ANALYSIS OF CURRENT TRENDS OF THE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY OF BUSINESS IN UKRAINE IN THE TERMS OF GLOBAL CHALLENGES
Abstract
The article is devoted to the study of current trends in corporate social responsibility (CSR) of business, which were formed as a result of the impact of the Russian full-scale invasion of Ukraine. Global challenges affect factors, which must be considered in creating relevant CSR strategy of business. In the terms of complex and hardly predictable conjuncture of business environment, entrepreneurship is to be taking into consideration CSR factors change. The purpose of the study is to analyse the changes in CSR of business as a reaction to the situation of martial law in Ukraine in order to determine the factors that are important to consider in building an effective CSR strategy for business. The paper analyzes current trends of the corporate social responsibility, which have to be considered in building actual and applicable strategy that meet stakeholders` expectations and build trust for lasting cooperation with them. The following changes in corporate social responsibility of business and factors that are important to consider for building an effective CSR strategy at this time were identified: expanding number of components of reputational integrity, changing the format of non-financial reporting, expanding the range of beneficiaries, ensuring business sustainability, providing a special range of assistance to employees, transparency of business practices, changing the format of communications with stakeholders and expansion of the range of non-financial CSR initiatives. This study used generally accepted scientific methods: the method of systematic analysis – to analyse scientific papers and determine the features of CSR in Ukraine during martial law; graphical method – for visual representation of the obtained results; method of comparison – for comparing data in the course of the study; method of statistical analysis – for analysing statistical relevant data; method of systematisation – for summarising the results of the study. In the terms of today's global challenges, businesses need effective supportive tools for their activity. The article identifies the CSR transformations in Ukraine that took place in the times of global challenges. The results of this study are intended to serve as a tool in building a relevant and effective corporate social responsibility strategy for business during martial law in Ukraine to support the national economy.
References
Який бізнес найчастіше закривався в Україні за час повномасштабної війни? Visit Ukraine: веб-сайт. URL: http://surl.li/naejpb (дата звернення: 11.12.2024).
Червінська Л., Червінська Т., Каліна І., Коваль М., Шуляр Н., & Чернишов О. Соціальна відповідальність бізнесу в умовах війни в Україні. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2023. № 6 (53). С. 405–416. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4187
Колот А.М. Корпоративна соціальна відповідальність: сучасна філософія, проблеми засвоєння. Економіка України. 2014. № 3. С. 70–82.
Марина Саприкіна, Центр «Розвиток КСВ»: «Спостерігаю соціальний феномен – багато людей із бізнесу хочуть підтримувати інших». URL: http://surl.li/bhvaym (дата звернення: 11.12.2024).
Будько О.В., Галатов Б.М. Корпоративна соціальна відповідальність як інструмент бізнес-стратегії розвитку підприємств. Економіка та управління підприємствами. 2023. № 1(6). С.49–57.
Грицина Л.А. Корпоративна соціальна відповідальність підприємств: зарубіжний та вітчизняний досвід. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2016. Вип. 10. Ч. 2. С. 99–102.
Carroll A. B. Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business & Society. Vol. 38(3). P. 268–295.
Sethi S. Dimensions of Corporate Social Performance: An Analytic Framework. California Management Review. 1975. Vol. 17(3). P. 58–64.
Bowen H.R. Social Responsibilities of the Businessman. New York : Harper & Row, 1953. 167 p.
Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / пер. з англ. Н.Лі. Київ : Стандарт, 2005. 302 с.
Friedman M. The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine. 1970. 13 September. P. 122–126.
Міжнародний стандарт ISO 26000. Настанова по соціальній відповідальності: веб-сайт. URL: https://aop.nmu.org.ua/ua/metodicki/specialist/opg/lzi/zakon/%.pdf (дата звернення: 11.12.2024).
Стан та потреби бізнесу в умовах повномасштабної війни. Дія.Бізнес : веб-сайт. URL: https://business.diia.gov.ua/analytics/research/stan-ta-potreby-biznesu-v-umovakh-povnomasshtabnoi-viiny (дата звернення: 11.12.2024).
Центр розвитку КСВ Україна. CSR Ukraine. CSR Ukraine: веб-сайт. URL: https://csr-ukraine.org/ (дата звернення: 11.12.2024).
Припиніть бізнес з Росією. LeaveRussia. KSE Institute: веб-сайт. URL: https://leave-russia.org/uk/companies-that-exited?flt[147][eq][]=9061 (дата звернення: 11.12.2024).
Результати опитування щодо соціальної відповідальності бізнесу в умовах війни. Factum Group Ukraine: веб-сайт. URL: http://surl.li/xeiwom (дата звернення: 11.12.2024).
Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів в Україні. European Business Association: веб-сайт. URL: http://surl.li/udnrjz (дата звернення: 11.12.2024).
Створення цінності компанії під час війни: нові правила КСВ. De Visu: веб-сайт. URL: http://surl.li/vqilmh (дата звернення: 11.12.2024).
«Що ви робили під час війни?» Як бізнесу комунікувати про корпоративну соціальну відповідальність. Forbes: веб-сайт. URL: http://surl.li/dmwjht (дата звернення: 11.12.2024).
