STRATEGIC PROSPECTS OF HIGHER EDUCATION IN UKRAINE
Abstract
This article explores the strategic perspectives of higher education development in Ukraine in light of contemporary societal, political, and technological transformations. It focuses on the adaptation of the national higher education system to European standards, emphasizing the importance of quality assurance, academic mobility, and the Bologna Process. Special attention is given to institutional autonomy, the challenges of decentralization, and the implementation of transparent governance models. The study highlights the impact of digitalization and demographic shifts on educational policy and university sustainability. It also addresses the necessity of rethinking the role of universities in national development, particularly through innovation, international collaboration, and closer cooperation with the labor market. The research examines potential strategies for enhancing financial models, increasing academic and research competitiveness, and promoting inclusive access to higher education. By analyzing current policy frameworks and global trends, the article outlines key directions for reform that can improve the quality and resilience of Ukraine’s higher education system. The conclusions suggest that a long-term, systemic, and multi-level approach is required to ensure strategic progress. Ukraine’s ability to integrate into the European Higher Education Area while preserving national priorities is essential for achieving sustainable growth and building an effective, autonomous, and future-oriented higher education landscape.
References
Вербовська Л. С., Степанюк Г. С., Кушлик О. Використання методів SWOT-аналізу під час розробки стратегії інтернаціоналізації закладів вищої освіти. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу (Серія: Економіка та управління в нафтогазовій галузі). 2019. № 1(19). С. 142–154. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-1(19)-142-154 (дата звернення: 08.05.2025).
Ковальчук С. В., Мартинова Л. Б., Танасійчук А. М. Формування маркетингової стратегії закладів вищої освіти. Вісник Хмельницького національного університету. 2021. № 2. С. 215–221.
Кремень В. Г. Модернізація мережі, укрупнення закладів вищої освіти–ключове завдання стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2024. Т. 6, № 2. С. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6212 (дата звернення: 08.05.2025)
Луговий В., Слюсаренко О., Таланова Ж. Концентрація та комунікація в моделях і стратегії розвитку університетів-лідерів. Міжнародний науковий журнал університетів і лідерства. 2022. Т. 13. С. 5–25. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-5-25 (дата звернення: 08.05.2025).
Бойчук П. М., Фаст О. Л. Український національний досвід розробки стратегій розвитку вищих навчальних закладів: тематичне дослідження. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2021. № 1. С. 3–16. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.1 (дата звернення: 08.05.2025).
Десятов Т. М. Стратегія розвитку вищого навчального закладу в умовах політико-економічних та соціально-культурних змін. Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки. 2022. № 1. С. 5–10. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-1-5-10 (дата звернення: 08.05.2025).
George B., Wooden O. Managing the Strategic Transformation of Higher Education through Artificial Intelligence. Administrative Sciences. 2023. Vol. 13, no. 9. P. 196. DOI: https://doi.org/10.3390/admsci13090196 (дата звернення: 08.05.2025).
Zembylas M. A decolonial approach to AI in higher education teaching and learning: strategies for undoing the ethics of digital neocolonialism. Learning, Media and Technology. 2021. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2010094 (дата звернення: 08.05.2025).
Abad-Segura E., González-Zamar M.-D. Sustainable economic development in higher education institutions: A global analysis within the SDGs framework. Journal of Cleaner Production. 2021. Vol. 294. P. 126133. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126133 (дата звернення: 08.05.2025).
Paudel P. Online Education: Benefits, Challenges and Strategies During and After COVID-19 in Higher Education. International Journal on Studies in Education. 2020. Vol. 3, no. 2. P. 70–85. DOI: https://doi.org/10.46328/ijonse.32 (дата звернення: 08.05.2025).
Tien N. H. et al. Sustainable Development of Higher Education Institutions in Developing Countries: Comparative Analysis of Poland and Vietnam. Contemporary Economics. 2022. Vol. 16, no. 2. P. 195–210. DOI: https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.477 (дата звернення: 08.05.2025).
Hashim M. A. M., Tlemsani I., Matthews R. Correction: Higher education strategy in digital transformation. Education and Information Technologies. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-10924-w (дата звернення: 08.05.2025).
National Erasmus+ Office in Ukraine. URL: https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2022/03/_Вимоги_до_кваліфікацій_29.04.pdf (дата звернення: 08.05.2025).
Два роки змін: як трансформується освіта і наука України. URL: https://mon.gov.ua/news/dva-roky-zmin-iak-transformuietsia-osvita-i-nauka-ukrainy (дата звернення: 08.05.2025).
