СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ У СВІТЛІ КОНЦЕПЦІЇ «ТРИКУТНИК ЗНАНЬ»
Анотація
Мета. Розкрити бачення ролі механізму соціальної відповідальності у досягненні цілей інноваційного розвитку; визначити елементи соціальної відповідальності, інтелектуальні, організаційні ресурси, які мають бути задіяні для формування і функціонування різнорівневої, відкритої системи узгоджених взаємовідносин між суб’єктами щодо виконання взаємних вимог у «трикутнику знань». Методика дослідження. Для отримання результату дослідження використано методи: порівняльний – для визначення нового формату соціальної відповідальності в умовах інноваційного розвитку; системний – для обґрунтування інтеграційних процесів в системі «трикутник знань» у світлі нових цінностей суспільства знань та ключових принципів діяльності університетів; аксіологічний – для визначення системи цінностей суб’єктів «трикутника знань»; індикаторний метод – для визначення рівня соціально відповідальної діяльності українських університетів на основі їх щорічного консолідованого рейтингу та за індексом глобальної конкурентоспроможності. Результати. Розкрито значення соціальної відповідальності у злагодженому функціонуванні трьох пріоритетних видів діяльності: науки, освіти та наукоємного виробництва як основних сфер інноваційної моделі розвитку економіки. Обґрунтовано необхідність поглибленого вивчення феномену соціальної відповідальності, з’ясування особливостей, пріоритетності ціннісних установок її суб’єктів, нових механізмів використання в новій економіці. Зроблено висновок про необхідність теоретико-методологічного окреслення нового формату соціальної відповідальності, параметри якого визначають ціннісні орієнтири інноваційного розвитку та які є невіддільними від виробництва, розподілу і використання знань та інновацій. Описано зміни, які може забезпечити залучення механізму соціальної відповідальності в реалізацію основних складових «трикутника знань». Для ілюстрації соціальної відповідальності у «трикутнику знань» у ЗВО проаналізовано позиції України у світі за індексом глобальної конкурентоспроможності, які засвідчують низьку затребуваність наукових розробок та інновацій у національній економіці через недостатній рівень співпраці університетів та промисловості у дослідженнях та розробці. Для активізації постійно діючого механізму соціально відповідальних взаємодій у «трикутнику знань» зі сторони МОН України необхідно: розробити Стратегію інноваційного розвитку України, здійснити реформи законодавства щодо державної підтримки інновацій, створити Дорожню карту інтеграції України до Європейського дослідницького простору, провести реформи економічних відносин в системі вищої освіти, запровадити базового фінансування наукової діяльності університетів за результатами їх державної атестації тощо. Наукова новизна. Розроблено схему, яка описує інтеграційні процеси в системі «трикутник знань» у світлі нових цінностей суспільства знань та ключових принципів діяльності університетів, та запропоновано в якості індикатора рівня соціально відповідальної діяльності українських вишів з врахуванням новітніх цінностей розглядати їх позицію у щорічному консолідованому рейтингу українських ЗВО. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані при формуванні середовища інноваційного мислення в українських університетах, розробці їх інноваційних стратегій, при розробці стратегій інноваційного розвитку регіонів України.
Посилання
Інноваційна Україна 2020: національна доповідь / за заг. ред. В.М. Гейця та ін.; НАН України. Київ, 2015. 336 с.
Дейч М.Є. Становлення та розвиток багаторівневої системи соціальної відповідальності: управлінський аспект: монографія / НАН України, Ін-т економіки пром-сті. Донецьк, 2014. 352 с.
Грішнова О., Бех С. Соціальна відповідальність університетів України: порівняльний аналіз та основні напрями розвитку. Вісник Київського національного університету. Серія: Економіка. 2014. № 5(158). С.11-18.
Топішко І.І. Проблеми соціальної відповідальності бізнесу в інноваційній економіці. Економіка та підприємництво: зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» ; редкол.: І.М. Рєпіна (голов. ред.) та ін. Київ: КНЕУ, 2016. Вип. 36–37. С. 134-145. URL: http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/21866 (дата звернення: 20.02.2019).
Звонар В.П. Соціальна відповідальність як соціоекономічний феномен: теорія та українські реалії / Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України. Київ, 2018. 288 с.
Романовський О.О. Роль моделі «потрійної спіралі» Г. Іцковица і підприємницьких ВНЗ у розвитку інновацій. Актуальні проблеми економіки. 2012. № 1(127). С.32-43.
Островська Г. Інтелектуальне підприємництво в умовах нової парадигми господарювання. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2017. № 2. С. 83-97.
Опубліковано консолідований рейтинг вишів України 2018. URL: http://osvita.ua/vnz/rating/25758/ (дата звернення: 22.02.2019).
Федорченко Ю. Проблема університету: чи існують в Україні університети? / Освіта.ua, 03.07.2017. URL:https://osvita.ua/vnz/56402/ (дата звернення: 20.02.2018).
Реформу управління вищою освітою розпочато – Олександр Співаковський. URL: http://vnz.org.ua/(дата звернення: 20.02.2019).
Деякі питання проведення державної атестації закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності: Постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 652. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/deyaki-pitannya-provedennya-derzhavnoyi-atestaciyizakladiv- vishchoyi-osviti-v-chastini-provadzhennya-nimi-naukovoyi-naukovo-tehnichnoyi-diyalnosti (дата звернення: 20.09.2018).
