МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

  • Н.І. Сарай Тернопільський національний економічний університет
Ключові слова: конкурентний потенціал, конкурентоспроможність продукції, конкурентоспроможність підприємства, методи оцінки, система показників, індикатори

Анотація

Мета. Розробка теоретичних, методологічних положень і практичних рекомендацій щодо визначення категорії «конкурентний потенціал підприємства», обґрунтування основних методів оцінки конкурентного потенціалу та визначення послідовності проведення оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Методика дослідження. Теоретичною і методологічною основою дослідження є положення сучасної економічної теорії, наукові праці вітчизняних і зарубіжних вчених щодо вивчення категорії «конкурентний потенціал підприємства». Для досягнення поставленої мети було використано такі загальнонаукові методи дослідження: системно-структурного й термінологічного аналізу – для впорядкування понятійно-термінологічного апарату щодо економічного змісту категорії «конкурентний потенціал підприємства»; групування, порівняння і теоретичного узагальнення – для класифікації методів оцінки конкурентного потенціалу підприємства та послідовності її проведення; індукції та дедукції – для визначення системи індикаторів конкурентного потенціалу підприємства; абстрактно-логічний – для теоретичного узагальнення і формулювання висновків. Результати. Обґрунтовано економічну суть категорії «конкурентний потенціал підприємства». Визначено класифікацію методів оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Запропоновано послідовність проведення оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Визначено перелік індикаторів (критеріїв), які можуть розглядатися як ключові показники конкурентоспроможності та охоплювати найбільш важливі аспекти визначення рівня та ефективності використання потенціалу підприємства. Наукова новизна. Узагальнено теоретико-методологічні дослідження щодо визначення категорії «конкурентний потенціал підприємства», запропоновано класифікацію методів оцінки конкурентного потенціалу підприємства за рядом класифікаційних ознак, обґрунтовано різні методичні підходи щодо його оцінки та сформовано перелік індикаторів для визначення ефективності використання конкурентного потенціалу підприємства. Практична значущість. Запропоновано рекомендації, якими визначено умови забезпечення ефективного використання конкурентного потенціалу підприємства, зокрема: комплексна взаємодія всіх елементів, з яких він складається (виробничий, фінансовий, інноваційний, інформаційний, людський потенціал тощо); використання основних методів оцінки конкурентного потенціалу та визначення послідовності її проведення на вітчизняних підприємствах; використання системи індикаторів конкурентного потенціалу підприємства.

Посилання

Балабанова Л. В., Холод В. В. Маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств: стратегічний підхід: монографія. Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. 294 с.

Загорна Т. О. Управління конкурентним потенціалом торговельної марки: автореф. дис. ... канд. екон. наук. Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. 19 с.

Іванова М. І., Маркус О. Е. Порівняльна характеристика методів оцінки конкурентоспроможності. Економічний простір. 2011. № 48/2. С. 189–196.

Кадирус І. Г. Конкурентоспроможність підприємства та фактори, що на неї впливають. Ефективна економіка. 2014. № 5. С. 24-28.

Кирчата І. М., Поясник Г. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства в глобальному середовищі: монографія. Харків: ХНАДУ, 2009. 160 с.

Лужецький А. І. Ідентифікація поняття «конкурентний потенціал підприємства» та підходи до його управління. Інноваційна економіка. 2013. № 8 [46]. С. 125-128.

Матвєєв В. В. Методи оцінки конкурентного потенціалу підприємства. Ефективна економіка. 2013. № 12. С. 123-129.

Федонін О. С., Рєпіна І. М., Олексюк О. І. Потенціал підприємства: формування та оцінка: навчальний посібник. Київ: КНЕУ, 2003. 316 с.

Balabanova, L.V. and Kholod, V.V. (2006), Marketynhove upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: stratehichnyi pidkhid [Marketing management of enterprise competitiveness: a strategic approach], monograph, Don DUET, Donetsk, Ukraine, 294 p.

Zahorna, T.O. (2005), “Managing of the competitive brand potential”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Econ.), Don DUET, Donetsk, Ukraine, 19 p.

Ivanova, M.I. and Markus, A.E. (2011), “Comparative characteristic of methods for assessing competitiveness”, Ekonomichnyy prostir, no. 48/2, pp. 189-196.

Kadyrus, I.H. (2014), “Competitiveness of the enterprise and factors influencing it”, Efektyvna ekonomika, no. 5, pp. 24-28.

Kyrchata, I.M. and Poyasnyk, H.V. (2009), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva v hlobalnomu seredovyshchi [Managing the competitiveness of an enterprise in a global environment], monograph, KhNADU, Kharkiv, Ukraine, 160 p.

Luzhetskyi, A.I. (2013), “Identification of the concept of "competitive potential of the enterprise" and approaches to its management”, Innovatsiina ekonomika, no. 8(46), pp. 125-128.

Matvieiev, V.V. (2013), “Methods of estimation of the competitive potential of the enterprise”, Efektyvna ekonomika, no. 12, pp. 123-129.

Fedonin, O.S., Riepina, I.M. and Oleksiuk, O.I. (2003), Potentsial pidpryiemstva: formuvannia ta otsinka [Enterprise potential: formation and evaluation], tutorial, KNEU, Kyiv, Ukraine, 316 p.

Переглядів статті: 110
Завантажень PDF: 147
Опубліковано
2023-07-11
Як цитувати
Сарай, Н. (2023). МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА. Сталий розвиток економіки, (1 (42), 97-103. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/59
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