СТРУКТУРНА МОДЕРНІЗАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ БАГАТОРІВНЕВОГО УПРАВЛІННЯ

  • А.Ю. Васіна Тернопільський національний економічний університет

Анотація

Мета. Розкриття механізму багаторівневого управління процесами структурування національної економіки та визначення напрямів його удосконалення в контексті забезпечення цілісності економічної системи, стратегічної спрямованості та інтегрованості розвитку її складових. Методика дослідження. В процесі дослідження використані методи: логічний – при обґрунтуванні необхідності запровадження інтегрованого підходу до вирішення назрілих структурних проблем на основі використання механізмів багаторівневого управління; системного аналізу, систематизації, узагальнення – для виокремлення базових підходів до здійснення управління процесами структуризації економіки на різних рівнях, при розкритті передумов ефективної структуризації національної економіки, що формуються через механізми багаторівневого управління, сутнісних характеристик багаторівневого управління структурною модернізацією економіки та засад його ефективного здійснення; системного підходу – при обґрунтуванні ієрархічності завдань багаторівневого управління структурною модернізацією національної економіки як цілісного механізму взаємопов’язаних цілей та управлінських впливів його елементів; абстрактно-логічний – для теоретичних узагальнень і формулювання висновків дослідження. Результати. Обґрунтовано необхідність запровадження інтегрованого підходу до вирішення назрілих структурних проблем національної економіки на основі використання механізмів багаторівневого управління з метою залучення можливостей всіх елементів економічної системи. Визначено передумови ефективного структурування національної економіки, формування яких здатен забезпечити механізм багаторівневого управління. Виокремлено засади ефективного використання потенціалу багаторівневого управління процесами структурного удосконалення економіки. Запропоновано підходи до посилення дієвості цілеорієнтуючих, координаційних, інтегруючих впливів управлінських інституцій національного рівня в рамках вироблення стратегії структурної модернізації національної економіки, реалізацію якої доцільно забезпечувати через механізми оптимального поєднання державного централізованого впливу та управлінських ініціатив суб’єктів структуризації економіки різних рівнів. Визначено базові умови цільового структурування економічних систем мезо- та локального рівнів, що передбачають необхідність обґрунтованого вироблення і реалізації секторальних, регіональних, локальних структурних політик та їх органічного включення у цілісний механізм структурної модернізації національної економіки на основі ефективного використання інструментарію стратегування владними структурами всіх рівнів. Наукова новизна. Обґрунтовано науково-методологічні підходи до формування механізму багаторівневого управління процесами структурної модернізації національної економіки, що, на відміну від існуючого, зорієнтований на комплексне вирішення структурних проблем в економічних системах макро-, мезо- та локального рівнів в рамках реалізації структурної політики, що забезпечується управлінськими інституціями на засадах інтеграції та взаємодії як по вертикалі, так і по горизонталі. Практична значущість. Запропоновані у дослідженні підходи до формування й реалізації механізму багаторівневого управління процесами структурування національної економіки можуть бути використані органами влади різних рівнів при вирішенні структурних проблем в економіці секторів, регіонів, територіальних громад в контексті забезпечення цілісності економічної системи, стратегічної спрямованості та інтегрованості розвитку її складових.

Посилання

Васіна А.Ю. Структурне реформування національної економіки: методологічні та інституційні аспекти: монографія. Тернопіль: Екон. думка ТНЕУ, 2017. 392 с.

Рогоза М.Є., Кузьменко О.К. Модернізація економіки України у контексті неоіндустріальних перетворень. Вісник економічної науки України. 2017. № 1. С. 78-83.

Бородіна О.С. Принцип комплементарності в міждисциплінарних дослідженнях економіки. Економіка і прогнозування. 2015. № 2. С. 47-55.

Месарович М., Мако Д., Такахара И. Теория иерархических многоуровневых систем. Москва: Мир, 1973. 344 с.

Андерссон Д.Е. Роль институтов и самоорганизующихся сетей в экономической истории регионов. Ворота в глобальную экономику. Москва: ФАЗИС, 2001. С. 400-418.

Regional Development Policies in OECD Countries. Paris: OECD Publishing, 2010. 384 p.

Дегтярьова І.О. Багаторівневе регіональне врядування та багаторівневе регіональне управління: аналіз співвідношень сутнісних характеристик. Держава та регіони. Серія: Державне управління. 2016. № 2(54). С. 132-137.

Про схвалення Стратегії розвитку промислового комплексу України на період до 2025 року: Проект розпорядження Кабінету Міністрів України. URL: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=10ef5b65-0209-4aa1-a724-49fd0877d8d6&title=ProektRozporiadzhenniaKabinetu (дата звернення: 10.12.2019).

Русан В.М. Державна аграрна політика: оцінка ефективності та шляхи удосконалення. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2019-08/ANALIT%20RUSAN%20ECONOMICS%20%23%202%202019.pdf (дата звернення: 10.12.2019).

Vasina, A.Yu. (2017), Strukturne reformuvannia natsionalnoi ekonomiky: metodolohichni ta instytutsiini aspekty [Structural reforming of the national economy: methodological and institutional aspects], monograph, Ekonomichna dumka TNEU, Ternopil, Ukraine, 392 p.

Rohoza, M.Ye. and Kuzmenko, O.K. (2017), “Modernization of the Ukrainian economy in the context of neo-industrial transformation”, Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, no. 1, pp. 78-83.

Borodina, O.S. (2015), “The principle of complementarity in interdisciplinary studies of economy”, Ekonomika i prohnozuvannia, no. 2, pp.47-55.

Mesarovich, M., Mako, D. and Takakhara, I. (1973), Teoriia ierarkhicheskikh mnogourovnevykh sistem [The theory of hierarchical multilevel systems], Mir, Moscow, USSR, 344 p.

Andersson, D.E. (2001), “The role of institutions and self-organizing networks in the economic history of the regions”, In: The gateway to the global economy, FAZIS, Moscow, Russia, p. 400-418.

Regional Development Policies and OECD Countries (2010), OECD Publishing, Paris, France, 384 p.

Dehtiareva, I.O. (2016), “Multilevel regional governance and multilevel regional management: an analysis of the interrelations of essential characteristics”, Derzhava ta rehiony. Seriia: Derzhavne upravlinnia, no. 2(54), pp. 132-137.

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku promyslovoho kompleksu Ukrainy na period do 2025 roku: Proekt rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy [On approval of the Strategy of development of the industrial complex of Ukraine for the period up to 2025: Draft resolution of the Cabinet of Ministers of

Ukraine], available at: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=10ef5b65-0209-4aa1-a724-49fd0877d8d6&title=ProektRozporiadzhenniaKabinetu (access date December 10, 2019).

Rusan, V.M. (2019), “State agrarian policy: evaluation of efficiency and ways of improvement”, available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2019-08/ANALIT%20RUSAN%20ECONOMICS%20%23%202%202019.pdf (access date December 10, 2019).

Переглядів статті: 29
Завантажень PDF: 68
Опубліковано
2019-12-23
Як цитувати
Васіна, А. (2019). СТРУКТУРНА МОДЕРНІЗАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ БАГАТОРІВНЕВОГО УПРАВЛІННЯ. Сталий розвиток економіки, (4 (45), 11-19. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/83
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