The Global Competitiveness Report 2017–2018 / World Economic Forum Geneva 2017.URL: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitiveness Report2017%E2%80%932018.pdf (дата звернення: 20.01.2019).
Лілія Гриневич: Маємо забезпечити безперервність ланцюгу розвитку інновацій – 21 березня 2018 року. URL: https://mon.gov.ua/ua (дата звернення: 21.03.2018).
Положення про Раду з розвитку інновацій: Постанова Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 895. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250451778 (дата звернення: 10.02.2019).
МОН створюватиме інноваційне середовище в освітніх і наукових закладах, а МЕРТ – умови для комерціалізації винаходів – підписано протокол про новий розподіл повноважень / Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news(дата звернення: 18.05.2018).
Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: монографія / Колот А.М. та ін.; за наук. ред. А.М. Колота; М-во освіти і науки, молоді та спорту України; ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», НП Ін-т соц.-труд. відносин. Київ: КНЕУ, 2012. 501 с.
Heiets, V.M. (2015), Innovatsiina Ukraina: natsionalna dopovid [Innovative Ukraine 2020: National Report], NAN Ukrainy, Кyiv, Ukraine, 336 p.
Deich, M.Ye. (2014), Stanovlennia ta rozvytok bahatorivnevoi systemy sotsialnoi vidpovidalnosti: upravlinskyi aspekt [Formation and development of multi-level social responsibility system: managerial aspect], monograph, NAN Ukrainy, In-t ekonomiky prom-sti, Donetsk, Ukraine, 352 p.
Hrishnova, O. and Bekh, S. (2014), “Social responsibility of Ukrainian universities: comparative analysis and main directions of development”, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, no. 5(158), рр. 11-18.
Topishko I.I. (2016), “Problems of corporate social responsibility in an innovative economy”, Ekonomika ta pidpryiemnytstvo: zb. nauk. prats, KNEU, Kyiv, Ukraine, Iss. 36–37, pp. 134-145, available at: http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/21866 (access date February 20, 2019).
Zvonar, V.P. (2018), Sotsialna vidpovidalnist yak sotsioekonomichnyi fenomen: teoriia ta ukrainski realii [Social responsibility as a socioeconomic phenomenon: theory and Ukrainian realities], Instytut
demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen imeni M.V. Ptukhy NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 288 p.
Romanovskyi, O.O. (2012), “The role of the model of "triple helix" H. Itkovitsa and entrepreneurial universities in the development of innovation”, Aktualni problem ekonomiky, 2012, no. 1(127), pp. 32-43.
Ostrovska, H. (2017), “Intellectual entrepreneurship in a new paradigm of management”, Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, no. 2, pp. 83-97.
Opublikovano konsolidovanyi reitynh vyshiv Ukrainy 2018 [The consolidated rating of universities of Ukraine in 2018 is published], available at: http://osvita.ua/vnz/rating/25758/ (access date February 22, 2019).
Fedorchenko, Yu. (2017), “University problem: do universities exist in Ukraine?”, Osvita.ua, 07.03.2017, available at: https://osvita.ua/vnz/56402/ (access date February 20, 2019).
Reformu upravlinnia vyshchoiu osvitoiu rozpochato – Oleksandr Spivakovskyi [The reform of higher education management started – Oleksandr Spivakovsky], available at: http://vnz.org.ua/ (access date February 20, 2019).
Kabinet Ministriv Ukrainy (2018), Deiaki pytannia provedennia derzhavnoi atestatsii zakladiv vyshchoi osvity v chastyni provadzhennia nymy naukovoi (naukovo-tekhnichnoi) diialnosti [Some issues of the state attestation of institutions of higher education in relation to their scientific (scientific and technical) activities], Postanova dated 22.08.2018 no. 652, available at:https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/deyakipitannya-
provedennya-derzhavnoyi-atestaciyi-zakladiv-vishchoyi-osviti-v-chastini-provadzhennya-niminaukovoyi- naukovo-tehnichnoyi-diyalnosti (access date February 20, 2019).
The Global Competitiveness Report 2017–2018 / World Economic Forum Geneva 2017, available at: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf(access date January 20, 2019).
Liliia Hrynevych: Maiemo zabezpechyty bezperervnist lantsiuhu rozvytku innovatsii – 21 bereznia 2018 roku [Liliia Hrynevych: We must ensure the continuity of the innovation development chain – March 21, 2018], available at: https://mon.gov.ua/ua (access date March 21, 2018).
Kabinet Ministriv Ukrainy (2017), Polozhennia pro Radu z rozvytku innovatsii [Regulations of the council for the development of innovations], Postanova dated 25.10.2017 no. 895, available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/250451778 (access date February 10, 2019).
MON stvoriuvatyme innovatsiine seredovyshche v osvitnikh i naukovykh zakladakh, a MERT – umovy dlia komertsializatsii vynakhodiv – pidpysano protokol pro novyi rozpodil povnovazhen [Ministry of education will create an innovative environment in educational and scientific institutions, and the MEDT – conditions for the commercialization of inventions – a protocol on a new division of powers has been signed], available at: https://mon.gov.ua/ua/news (access date May 18, 2018).
Kolot, A.M., Hrishnova, O.A., Brintsev, O.H. et al. (2012), Sotsialna vidpovidalnist: teoriia i praktyka rozvytku [Social responsibility: theory and practice of development], monograph, KNEU, Kyiv, Ukraine, 501 p.