ECOLOGIZATION OF MIDDLE AND HIGHER ECONOMIC EDUCATION

  • H.I. Kupalova Taras Shevchenko National University of Kyiv
  • L.P. Hatska Taras Shevchenko National University of Kyiv
Keywords: ecological and economic education, ecological literacy, environmental component of professional competence, ecological culture, greening education, sustainable development

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to identify and justify basic conceptual directions of ecologization of middle and higher economic education to create ecological literacy, education, culture and professional competence of future professionals responsible for the consequences of their professional and social activities. Methodology of the study. A set of complementary theoretical and empirical research methods, analysis, comparison, abstraction, specification, formalization theoretical constructs in various stages of research, theoretical modeling; summarizing the provisions of program guidance documents in the system of vocational education and education for sustainable development, and the development of research institutions, universities; reflection on personal experience of environmental education of economic students; surveillance; sociological survey; pedagogical experiments were used in this research. Findings. Basic theoretical and methodological approaches to the formation of the modern concept of ecological and economic education were developed. The essence of ecological and economic competence of the individual and the specifics of its formation of economic education students. Conditions of effective implementation of the conceptual model of integration of environmental and occupational education in Ukraine were discovered. Originality. Further development of existing methodological and practical approaches to the conceptual foundations ecologization of middle and higher economic education in the formation of a continuous model of greening considering stages of personality formation of environmental awareness, environmental education, environmental component of professional competence and environmental culture. Practical value. The implementation of the recommended measures for ecologization of educational process contribute to the sustainable economic development of Ukraine and humanizing way of life of citizens on the principles of harmony with the environment

References

Довга Т.М. Основні тенденції та закономірності утворення і переробки твердих побутових відходів в Україні [Електронний ресурс] / Т.М. Довга. – Режим доступу: http://www.economy- confer.com.ua/full-article/976/.520 c.

Вернадский В.И. Философские мысли натуралиста / В.И. Вернадский. – М. : Наука, 1988. –

Холодный Н.Г. Мысли натуралиста о природе и человеке / Н.Г. Холодный // Русский космизм: антология философской мысли. – М. : Педагогика Пресс, 1993. – 368 с.

Аменд А.Ф. Теория и практика непрерывного эколого-экономического образования / А.Ф. Аменд. – Челябинск: Факел, 1996. – 152 с.

Бегека А. Екологічна освіта: стан і завдання / А. Бегека // Рідна школа. – 1995. – № 6. – С. 34–36.

Бондаренко В.Д. Культура общения с природой / В.Д. Бондаренко. – М. : Агропромиздат, 1987. – 174 с.

Дробноход М.І. Концептуальні основи формування екологічного мислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою / М.І. Дробноход, Ф.В. Вольвач, С.Г. Іващенко; Міжрегіон. акад. упр. персоналом. – К., 2000. – 76 c.

Куценко В.І. Екологічна освіта – важливий інструмент сталого розвитку / В.І. Куценко, Г.І. Трілленберг // Економіка природокористування і охорони довкілля: [зб. наук. пр.] / Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України». – К. : ДУ ІЕПСР НАН України, 2014. – С. 20-22.

Лукьянова Л.Б. Екологічна освіта у контексті концепції стійкого розвитку / Л.Б. Лукьянова // Проблема формування ціннісних орієнтирів професійної діяльності: – Х. : Стиль Іздат, 2005. – С. 144– 154.

Моисеев Н.Н. Экология и образование / Н.Н. Моисеев. – М. : ЮНИСАМ, 1996. – 191 с.

Моисеев Н.Н. Экологическое образование и экологизация образования / Н.Н. Моисеев // Экология образования. – М. : Юнисам, 1996. – С. 21-42.

Соболєва С.М. Формування екологічної свідомості студентів фінансово-економічних спеціальностей у процесі екологічної підготовки / С.М. Соболєва // Вісник Запорізького національного ун-ту: зб. наук. ст., Педагогічні науки . – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2009. – № 2. – С. 187–192.

Элиас В.В. Обзор важнейших международных соглашений в области образования для устойчивого развития [Электронный ресурс] / В.В. Элиас. – Режим доступа: http://www.ecoaccord.org/edu/Obzor-Int.agreements.htm.

Образование в интересах устойчивого развития [Электронный ресурс] // Учебно- методическое пособие ЮНЕСКО. – 2009. – Режим доступа: www.unesco.org/new/fileadmin/.../part1correct.pdf.

