SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE LIGHT OF “KNOWLEDGE TRIANGLE” CONCEPT

  • Liubov Semiv Lviv Institute of Banking University
Keywords: social responsibility, knowledge society, triangle of knowledge, education, science, nnovations, values, mechanism

Abstract

Purpose. The aim of the article is to reveal the vision of the role of the mechanism of social responsibility in achieving the goals of innovation development; identify the elements of social responsibility, intellectual, organizational resources that should be involved in the formation and functioning of a multi-level, open system of coordinated relationships between actors in relation to the implementation of mutual requirements in the “knowledge triangle”. Methodology of research. The following methods are used to obtain the results of the study: comparative – to determine the new format of social responsibility in conditions of innovative development; systemic – to substantiate the integration processes in the “knowledge triangle” system in the light of the new values of the knowledge society and the key principles of the activities of the universities; axiological – to determine the system of values of subjects of the “triangle of knowledge”; indicator method – to determine the level of socially responsible activity of Ukrainian universities on the basis of their annual consolidated rating and the index of global competitiveness. Findings. The importance of social responsibility in the coordinated functioning of three priority activities: science, education and science-intensive production as the main spheres of the innovative model of economic development are revealed. The necessity of in-depth study of the phenomenon of social responsibility, clarification of the features, priority of the value systems of its subjects, new mechanisms of use in the new economy is substantiated. The conclusion is made on the necessity of a theoretical and methodological outline of a new format of social responsibility, the parameters of which determine the value orientations of innovation development and which are inseparable from the production, distribution and use of knowledge and innovations. It describes the changes that can ensure the involvement of the mechanism of social responsibility in the implementation of the main components of the “knowledge triangle”. In order to illustrate social responsibility in the “knowledge triangle” in LHE, the Ukraine's position in the world according to the global competitiveness index is analyzed, which testifies to the low demand for scientific developments and innovations in the national economy due to the lack of cooperation between universities and industry in research and development. To activate the permanent mechanism of socially responsible interactions in the “knowledge triangle” on the part of the Ministry of Education and Science of Ukraine it is necessary: to develop the Strategy of Ukraine's Innovation Development, to reform the legislation on state support for innovation, to create a Road Map of Ukraine's integration into the European Research Area, to reform economic relations in the higher education system education, to introduce the basic financing of scientific activity of universities on the basis of their state certification, etc. Originality. The scheme that is described the integration processes in the “knowledge triangle” system in the light of the new values of the knowledge society and the key principles of the universities' activity have been developed. It is proposed as an indicator of the level of socially responsible activity of Ukrainian universities, taking into account the new values, to consider their position in the annual consolidated rating of Ukrainian LHE. Practical value. The results of the research can be used in the formation of the environment of innovative thinking in Ukrainian universities, the development of their innovative strategies, in the development of strategies for innovation development of regions of Ukraine.

References

Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / за заг. ред. В.М. Гейця та ін.; НАН України. Київ, 2015. 336 с.

Дейч М.Є. Становлення та розвиток багаторівневої системи соціальної відповідальності: управлінський аспект: монографія / НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Донецьк, 2014. 352 с.

Грішнова О., Бех С. Соціальна відповідальність університетів України: порівняльний аналіз та основні напрями розвитку. Вісник Київського національного університету. Серія: Економіка. 2014. № 5(158). С.11-18.

Топішко І.І. Проблеми соціальної відповідальності бізнесу в інноваційній економіці. Економіка та підприємництво: зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; редкол.: І.М. Рєпіна (голов. ред.) та ін. Київ: КНЕУ, 2016. Вип. 36–37. С. 134-145. URL: http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/21866 (дата звернення: 20.02.2019).

Звонар В.П. Соціальна відповідальність як соціоекономічний феномен: теорія та українські реалії / Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України. Київ, 2018. 288 с.

Романовський О.О. Роль моделі «потрійної спіралі» Г. Іцковица і підприємницьких ВНЗ у розвитку інновацій. Актуальні проблеми економіки. 2012. № 1(127). С.32-43.

Островська Г. Інтелектуальне підприємництво в умовах нової парадигми господарювання. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2017. № 2. С. 83-97.

Опубліковано консолідований рейтинг вишів України 2018. URL: http://osvita.ua/vnz/rating/25758/ (дата звернення: 22.02.2019).

Федорченко Ю. Проблема університету: чи існують в Україні університети? / Освіта.ua, 03.07.2017. URL:https://osvita.ua/vnz/56402/ (дата звернення: 20.02.2018).

Реформу управління вищою освітою розпочато – Олександр Співаковський. URL: http://vnz.org.ua/(дата звернення: 20.02.2019).

Деякі питання проведення державної атестації закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності: Постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 652. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/deyaki-pitannya-provedennya-derzhavnoyi-atestaciyizakladiv- vishchoyi-osviti-v-chastini-provadzhennya-nimi-naukovoyi-naukovo-tehnichnoyi-diyalnosti (дата звернення: 20.09.2018).

The Global Competitiveness Report 2017–2018 / World Economic Forum Geneva 2017.URL: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitiveness Report2017%E2%80%932018.pdf (дата звернення: 20.01.2019).

Лілія Гриневич: Маємо забезпечити безперервність ланцюгу розвитку інновацій – 21 березня 2018 року. URL: https://mon.gov.ua/ua (дата звернення: 21.03.2018).

