IMPERATIVES OF FORMING AN ACCOUNTING SYSTEM FOR EFFECTIVE MANAGEMENT OF MARKETING ACTIVITY COSTS IN AN ENTERPRISE

Keywords: аccounting system, marketing activity expenses, cost management, cost budgeting, marketing activity, expense classification

Abstract

The article discusses the concept of marketing expenses and outlines the imperatives that influence the formation of an accounting system for effective management of marketing activity costs. Key approaches include the development of a clear classification of expenses and analytical accounts, the implementation of accounting automation, and its integration with management and analytical software tools, as well as continuous monitoring of performance and adaptation to market changes. The study emphasizes that creating accurate and timely expense records, utilizing automated software, and implementing metrics such as ROI, CPA, and CLV are essential for optimizing costs and ensuring the high effectiveness of marketing strategies. Moreover, the article highlights the need for adapting the accounting system to market changes, the growth of digital marketing, and economic fluctuations, which enables businesses to respond effectively to new challenges and ensure sustainable development. The article identifies that the creation of an accounting system for the effective management of marketing expenses is a crucial condition for achieving competitive advantages in the modern business environment. With a clear classification of expenses, developed analytical accounts, accounting automation, continuous performance analysis, and system adaptation to market changes, companies can significantly improve their financial results, optimize marketing expenses, and increase the profitability of their marketing investments. The implementation of these approaches will allow businesses to make more informed decisions, enhancing their ability to adapt to the rapidly changing market environment. Furthermore, the paper emphasizes that the integration of modern accounting systems, capable of handling large volumes of data, with advanced analytics and artificial intelligence tools, is key to improving decision-making and gaining insights into cost-effectiveness. The growing importance of digital marketing channels, such as online advertising, SEO, and content marketing, requires businesses to consider new types of costs that need to be properly accounted for. Ultimately, the article concludes that efficient cost management in marketing is integral to the long-term success of businesses and highlights the importance of adapting accounting systems to the evolving needs of the market and technological advancements to ensure better financial outcomes.

References

Антонюк А.А. Аналіз підходів до визначення суті та змісту маркетингових витрат підприємства. Гуманітарний університет “Запорізький інститут державного та муніципального управління”. 2007. URL: http://www.rusnauka.com/4._SVMN_2007/Economics/30.doc.htm

Гуріна Н.В. Облік та аналіз витрат і доходів підприємств: теорія та методика: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.00.09. Національна академія статистики, обліку та аудиту. Київ, 2014. 20 с.

Гофербер Ю.В. Визнання і оцінка маркетингових витрат. Економічні науки. 2012. Вип. 9 (1). С. 262–269.

Карпенко Є.А., Даніленко А.В. Суть та класифікація маркетингових витрат для цілей обліку та управління. Сучасні тенденції розвитку економіки, фінансів та управління: нові можливості, проблеми, перспективи: Всеукр. наук.-практ. конф.: зб. матеріалів, 10 листоп. 2021 р. Київ : КУБГ, 2021. С. 106–108.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку № 16 “Витрати” від 31.12.1999 р. № 318. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text

Shkromyda, V., Gnatiuk, T., Shkromyda, N., Vasylyuk, M. & Zorina, O. Organizational and Methodological Determinants of Integrated Reporting Development: A Case Study of Ukraine. International Journal of Professional Business Review. 2023. № 8(5). Р. 1–14.

Лещук Г.В., Савків У.С., Кузьмін Т.Л. Аутсорсингові послуги з обліку і оподаткування у системі управління. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 13(27). С. 518–526.

Shkromyda N., Shkromyda V. & Gnatiuk T. Accounting Outsourcing Market in Ukraine: State and Determinants of Development. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. 2022. № 9, P. 78–85.

Шкромида, В., Шкромида, Н., Кузишин, І. Міжнародні ініціативи розвитку інтегрованої звітності бізнесу. Сталий розвиток економіки. 2024. № 2 (49). С. 153–156.

