ОРГАНІЗАЦІЙНА КУЛЬТУРА ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ СИНЕРГІЧНИХ ЕФЕКТІВ У КРЕАЦІЇ ВАРТОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Мета. Метою дослідження є представлення авторського погляду на формування організаційною культурою сприятливого оточення для виникнення синергічних ефектів, а також обґрунтування їх позитивного впливу на посилення ефектів креації вартості сучасних підприємств. Методика дослідження. Ступінь обґрунтованості наукових положень, наведених у статті, базується на використанні комплексу загально-наукових і спеціальних методів дослідження, зокрема: історико-логічний – при дослідженні концепції інтелектуального капіталу та теорії креації вартості, метод абстрактно-логічний – для поглибленого аналізу основних термінів, що характеризують креацію вартості підприємства, методику вимірювання ефектів; методи індукції та дедукції, аналізу і синтезу – для співставлення основних наукових підходів до трактування понять «соціальний інтелектуальний капітал», «креація вартості підприємства», «ефект креації вартості підприємства»; порівняння і групування – для систематизації показників, застосованих для оцінки синергічних ефектів у креації вартості підприємства; системно-структурного аналізу – при визначенні впливу організаційної культури у посиленні ефектів креації вартості підприємства; абстрактно-логічний – для теоретичного узагальнення і формулювання висновків. Результати. Визначено місце організаційної культури в забезпеченні розвитку інтелектуального капіталу та креації вартості сучасних підприємств. Встановлено, що формування проефективної організаційної культури є на сьогодні необхідною умовою для нарощення соціального інтелектуального капіталу підприємства. Обґрунтовано, що організаційна культура, інтегруючи низку елементів, формує оточення, сприятливе для виникнення синергічних ефектів у креації вартості підприємства. Наукова новизна полягає у представленні власного трактування термінів «соціальний інтелектуальний капітал підприємства», «креація вартості підприємства», «ефект креації вартості підприємства», «організаційна культура підприємства». Обґрунтовано доцільність врахування синергічних ефектів, спричинених функціонуванням організаційної культури у методиці розрахунку сумарного ефекту креації вартості підприємства. Практична значущість. Теоретичні положення дослідження доведені до рівня методичних рекомендацій щодо врахування впливу синергічних ефектів у посиленні ефектів креації вартості підприємства, а також виявлення резервів посилення ефектів креації вартості підприємства, які виникають на основі розширення меж застосування переваг організаційної культури, реалізація яких покращить шанси успішності суб’єкта господарювання.
Посилання
Najcenniejsze marki świata 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.forbes.pl/najdrozsze-marki-swiata-2015-apple-dominuje,artykuly,194417,1,1.html (15.07.2015 р.).
Najwjększe firmy świata 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.forbes.pl/najwieksze-firmy-swiata-2015,artykuly,194099,1,1.html (15.10.2015 р.).
Aras G. The interaction between corporate social responsibility and value added intellectual capital: empirical evidence from Turkey / G. Aras, A. Aybars, O. Kutlu // Social Responsibility Journal. – 2011. – Vol. 7(4). – P.622–637.
Шейн Э. Организационная культура и лидерство: построение, эволюция, совершенствование / Эдгар Х. Шейн ; [пер. с англ. С. Жильцов, А. Чех; под ред. В. А. Спивака]. – СПб. : Питер, 2002. – 336 с. – (Серия: Теория и практика менеджмента).
Томпсон А. Стратегический менеджмент. Концепции и ситуации для анализа / Артур А. Томпсон, А. Дж. Стрикленд ; [пер. с англ. А. Р. Ганцевой, В. Ю. Дроздова и др.; под ред. А. Макаровой]. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2006. – 928 с. – (12 издание).
Морган, Г. Имиджи организации: восемь моделей организационного развития / Гаррет Морган ; [пер. с англ. М.Креер, В. Яковлев, под. ред. Н. Лапиной] – М.: Вершина, 2006. – 416 с.