Стратегія “зеленого» розвитку підприємства : навчальний посібник / Г. Купалова, В. Нойманн, Н. Гончаренко, Л. Гацька / За наук. ред. д-ра екон. наук, проф. Г.І. Купалової. – К. : ЦП

«Компринт», 2014. – 286 с.

Пантелей Г.Г. Виховання ціннісного ставлення до природи як важлива умова розвитку творчої особистості [Електронний ресурс] / Г.Г. Пантелей. – Режим доступу: http://klasnaocinka.com.ua/ru/article.

Dovрa, T.M. (2013), "Major trends and patterns of formation and solid waste in Ukraine", available at http://www.economy-confer.com.ua/full-article/976/.

Vernadskiy, V.I. (1988), Filosofskiye mysli naturalista [Philosophical thoughts naturalysta], Nauka, Moscow, Russia, 520 p.

Kholodnyy, N.G. (1993), Mysli naturalista o prirode i cheloveke [Naturalist thought about nature and man], Pedagogika Press, Moscow, Russia, 368 p.

Amend, A.F. (1996), Teorija i praktika nepreryvnogo jekologo-jekonomicheskogo obrazovanija [Theory and practice of continuously ecological-economic education], Fakel, Cheliabinsk, Russia, 152 p.

Beheka, A. (1995), "Environmental education: status and tasks", Rіdna shkola, no.6, pp. 34–36.

Bondarenko, V.D. (1987), Kultura obshheniya s prirodoy [Culture communication with nature], Agropromizdat Moscow, Russia, 174 p.

Drobnokhod, M.І., Volvach, F.V., Іvashhenko, S.H. (2000), Kontseptualni osnovy formuvannia ekolohichnoho myslennia ta zdibnostei liudyny buduvaty harmoniini vidnosyny z pryrodoiu [Conceptual Basis

of Ecological thinking and abilities to build a harmonious relationship with nature], Mizhrehionalna akademiia upravlinnia personalom, Kyiv, Ukraine, 76 p.

Kucenko, V.І., Trіllenberh, H.І. (2014), "Environmental education - an important tool for sustainable development", Ekonomіka prirodokoristuvannja і ohoroni dovkіllja, Derzhavna ustanova «Instytut ekonomiky

pryrodokorystuvannia ta staloho rozvytku Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, pp. 20-22.

Lukianova, L.B. (2005), "Environmental education in the context of the concept of sustainable development", Problema formuvannja cіnnіsnih orієntirіv profesіjnoї dіjalnosti, pp. 144–154.

Moiseev, N.N. (1996), Ekologiya i obrazovaniye [Ecology and education], Yunisam, Moscow, Russia, 191 p.

Moiseev, N.N. (1996), Ekologicheskoye obrazovaniye i ekologizatsiya obrazovaniya [Environmental education and greening education], Ekologiya obrazovaniya, Yunisam, Moscow, Russia, pp. 21-42.

Sobolieva, S.M. (1996),"Environmental awareness of students of financial and economic fields in the process of environmental training", Vіsnik Zaporіzkoho natsіonalnoho universytetu, no. 2, pp. 187–192.

Elias, V.V. (1996), "Overview of important international agreements in the field of education for sustainable development", available at: http://ecoaccord.org/edu/Obzor-Int.agreements.htm.

Obrazovanie v interesakh ustoichivogo razvitiia [Education in the interests of sustainable development], available at: http:unesco.org/new/fileadmin/.../part1correct.pdf.

Kupalova, H., Noymann, V., Honcharenko, N., Hatska, L. etc. (2014), Stratehiia “zelenoho» rozvytku pidpryiemstva [The strategy of "green" enterprise development], Komprint, Kyiv, Ukraine, 286 p.

Pantelei, H.H. (1996), "Parenting value attitude to nature as an important condition for the development of creative personality", available at: http: //klasnaocinka.com.ua/ru/article.

Article views: 5
PDF Downloads: 2
Published
2015-02-24
How to Cite
Kupalova, H., & Hatska, L. (2015). ECOLOGIZATION OF MIDDLE AND HIGHER ECONOMIC EDUCATION. Sustainable Development of Economy, (1(26), 130-135. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/492
Section
ЕКОНОМІКА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ І ЕКОЛОГІЯ