Савків У.С., Кузьмін Т.Л. Удосконалення ведення бухгалтерського обліку та формування звітності в умовах цифрової економіки. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2023. Вип 19. Т. 2. С. 87–95.

Antonuk, A. A. (2007) Analiz pidkhodiv do vyznachennia sutnosti ta zmistu marketynhovykh vytrat pidpryiemstva [Analysis of approaches to determining the essence and content of marketing expenses of the enterprise]. Humanitarnyi universytet “Zaporizkyi instytut derzhavnoho ta mynitsypalnoho upravlinnia. Available at: http://www.rusnauka.com/4._SVMN_2007/Economics/30.doc.htm (in Ukrainian)

Hurina, N. V. (2014) Oblik ta analiz vytrat i dokhodiv pidpryiemstv: teoriia ta metodyka: avtoref. dys. na zdobuttya nauk. stupenia kand. ekn. nauk: spets. 08.00.09. Natsionalna akademiia statystyky, obliku ta audytu. Kyiv, 20 p. (in Ukrainian).

Hoferber, Yu. V. (2012). Vyznannia i otsinka marketynhovykh vytrat [Recognition and assessment of marketing expenses]. Ekonomichni nauky, no. 9(1), pp. 262–269. (in Ukrainian).

Karpenko, Ye. A., & Danilenko, A. V. (2021) Sut' ta klasyfikatsiia marketynhovykh vytrat dlia tsilei obliku ta upravlinnia [Essence and classification of marketing expenses for accounting and management purposes]. Suchasni tendentsii rozvytku ekonomiky, finansiv ta upravlinnia: novi mozhlyvosti, problemy, perspektyvy: Vseukr. nauk.-pract. konf.: zb. materialiv, 10 lyst. 2021 r. Kyiv: KUBH, pp. 106–108. (in Ukrainian)

Polozhennia (standart) bukhhalters'koho obliku № 16 "Vytraty" vid 31.12.1999 r. No. 318. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text (in Ukrainian)

Shkromyda, V., Gnatiuk, T., Shkromyda, N., Vasylyuk, M., & Zorina, O. (2023) Organizational and methodological determinants of integrated reporting development: A case study of Ukraine. International Journal of Professional Business Review, no. 8(5), pp. 1–14.

Leshchuk, H. V., Savkiv, U. S., & Kuzmin, T. L. (2023) Autsorsynhovi posluhy z obliku i opodatkovannia u systemi upravlinnia [Outsourcing services for accounting and taxation in management systems]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 13(27), pp. 518–526. (in Ukrainian)

Shkromyda, N., Shkromyda, V., & Gnatiuk, T. (2022) Accounting outsourcing market in Ukraine: State and determinants of development. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, no. 9, pp. 78–85.

Shkromyda, V., Shkromyda, N., & Kuzishyn, I. (2024). Mizhnarodni initsiatyvy rozvytku intehrovanoi zvitnosti biznesu [International initiatives for the development of integrated business reporting]. Stalyi rozvytok ekonomiky, 2(49), pp. 153–156. (in Ukrainian)

Savkiv, U. S., & Kuzmin, T. L. (2023) Udoskonalennia vvedennia bukhhalters'koho obliku ta formuvannia zvitnosti v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [Improvement of accounting and reporting under the digital economy]. Aktual'ni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, 19(2), pp. 87–95. (in Ukrainian)

Article views: 0
PDF Downloads: 0
Published
2024-12-20
How to Cite
Shkromyda, V., Balaniuk, I., Kuzmin, T., & Gnatiuk, T. (2024). IMPERATIVES OF FORMING AN ACCOUNTING SYSTEM FOR EFFECTIVE MANAGEMENT OF MARKETING ACTIVITY COSTS IN AN ENTERPRISE. Sustainable Development of Economy, (4(51), 116-120. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-51-16