Verbovska L. S., Stepaniuk H. S., Kushlyk O. (2019). Vykorystannia metodiv SWOT-analizu pid chas rozrobky stratehii internatsionalizatsii zakladiv vyshchoi osvity [Using SWOT analysis methods when developing a strategy for the internationalization of higher education institutions]. Naukovyi visnyk Ivano-Frankivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu nafty i hazu (Seriia: Ekonomika ta upravlinnia v naftohazovii haluzi). No 1(19). P. 142–154. DOI: https://doi.org/10.31471/2409-0948-2019-1(19)-142-154 (accessed: 08.05.2025).
Kovalchuk S. V., Martynova L. B., Tanasiichuk A. M. (2021). Formuvannia marketynhovoi stratehii zakladiv vyshchoi osvity [Forming a marketing strategy for higher education institutions]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. No 2. P. 215–221.
Kremen V. H. (2024). Modernizatsiia merezhi, ukrupnennia zakladiv vyshchoi osvity – kliuchove zavdannia stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky [Modernization of the network, consolidation of higher education institutions – a key task of the strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022-2032]. Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. T. 6, № 2. P. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6212 (accessed: 08.05.2025)
Luhovyi V., Sliusarenko O., Talanova Zh. (2022). Kontsentratsiia ta komunikatsiia v modeliakh i stratehii rozvytku universytetiv-lideriv [Concentration and communication in models and strategies of development of leading universities]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal universytetiv i liderstva. No 13. P. 5–25. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-5-25 (accessed: 08.05.2025).
Boichuk P. M., Fast O. L. (2021). Ukrainskyi natsionalnyi dosvid rozrobky stratehii rozvytku vyshchykh navchalnykh zakladiv: tematychne doslidzhennia [Ukrainian national experience in developing strategies for the development of higher education institutions: a case study]. Akademichni studii. Seriia «Pedahohika». No 1. P. 3–16. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.1.1 (accessed: 08.05.2025).
Desiatov T. M. (2022). Stratehiia rozvytku vyshchoho navchalnoho zakladu v umovakh polityko-ekonomichnykh ta sotsialno-kulturnykh zmin [Strategy for the development of a higher education institution in the context of political, economic and socio-cultural changes]. Visnyk Cherkaskoho universytetu: Pedahohichni nauky. No 1. P. 5–10. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-1-5-10 (accessed: 08.05.2025).
George B., Wooden O. (2023). Managing the Strategic Transformation of Higher Education through Artificial Intelligence. Administrative Sciences. Vol. 13, no. 9. P. 196. DOI: https://doi.org/10.3390/admsci13090196 (accessed: 08.05.2025).
Zembylas M. (2021). A decolonial approach to AI in higher education teaching and learning: strategies for undoing the ethics of digital neocolonialism. Learning, Media and Technology. P. 1–13. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2010094 (accessed: 08.05.2025).
Abad-Segura E., González-Zamar M.-D. (2021). Sustainable economic development in higher education institutions: A global analysis within the SDGs framework. Journal of Cleaner Production. Vol. 294. P. 126133. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126133 (accessed: 08.05.2025).
Paudel P. (2020). Online Education: Benefits, Challenges and Strategies During and After COVID-19 in Higher Education. International Journal on Studies in Education. Vol. 3, no. 2. P. 70–85. DOI: https://doi.org/10.46328/ijonse.32 (accessed: 08.05.2025).
Tien N. H. et al. (2022). Sustainable Development of Higher Education Institutions in Developing Countries: Comparative Analysis of Poland and Vietnam. Contemporary Economics. Vol. 16, no. 2. P. 195–210. DOI: https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.477 (accessed: 08.05.2025).
Hashim M. A. M., Tlemsani I., Matthews R. (2022). Correction: Higher education strategy in digital transformation. Education and Information Technologies. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-10924-w (accessed: 08.05.2025).
National Erasmus+ Office in Ukraine. Available at: https://erasmusplus.org.ua/wp-content/uploads/2022/03/_Vymohy_do_kvalifikatsii_29.04.pdf (accessed: 08.05.2025).
Dva roky zmin: yak transformuietsia osvita i nauka Ukrainy [Two years of changes: how education and science in Ukraine are transforming]. Available at: https://mon.gov.ua/news/dva-roky-zmin-iak-transformuietsia-osvita-i-nauka-ukrainy (accessed: 08.05.2025).