska M.V. (2021) Suchasni tendentsii ta modeli rozvytku pidpryiemnytstva v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Modern trends and models of entrepreneurship development in the conditions of the digital economy]. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, vol. 28, pp. 15–19. (in Ukrainian)

Dalyk V., Prodeus O., Fedoryha Z., Babii S. (2023) Formuvannia stratehii tsyfrovoho marketynhu v umovakh vysokokonkurentnoho seredovyshcha [Formation of a digital marketing strategy in a highly competitive environment]. Akademichni vizii, vol. 19, Available at: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/367/321 (accessed November 13, 2023)

Kotelnykova Yu.M. (2022) Pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv v umovakh tsyfrovizatsii [Increasing the competitiveness of enterprises in the conditions of digitalization]. Innovation and Sustainability, vol. 4, pp. 101–108. (in Ukrainian)

IMD World Digital Competitiveness Ranking. Available at: https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-digital-competitiveness-ranking/ (accessed November 13, 2023)

IMD World ranking of competitiveness. Available at: https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness-ranking/2023/ (accessed November 13, 2023)

Article views: 55
PDF Downloads: 43
Published
2023-12-29
How to Cite
Pushkar, T., Sobolieva, H., & Slavuta, O. (2023). DIGITALIZATION AS A FACTOR OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF THE ENTERPRISE. Sustainable Development of Economy, (2(47), 165-170. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2023-47-24