THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF START-UP MANAGEMENT
Abstract
Purpose is to systematization of the existing developments and on this basis formation of theoretical and methodological foundations of a new direction in the theory and practice of management, which is start-up management. Methodology of research. In the course of the research, general scientific and special methods were used that provided for the analysis and critical comprehension of existing publications of foreign and domestic scientists, start-ups and practitioners – to determine the essential characteristics of startups, periodization of their life cycle, identification of the basic parameters of start-up management. Findings. The essential features of the start-up are defined. The description of the stages of the life cycle of the start- up with the list of activities, goals and tasks of individual stages has been made. Based on the modern paradigm of management and being aware of the peculiarities of a startup phenomenon, the author’s interpretation of the essence of the concept of «start-up management» is given. This interpretation considers start-up management as a set of principles, methods, styles and forms of start-up management which results into the content of the management process at the early stages of its life cycle, integrates the efforts (knowledge, intelligence and talent, finances, experience) of all the interested persons, enables the subjects of management to make and implement reasonable managerial decisions which are needed to achieve the objectives of creation and development of the start-up. There are also given characteristics of the object, the subjects and stakeholders, defined goals, tasks and main subsystems of start-up management. Originality. For the first time scientific interpretation of the concept of «start-up management» is given, deep understanding of the start-up phenomenon on the basis of determining its essential characteristics and the development of the periodization of the life cycle of the start-up through the definition of goals and objectives of individual stages are described. Practical value. Separating a new type of management results into systematization of the existing and development of new recommendations as to managing start-ups at the early stages of their life cycle.
References
Чазов Є. Стартап як нова форма ведення бізнесу / Є. Чазов // Наукові праці Національного університету харчових технологій. – 2013. – № 52. – С. 122-128 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npnukht_2013_52_170.
Попко О.В. Сучасна парадигма стартапів у бізнесі / О.В. Попко, М.В. Мальчик // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Логістика. – 2014. – № 811. – С. 275-279 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPL_2014_811_43.
Ситник Н.І. Концептуальні основи стартапів: їх сутність і класифікація / Н.І. Ситник // Бізнес Інформ. – 2016. – № 8. – С. 64-68.
Курченко О.О. Становлення та розвиток стартапів в Україні: проблеми та шляхи вирішення / О.О. Курченко // Український соціум. – 2016. – № 2. – С. 80-87 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2016_2_10.
Мрихіна О.Б. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій / О.Б. Мрихіна, А.Р. Стояновський, Т.І. Міркунова // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – № 9. – С. 215-225 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2015_9_29.
Довгалюк В.В. Сучасні тенденції венчурного інвестування як нової форми фінансування стартапів в Україні / В.В. Довгалюк // Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. – 2014. – Вип. 5(4). – С. 47-50
Дуб А.Р. Джерела фінансування стартапів та можливості їх залучення в Україні / А.Р. Дуб, М.- С.Б. Хлопецька // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2016. – Вип. 1. – С. 87- 92 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2016_1_22.
Кофанов О.Є. Науково-методичні засади розроблення маркетингової стратегії стартап- проектів на промисловому ринку / О.Є. Кофанов, О.В. Зозульов // Економічний простір. – 2016. – № 115. – С. 202-211 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2016_115_20.
Жилінська О. Аудит новаторських ідей як попередній етап бізнес-плану стартап-проектів / О. Жилінська, М. Чуйко // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. – 2014. – Вип. 8. – С. 16-21 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_8_5.
Офіційний сайт консалтингової компанії Pro Business Center [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.probusiness.center/services/startup-management/.
Офіційний сайт автономної некомерційної організації вищої освіти «Московська міжнародна школа бізнесу» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mirbis.ru/courses/business- education/mba/startup-management/.
Chazov, Ye. (2013), Startup as a new form of doing business‖, Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu kharchovykh tekhnolohii, no. 52, рp. 122-128, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npnukht_2013_52_170 (access date July 20, 2017).
Popko, O.V. and Malchyk, M.V. (2014), Modern paradigm of startups in business‖, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Lohistyka, no. 811, рр. 275-279, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPL_2014_811_43 (access date July 20, 2017).
Sytnyk, N.I. (2016), Conceptual foundations of startups: their essence and classification‖, Biznes Inform, no. 8, рp. 64-68.
Kurchenko, O.O. (2016), Formation and development of startups in Ukraine: problems and solutions‖, Ukrainskyi sotsium, no. 2, рp. 80-87, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2016_2_10 (access date July 20, 2017).
Mrykhina, O.B., Stoianovskyi, A.P. and Mirkunova, T.I. (2015), Prospects of startup companies in the context of the competitive development of the Ukrainian high technology market‖, Aktualni problemy ekonomiky, no. 9, рp. 215-225, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2015_9_29 (access date July 21, 2017).
Dovhaliuk, V.V. (2014), Modern trends of venture capital investment as a new form of financing start-ups in Ukraine‖, Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Ekonomichni nauky, Iss. 5(4), рp. 47-50.
Dub, A.R. and Khlopetska, M.-S.B. (2016), Sources of financing for startups and their involvement in Ukraine‖, Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, Iss. 1, рp. 87-92, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2016_1_22 (access date July 21, 2017).
Kofanov, O.Ye. and Zozulov, O.V. (2016), Scientific and methodical principles of development of the marketing strategy of startup projects in the industrial market‖, Ekonomichnyi prostir, no. 115, рp. 202-211, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2016_115_20 (access date July 20, 2017).
Zhylinska, O. and Chuiko, M. (2014), Audit of innovative ideas as a preliminary stage of a business plan for startup projects‖, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, Iss. 8, рp. 16-21, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_8_5 (access date July 20, 2017).
Ofitsiinyi sait konsaltynhovoi kompanii Pro Business Center [The official site of the consulting company Pro Business Center], available at: http://www.probusiness.center/services/startup-management/ (access date July 22, 2017).
Ofitsiinyi sait avtonomnoi nekomertsiinoi orhanizatsii vyshchoi osvity “Moskovska mizhnarodna shkola biznesu” [The official site of the Moscow International Business School], available at: http://mirbis.ru/courses/business-education/mba/startup-management/ (access date July 22, 2017).