Corruption Perceptions Index - Explore Ukraine’s results 2023. Transparency Interational: веб-сайт. URL: https://www.transparency.org/en/cpi/2023/index/ukr (date of access: 11.12.2024).
Енергетика України у червні 2024 року. Центр Разумкова: веб-сайт. URL: https://razumkov.org.ua/images/2024/07/11/2024-PAKT-12.pdf (дата звернення: 11.12.2024).
Yakyi biznes naichastishe zakryvavsia v Ukraini za chas povnomasshtabnoi viiny? [What business was most often closed in Ukraine during the full-scale war?]. Available at: http://surl.li/naejpb (in Ukrainian)
Chervinska L., Chervinska T., Kalina I., Koval M., Shulyar N. & Chernyshov O. (2023) Sotsialna vidpovidalnist biznesu v umovakh viiny v Ukraini [Social responsibility of business in the context of war in Ukraine]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky – Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, vol. 6(53), pp. 405–416. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.53.2023.4187 (in Ukrainian)
Kolot A. M. (2014) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: suchasna filosofiia, problemy zasvoiennia [Corporate social responsibility: modern philosophy, digestion problems]. Ekonomika Ukrainy – Economy of Ukraine, vol. 3, pp. 70–82. (in Ukrainian)
Maryna Saprykina, Tsentr «Rozvytok KSV»: «Sposterihaiu sotsialnyi fenomen – bahato liudei iz biznesu khochut pidtrymuvaty inshykh» [Maryna Saprykina, Center for CSR Development: “I observe a social phenomenon – many business people want to support others”]. Available at: http://surl.li/bhvaym (in Ukrainian)
Bud`ko O. V., Galatov B. M. (2023) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist yak instrument biznes-stratehii rozvytku pidpryiemstv [Corporate social responsibility as a tool of business strategy for enterprise development]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy – Economics and management of enterprises, vol. 1(6), pp. 49–57. (in Ukrainian)
Hrytsyna L. A. (2016) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist pidpryiemstv: zarubizhnyi ta vitchyznianyi dosvid [Corporate social responsibility of enterprises: foreign and domestic experience]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, vol. 10, Part 1, pp. 99–102. (in Ukrainian)
Carroll A. B. (1999) Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business & Society, vol. 3, pp. 268–295.
Sethi S. (1975) Dimensions of Corporate Social Performance: An Analytic Framework. California Management Review, vol. 17(3), pp. 58–64.
Bowen H. R. (1953) Social Responsibilities of the Businessman. New York : Harper & Row, 167 p.
Kotler F. (2005) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist. Yak zrobyty yakomoha bilshe dobra dlia vashoi kompanii ta suspilstva [Corporate social responsibility. How to do as much good as possible for your company and society]. Kyiv: Standard, 302 p. (in Ukrainian)
Friedman M. (September 13, 1970) The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine. Pp. 122–126.
Mizhnarodnyi standart ISO 26000. Nastanova po sotsialnii vidpovidalnosti [International standard ISO 26000: Guidelines for social responsibility]. Available at: https://aop.nmu.org.ua/ua/metodicki/specialist/opg/lzi/zakon/%.pdf (in Ukrainian)
Stan ta potreby biznesu v umovakh povnomasshtabnoi viiny. Diia.Biznes [Condition and needs of business in the terms of a full-scale war. Diia Business]. Available at: http://surl.li/naejpb (in Ukrainian)
Tsentr rozvytku KSV Ukraina. CSR Ukraine [Center of CSR Development Ukraine. CSR Ukraine]. Available at: https://csr-ukraine.org/ (in Ukrainian)
Prypynit biznes z Rosiieiu. LeaveRussia. KSE Institute [Stop doing business with Russia. LeaveRussia. KSE Institute]. Available at: https://leave-russia.org/uk/companies-that-exited?flt[147][eq][]=9061 (in Ukrainian)
Rezultaty opytuvannia shchodo sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v umovakh viiny. Factum Group Ukraine [Results of the survey on social responsibility of business in times of war. Factum Group Ukraine]. Available at: http://surl.li/xeiwom (in Ukrainian)
Try chverti robotodavtsiv vidchuvaiut defitsyt kadriv v Ukraini. European Business Association [Three quarters of employers experience a shortage of staff in Ukraine. European Business Association]. Available at: http://surl.li/udnrjz (in Ukrainian)
Stvorennia tsinnosti kompanii pid chas viiny: novi pravyla KSV. De Visu [Creating company value during the war: new CSR rules. De Visu]. Available at: http://surl.li/vqilmh (in Ukrainian)
«Shcho vy robyly pid chas viiny?» Yak biznesu komunikuvaty pro korporatyvnu sotsialnu vidpovidalnist. Forbes.ua [“What did you do during the war?” How businesses can communicate about corporate social responsibility. Forbes.ua]. Available at: http://surl.li/dmwjht (in Ukrainian)
Corruption Perceptions Index – Explore Ukraine's results 2023. Transparency International. Available at: https://www.transparency.org/en/cpi/2023/index/ukr (in Ukrainian)
Enerhetyka Ukrainy u chervni 2024 roku. Tsentr Razumkova [Energy sector of Ukraine in June 2024. Razumkov Center]. Available at: https://razumkov.org.ua/images/2024/07/11/2024-PAKT-12.pdf (in Ukrainian)