Мескон М. Основи менеджмента / Майкл Мескон, Майкл Альберт, Франклин Хедоури; [пер. с англ., общ. ред. Л. И. Евенко]. – М. : Дело, 2004. – 704 с.
Sułkowski Ł. Kulturowa zmienność organizacji / Łukasz Sułkowski. – Warszawa: PWE, 2002. – 190 [2] s.
Харчишина О. В. Формування організаційної культури в системі менеджменту підприємств харчової промисловості : монографія / Олена Володимирівна Харчишина]. – К. : НУХТ, 2011. – 289 с. 10.Варава Л. М. Організаційна культура як фактор підвищення ефективності роботи
підприємства [Електронний ресурс] / Л. М. Варава, Г. В. Кравченко. – Режим доступу: http://knu.edu.ua/Files/V_30_2012/78.pdf
Edvinsson L. Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swego przedsiębiorstwa odnajdując jego ukryte korzenie / Leif Edvinsson, Michael Malone; [Przekład Monika Marcinkowska] – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, – 2001. – 150 s. – (Seria Przedsiębiorczość).
Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny / [Praca zbiorowa pod red. Mariusza Bratnickiego, Janusza Stryżyny; współ. aut. Kamiły Butrym, et. al.]. – Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 2001. – 205 s. – (Seria: Prace Naukowe Аkademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach).
Warschat J. Measurement System for the Evaluation of R&D Knowledge in the Sector, Report on Workshop Intellectual Capital / J.Warschat, K. Wagner, I. Hauss // Intangible Investments. – 1999. – November 22th, European Commission.
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie [red. nauk. Kazimierz Perechuda]. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005. – 230 s.
Bratnicki M. Kompetencje przedsiębiorstwa: od określenia kompetencji do zbudowania strategii / Mariusz Bratnicki. – Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet, 2000. – 156 s. – (Między nadzieją i Strachіem. Budowanie Mapy Kompetencji) – (Seria: Biblioteka biznesmena)).
McElroy M. W. Sоcial innоvation cаpital / Mark W. McElroy // Journal of Intellectual Capital. – 2002. – Vol. 30. – № 1. – P. 30–39
Copeland T. Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm / Tom Copeland, Tim Koller, Jack Murrin; przeł., z ang. Alek Kalinauskas, Tomas Wiazowski. – Warszawa: WIG-Press, 1997. – 516 s. – (XVI).
Rappaport A. Creating Shareholder Value: A Guide for Managers and Investors / Alfred Rappaport. – New-York: Free Press, 1998. – 224 p. – (2 Edition).
Бутнік-Сіверський О.Б. Інноватика та інтелектуальна економіка (теоретико-методологічний аспект) / О. Б. Бутнік-Сіверський // Теорія і практика інтелектуальної власності. – 2008. – № 1. – С. 63- 77.
Гавкалова Н. Л. Соціально-економічний механізм ефективності менеджменту персоналу: методологія та концепція формування : монографія / Н. Л. Гавкалова. – Харків : Вид. ХНЕУ, 2007. – 400 с.
Jabłoński A. Cykl życia wartości przedsiębiorstw wobec kondycji modelu biznesu / Adam Jabłoński, Marek Jabłoński. // Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie. – 2013. – № 4. – S. 57–63.
Cravens K. The Reputation Index; Measuring and Managing Corporate Reputation / K. Cravens, Goad E. Oliver, S. Romamoorti // European Management Journal, 2003. – Vol. 21. – № 2. – P. 201 –212.
“The most valuable brands in the world in 2015”, available at: http://forbes.pl/najdrozsze-marki- swiata-2015-apple-dominuje,artykuly,194417,1,1.html (access date July 15, 2015).
“The largest companies in the world 2015”, available at: http://forbes.pl/najwieksze-firmy-swiata- 2015,artykuly,194099,1,1.html (access date October 15, 2015).
Aras, G., Aybars, A. and Kutlu, O. (2011), “The interaction between corporate social responsibility and value added intellectual capital: empirical evidence from Turkey”, Social Responsibility Journal, Vol. 7(4), pp. 622–637.
