HUMAN RESOURCE MANAGEMENT AS A FACTOR SUCCESSFUL ENTERPRISE OF HOTEL AND TOURISM BUSINESS
Abstract
Purpose - to justify the need for staff development and analyze its impact on the competitiveness of enterprises of hotel and tourist business in the current economic conditions. Methodology of research. To achieve this goal in the article used methods: induction and deduction, theoretical synthesis, systematic approach - to determine the nature of the economic management personnel at the enterprises of hotel and tourist business; tabular and graphic - for visual images submitted data; abstract-logic - to summarize the theoretical positions, formulated conclusions and proposals. Methods of analysis and synthesis of conclusions on the feasibility and possibility of practical use of research results. Findings. Analyzed trends in the development of hotel and tourism business in Ukraine. Proved that to improve the situation in the hotel industry can be due to the development of a new concept of personnel management, which will be based on maintaining its labor activity, competence development and creating conditions for the fullest possible detection capabilities and personal abilities. The necessity of computer literacy of staff and use of Internet technologies for the provision of hotel and tourism services to meet the needs of customers in reducing the cost of services and save time, to receive them. It is proved that for proper operation of the staff of travel companies and hotels a favorable working climate should be created. Originality consists in the development of practical recommendations for improving the system of personnel management at the enterprises of hotel and tourist business. Practical value lies in the fact that the main provisions of the study in the form of practical recommendations can be used at the enterprises of hotel and tourist businesses to organize activities of personnel management.
References
Авдан О.Г. Онлайн-сервисы как перспективное направление развития инсайд-брендинга / О.Г. Авдан // Сучасні технології управління туристичним та готельно-ресторанним бізнесом : Матеріали VII Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених, (м. Маріуполь, 25 вересня 2015 р.). – Маріуполь : МДУ, 2015. - С. 59-61.
Балабанова Л.В. Стратегічне управління персоналом підприємства : [навч. посіб.] / Л.В. Балабанова, О.В. Стельмашенко. – К. : Знання, 2011. - 236 с.
Бігдан М.Г. Пряма залежність якості туристичних послуг від ефективного управління персоналом / М.Г. Бігдан, Ю.Ю. Карлик // Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. – 2012. - Випуск 3 (74). – C. 179-182.
Гарват О.А. Особливості управління персоналом туристичних компаній / О.А. Гарват // Вісник Хмельницького національного університету. - 2013. - № 6. - T. 2. – С. 239-242.
Колективні засоби розміщування [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/tur/zr_u.html.
Мальська М.П. Управління персоналом у туризмі: теорія та практика : [навч. посіб.] / М.П. Мальська, О.Ю. Бордун, І.З. Жук. – К. : Центр учбової літератури, 2013. – 234 с.
Наумік-Гладка К.Г. Онлайн супермаркет турів: розробка та впровадження / К.Г. Наумік-Гладка, Т.Л. Левенець // Комунальне господарство міст. – 2015. - Випуск 119. - С. 54-58.
Туристичні потоки [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/tyr/tyr_u/potoki2006_u.htm.
Щербина А.М. Особливості управління персоналом на туристичних підприємствах / А.М. Щербина [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi- bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD= 1&Image_file_name=PDF/Modre_2013_1_32.pdf.
Avdan, O.G. (2015), “Online services as a promising area of insider-branding”, Suchasni tekhnolohii upravlinnia turystychnym ta hotelno-restorannym biznesom: [Modern control technology tourist, hotel and restaurant business], Materialy VII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv ta molodykh vchenykh, [Materials VII Ukrainian scientific and practical conference students, graduate students and young scientists], (Mariupol, 25 September 2015), MDU, Mariupol, Ukraine, pp. 59-61.
Balabanova, L.V. and Stelmashenko, O.V. (2011), Stratehichne upravlinnia personalom pidpryiemstva [Strategic management resources company], Znannia, Kyiv, Ukraine, 236 p.
Bihdan, M.H. and Karlyk, Yu.Yu. (2012), “Direct dependence of the quality of tourist services on effective HR”, Visnyk KrNU imeni Mykhaila Ostrohradskoho, Issue 3 (74), pp. 179-182.
Harvat, O.A. (2013), “Features of the personnel management of tourism companies”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6, Vol. 2, pp. 239-242.
Kolektyvni zasoby rozmishchuvannia [Collective arrangement of vehicles], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2013/tur/zr_u.html (access date December 10, 2016).
Malska, M.P., Bordun, O.Yu. and Zhuk, I.Z. (2013), Upravlinnia personalom u turyzmi: teoriia ta praktyka [Personnel management in tourism: theory and practice], tutorial, Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine, 234 p.
Naumik-Hladka, K.H. and Levenets, T.L. (2015), “Online supermarket tours: development and implementation”, Komunalne hospodarstvo mist, Issue 119, pp. 54-58.
Turystychni potoky [Tourist flows], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/tyr/tyr_u/potoki2006_u.htm (access date December 10, 2016).
Shcherbyna, A.M. “Features of personnel management in tourism enterprises”, available at: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi- bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD= 1&Image_file_name=PDF/Modre_2013_1_32.pdf (access date December 10, 2016).