ENHANCING ECONOMIC SECURITY OF ENTERPRISES ON THE BASIS OF INTERNETMARKETING TECHNOLOGIES
Abstract
Purpose. The aim of the article is investigation of the features and main directions of application of information and communication technologies in the virtual environment of the Internet, determination of a set of modern Internet marketing technologies for increasing the economic safety of enterprises. Methodology of research. The following methods are used in the process of research: analytical and monographic – in the study of literary sources on the topic of research; abstract and logical – for theoretical generalization and formation of conclusions; system analysis, abstraction, logical generalizations – in the study of the peculiarities of the use of information and communication Internet technologies, identification and analysis of a set of upto-date Internet marketing technologies to increase the economic security of enterprises. Findings. The peculiarities of the application of information and communication technologies in the virtual environment of the Internet and the analysis of the main directions of their use by domestic enterprises have been investigated. The set of modern Internet marketing technologies and the advantages received by enterprises for their practical use for ensuring the proper level of economic security are determined. Recommendations on improving the efficiency of providing economic security of domestic enterprises with the focus on the use of Internet marketing technologies are given. Originality. A further solution to the problem of increasing the economic security of enterprises is based on the application of marketing Internet technologies. In connection with this, a set of modern Internet marketing technologies has been identified and recommended for practical use in order to increase the efficiency of ensuring the economic security of domestic enterprises. Practical value. The determined set of modern Internet marketing technologies can be used in the practice of financial and economic activity of enterprises of Ukraine to increase and maintain their economic security at an appropriate level.
References
Череп А.В., Бондар О.О. Маркетингові комунікації в системі забезпечення економічної безпеки підприємств машинобудування. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2015. № 4(28). С. 130-136.
Ганус С.М. Маркетинг как инструмент обеспечения экономической безопасности рыночной деятельности. Экономические науки. 2009. № 2(51). С. 132-137.
Фроленко О.М. Маркетинговий механізм формування системи економічної безпеки підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки. 2014. Вип. 6. Ч. 3. С. 206-208.
Селюченко Н.Є., Климаш В.М. Маркетинг у системі формування економічної безпеки підприємства. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/16972/1/234-Selyuchenko-384.pdf (дата звернення: 30.03.2019).
Ларка А.В., Хаустова І.Є. Стратегічний маркетинг у системі організації економічної безпеки підприємства. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2014. Вип. 2(29). С. 91-101.
Юрків Н.Я., Васильчак С.В., Стручок Н.М. Взаємозв’язок структурних елементів економічної безпеки підприємства з урахуванням комплексу маркетингу. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. Вип. 24.9. С. 175-179.
Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України. URL: http://ukrstat.gov.ua (дата звернення: 30.03.2019).
Орлик О.В. Концептуальні підходи щодо визначення поняття «економічна безпека підприємства». Сталий розвиток економіки: міжнар. наук.-вироб. журн. 2017. № 2. С. 105-110.
Татаренко В.Н., Будрин А.Г. Маркетинговое обеспечение предприятия. Проблемы современной экономики. 2012. № 1(41). URL: http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=3949 (дата звернення: 30.03.2019).
Ілляшенко С.М., Іванова Т.Є. Інструменти та методи просування продукції в Internet: аналітичний огляд. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. № 3. С. 20-32.
Мозгова Г.В. Інструменти інтернет-маркетингу та їх переваги для сучасних українських підприємств. Ефективна економіка. 2013. № 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2429 (дата звернення: 30.03.2019).
Смолянюк О.В. Маркетингові комунікації в Інтернеті : автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04. Київ, 2015. 19 с.
Гуменна О.В. Сучасні інструменти цифрового маркетингу в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2016. Т. 185. С. 48-53.
Cherep, A.V. and Bondar, O.O. (2015), “Marketing communications in the system of economic security engineering enterprises”, Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 4(28), pp. 130-136.
Ganus, S.M. (2009), “Marketing as a tool to ensure economic security of market activity”, Ekonomicheskie nauki, no. 2(51), pp. 132-137.
Frolenko, O.M. (2014), “Marketing mechanism of forming of system of economic security of enterprise”, Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, Iss. 6, Part 3, pp. 206-208.
Seliuchenko, N.Ye. and Klymash, V.M. “Marketing in the system of formation of economic security of the enterprise”, available at: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/16972/1/234-Selyuchenko-384.pdf (access date March 30, 2019).
Larka, A.V. and Khaustova, I.Ye. (2014), “Strategic marketing in the system of economic security”, Problemy teorii ta metodolohii bukhhalterskoho obliku, kontroliu i analizu, Iss. 2(29), pp. 91-101.
Yurkiv, N.Ya., Vasylchak, S.V. and Struchok, N.M. (2014), “The relationship of structural elements of economic security enterprise in the view of the marketing mix”, Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, Iss. 24.9, pp. 175-179.
Ofitsiinyi veb-sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official website of the State Statistics Service of Ukraine], available at: http://ukrstat.gov.ua (access date March 30, 2019).
Orlyk, O.V. (2017), “Conceptual approaches to the definition of «economic security of an enterprise»”, Stalyi rozvytok ekonomiky: mizhn. nauk.-vyrobn. zhurnal, no. 2, pp. 105-110.
Tatarenko, V.N. and Budrin, A.G. (2012), “Marketing providing of enterprise”., Problemy sovremennoiy ekonomiki, no. 1(41), available at: http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=3949 (access date March 30, 2019).
Illiashenko, S.M. and Ivanova, T.Ye. (2015), “Tools and techniques of promotion of products in Internet: analytical review”, Marketynh i menedzhment innovatsii, no. 3, pp. 20-32.
Mozhova, H.V. (2013), “Tools of internet marketing and their advantages for modern Ukrainian enterprises", Efektyvna ekonomika, no. 10, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2429 (access date March 30, 2019).
Smolianiuk, O.V. (2015), “Marketing communications in the Internet”, Thesis abstract of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.04, Kyiv, Ukraine, 19 p.
Humenna, O.V. (2016), “Modern instruments of digital marketing in the system of integrated marketing communications”, Naukovi zapysky NaUKMA. Ekonomichni nauky, Vol. 185, pp. 48-53.