Положення про Раду з розвитку інновацій: Постанова Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 895. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250451778 (дата звернення: 10.02.2019).

МОН створюватиме інноваційне середовище в освітніх і наукових закладах, а МЕРТ – умови для комерціалізації винаходів – підписано протокол про новий розподіл повноважень / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news(дата звернення: 18.05.2018).

Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія / Колот А.М. та ін.; за наук. ред. А.М. Колота; М-во освіти і науки, молоді та спорту України; ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», НП Ін-т соц.-труд. відносин. Київ: КНЕУ, 2012. 501 с.

Heiets, V.M. (2015), Innovatsiina Ukraina: natsionalna dopovid [Innovative Ukraine 2020: National Report], NAN Ukrainy, Кyiv, Ukraine, 336 p.

Deich, M.Ye. (2014), Stanovlennia ta rozvytok bahatorivnevoi systemy sotsialnoi vidpovidalnosti: upravlinskyi aspekt [Formation and development of multi-level social responsibility system: managerial aspect], monograph, NAN Ukrainy, In-t ekonomiky prom-sti, Donetsk, Ukraine, 352 p.

Hrishnova, O. and Bekh, S. (2014), “Social responsibility of Ukrainian universities: comparative analysis and main directions of development”, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 5(158), рр. 11-18.

Topishko I.I. (2016), “Problems of corporate social responsibility in an innovative economy”, Ekonomika ta pidpryiemnytstvo: zb. nauk. prats, KNEU, Kyiv, Ukraine, Iss. 36–37, pp. 134-145, available at: http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/21866 (access date February 20, 2019).

Zvonar, V.P. (2018), Sotsialna vidpovidalnist yak sotsioekonomichnyi fenomen: teoriia ta ukrainski realii [Social responsibility as a socioeconomic phenomenon: theory and Ukrainian realities], Instytut

demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen imeni M.V. Ptukhy NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 288 p.

Romanovskyi, O.O. (2012), “The role of the model of "triple helix" H. Itkovitsa and entrepreneurial universities in the development of innovation”, Aktualni problem ekonomiky, 2012, no. 1(127), pp. 32-43.

Ostrovska, H. (2017), “Intellectual entrepreneurship in a new paradigm of management”, Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no. 2, pp. 83-97.

Opublikovano konsolidovanyi reitynh vyshiv Ukrainy 2018 [The consolidated rating of universities of Ukraine in 2018 is published], available at: http://osvita.ua/vnz/rating/25758/ (access date February 22, 2019).

Fedorchenko, Yu. (2017), “University problem: do universities exist in Ukraine?”, Osvita.ua, 07.03.2017, available at: https://osvita.ua/vnz/56402/ (access date February 20, 2019).

Reformu upravlinnia vyshchoiu osvitoiu rozpochato – Oleksandr Spivakovskyi [The reform of higher education management started – Oleksandr Spivakovsky], available at: http://vnz.org.ua/ (access date February 20, 2019).

Kabinet Ministriv Ukrainy (2018), Deiaki pytannia provedennia derzhavnoi atestatsii zakladiv vyshchoi osvity v chastyni provadzhennia nymy naukovoi (naukovo-tekhnichnoi) diialnosti [Some issues of the state attestation of institutions of higher education in relation to their scientific (scientific and technical) activities], Postanova dated 22.08.2018 no. 652, available at:https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/deyakipitannya-

provedennya-derzhavnoyi-atestaciyi-zakladiv-vishchoyi-osviti-v-chastini-provadzhennya-niminaukovoyi- naukovo-tehnichnoyi-diyalnosti (access date February 20, 2019).

The Global Competitiveness Report 2017–2018 / World Economic Forum Geneva 2017, available at: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf(access date January 20, 2019).

Liliia Hrynevych: Maiemo zabezpechyty bezperervnist lantsiuhu rozvytku innovatsii – 21 bereznia 2018 roku [Liliia Hrynevych: We must ensure the continuity of the innovation development chain – March 21, 2018], available at: https://mon.gov.ua/ua (access date March 21, 2018).

Kabinet Ministriv Ukrainy (2017), Polozhennia pro Radu z rozvytku innovatsii [Regulations of the council for the development of innovations], Postanova dated 25.10.2017 no. 895, available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250451778 (access date February 10, 2019).

MON stvoriuvatyme innovatsiine seredovyshche v osvitnikh i naukovykh zakladakh, a MERT – umovy dlia komertsializatsii vynakhodiv – pidpysano protokol pro novyi rozpodil povnovazhen [Ministry of education will create an innovative environment in educational and scientific institutions, and the MEDT – conditions for the commercialization of inventions – a protocol on a new division of powers has been signed], available at: https://mon.gov.ua/ua/news (access date May 18, 2018).

Kolot, A.M., Hrishnova, O.A., Brintsev, O.H. et al. (2012), Sotsialna vidpovidalnist: teoriia i praktyka rozvytku [Social responsibility: theory and practice of development], monograph, KNEU, Kyiv, Ukraine, 501 p.

Article views: 23
PDF Downloads: 37
Published
2019-03-13
How to Cite
Semiv, L. (2019). SOCIAL RESPONSIBILITY IN THE LIGHT OF “KNOWLEDGE TRIANGLE” CONCEPT. Sustainable Development of Economy, (1 (42), 186-194. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/73
Section
INNOVATION AND INVESTMENT ACTIVITIES