PRINCIPLES AND MECHANISMS FOR THE FORMATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY OF BUSINESS
Abstract
Corporate social responsibility (CSR), or business social responsibility, is the enterprise's commitment to responsible practices regarding its products and services, employees, consumers, and partners. The social stance of a company, which emphasizes harmonious coexistence and dialogue with society to address pressing social issues, has only fully developed in the last few decades. Social responsibility should be a discretionary requirement for modern businesses. Unfortunately, in the domestic business environment, CSR does not yet hold a prominent place. This is characterized by a high level of shadow operations. However, in recent years, certain evolutionary processes have been observed in the Ukrainian business environment, which are associated with the general approaches to implementing CSR. CSR has become more systematic. The implementation of CSR can enhance profitability, improve a company's image, reduce costs, and boost employee morale. The promotion of CSR can be facilitated by the use of new technologies, the creation of new types of products, and innovative activities. Consequently, a company’s profits are generated through cost reduction, the formation of new markets for goods or services. This is the path chosen by developed companies, resulting in a higher level of CSR. However, this approach is quite risky for Ukrainian enterprises and requires long-term financial investments. A set of specific CSR principles can be proposed, the implementation of which should align with a system of general principles: transparency, systematicity, relevance, and partnership. A company has the right to call itself socially responsible when it operates according to these principles.
References
ISO/DIS 26000: Guildance on social responsibility. Available at: http://isot.iso.org/livelink/livelink/fetch/2000/2122/830949/3934883/3935837/ISO/DI S2600/Guidance/on/Social/Responsibility.pdf
Osnovni pryntsypy sotsialnoi vidpovidalnosti. Available at: https://studfile.net
Okhrimenko O.O., Ivanova T.V. (2015). Sotsialna vidpovidalnist. Kyiv: Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», 180 s.
Pryntsypy ta vprovadzhennia sotsialnoi vidpovidalnosti. Stalyi rozvytok ta korporatyvna sotsialna vidpovidalnist. Available at: http://moodle.udec.ntu-kpi.kiev.ua/moodle/mod/resource/view.php?r=2570
Sotsialna vidpovidalnist biznesu. Available at: https://dse/org.ua
Sotsialna vidpovidalnist biznesu: Ukrainski realii i problemy. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/88596
Teoretychni zasady formuvannia ta praktyka vprovadzhennia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti pidpryiemstv. Available at: https://elar.khmnu.edu.ua/items/b07eaff3-d45c-44b3-8b3c-3676dfca4d57
Kharchenko T.O. (2017). Pryntsypy korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti yak faktor formuvannia konkurentnykh perevah orhanizatsii. Ekonomichni studii. №3. S. 45–51.
Shcho take KSV? Available at: https://bazilik.media/shcho-take-ksv/
ISO/DIS 26000: Guildance on social responsibility. URL: http://isot.iso.org/livelink/livelink/fetch/2000/2122/830949/3934883/3935837/ISO/DI S2600/Guidance/on/Social/Responsibility.pdf
Основні принципи соціальної відповідальності. URL: https://studfile.net
Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність. Київ : Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», 2015. 180 с.
Принципи та впровадження соціальної відповідальності. Сталий розвиток та корпоративна соціальна відповідальність. URL: http://moodle.udec.ntu-kpi.kiev.ua/moodle/mod/resource/view.php?r=2570
Соціальна відповідальність бізнесу. URL: https://dse/org.ua
Соціальна відповідальність бізнесу: Українські реалії і проблеми. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/88596
Теоретичні засади формування та практика впровадження корпоративної соціальної відповідальності підприємств. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/items/b07eaff3-d45c-44b3-8b3c-3676dfca4d57
Харченко Т.О. Принципи корпоративної соціальної відповідальності як фактор формування конкурентних переваг організації. Економічні студії. 2017. №3. С. 45–51.
Що таке КСВ? URL: https://bazilik.media/shcho-take-ksv/