Sheyn, E. (2002), Organizatsionnaya kultura i liderstvo: postroyeniye, evolyutsiya, sovershenstvovaniye [Organizational culture and leadership: construction, evolution, perfection], translation from English S. Zhiltsov and A. Chekh, Piter, St.-Peterburg, Russia, 336 p.
Tompson A.A. and Striklend III A. Dzh. (2006), Strategicheskiy menedzhment. Kontseptsii i situatsii dlya analiza [Strategic management. Concepts and situation for analysis], 12-ed., translation from English A.R. Gantsevoy, V.Yu. Drozdova et al., Izdatelskiy dom «Vilyams», Moscow, Russia, 928 p.
Morgan, G. (2006), Imidzhi organizatsii: vosem modeley organizatsionnogo razvitiya [Images of organization: eight models of organizational development], translation from English M. Kreyer, V. Yakovlev, Vershina, Moscow, Russia, 416 p.
Meskon, M., Albert, M. and Khedouri, F. (2004) Osnovy menedzhmenta [Bases of Management], translation from English, Moscow, Russia, 704 p.
Sułkowski, Ł. (2002), Kulturowa zmienność organizacji [Cultural variability of the organization], PWE, Warszawa, Poland, 190 [2] p.
Kharchyshyna, O.V. (2011), Formuvannia orhanizatsiinoi kultury v systemi menedzhmentu pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti [Formation of organizational culture in the system of management at food industry enterprises], monograph, NUKHT, Kyiv, Ukraine, 289 p.
Varava, L.M. and Kravchenko, H.V. (2012), “Organizational culture as a factor in increasing the efficiency of enterprise activity”, available at: http://knu.edu.ua/Files/V_30_2012/78.pdf
Edvinsson, L. and Malone, M. (2001), Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swego przedsiębiorstwa odnajdując jego ukryte korzenie [Intellectual capital : realizing your company's true value by finding its hidden brainpower], translation Monika Marcinkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poland, 150 p.
Butrym, K. et. al. (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny [Entrepreneurship and intellectual capital], Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, Poland, 205 p.
Warschat, J., Wagner, K. and Hauss, I. (1999), “Measurement System for the Evaluation of R&D Knowledge in the Sector, Report on Workshop Intellectual Capital”, Intangible Investments, November 22th, European Commission.
Perechuda, Kazimierz (Ed.) (2005), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie [Knowledge management in the enterprise], Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poland, 230 p.
Bratnicki, M. (2000), Kompetencje przedsiębiorstwa: od określenia kompetencji do zbudowania strategii [Competences of enterprise: from determining the competence to establishing a strategy], Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, Poland, 156 p.
McElroy, M.W. (2002), “Sоcial innоvation cаpital”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 30, no.1, pp. 30–39.
Copeland, T., Koller, T. and Murrin, J. (1997), Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm [Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies], translation from English Alek Kalinauskas, Tomas Wiazowski, WIG-Press, Warszawa, Poland, 516 p. (XVI).
Rappaport, A. (1998), Creating Shareholder Value: A Guide for Managers and Investors, 2-ed, Free Press, New-York, 224 p.
Butnik-Siverskyi, O.B. (2008), “Innovation and Intellectual economics (theoretical and methodological aspect)”, Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti, no. 1, pp. 63-77.
Havkalova, N.L. (2007), Sotsialno-ekonomichnyi mekhanizm efektyvnosti menedzhmentu personalu: metodolohiia ta kontseptsiia formuvannia [Socio-economic mechanism of personnel management efficiency: methodology and concept of formation], monograph, Vyd. KHNEU, Kharkiv, Ukraine, 400 p.
Jabłoński, A. and Jabłoński, M. (2013), Cykl życia wartości przedsiębiorstw wobec kondycji modelu biznesu [The life cycle cost of the enterprises concerning the model of business], Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, no. 4, pp. 57–63.
Cravens, K., Oliver, Goad E. and Romamoorti S. (2003), “The Reputation Index; Measuring and Managing Corporate Reputation”, European Management Journal, Vol. 21, no. 2, pp. 201–212.