ПРОПОЗИЦІЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ НА НАЦІОНАЛЬНОМУ ТА ГЛОБАЛЬНОМУ РІВНЯХ
Анотація
Мета. Метою даної публікації є оцінка пропозиції освітніх послуг на національному та глобальному Методика дослідження. Теоретична і методологічна основа дослідження побудована на використанні базових положень економічної теорії, макроекономіки, методичних підходів вітчизняних і зарубіжних учених до дослідження проблем регулювання освіти, законодавчих актів та інформаційно-статистичних матеріалів, що стосуються питань розвитку сфери освітніх послуг. У процесі дослідження застосовані такі методи дослідження, як: аналіз, синтез і наукова абстракція (під час уточнення базових економічних категорій наукового дослідження); порівняльний і статистичний аналізи; метод логічного узагальнення (в ході вивчення принципів організації пропозиції освітніх послуг). Результати. Встановлено, що система вищої освіти, як один з провідних соціальних інститутів, органічно пов’язана з соціально-економічною та політичною організацією суспільства, вона багато в чому обумовлює характер і спрямованість суспільного життя. Виявлено, що названий інститут має ще одну специфічну рису, яка полягає в тому що він може випереджати суспільний розвиток, але й може відставати від нього. Обґрунтовано, що таке відставання через певну інерційність і консервативність освітньої системи є характерним та нормальним для буденних та стійких періодів суспільного життя. Але в періоди піднесення, змін, якісного зрушення в політичному, соціально-економічному, технологічному житті суспільство повинно переналагоджувати свою освітню систему, переводячи її в режим випереджувального розвитку, що й відбувається сьогодні у освітньому просторі європейських країн. Визначено, що зростанню експорту українських освітніх послуг можуть сприяти наступні заходи: формування інфраструктури та інституційних умов мобільності студентів, викладачів і дослідників на всіх рівнях; створення спеціалізованого агентства, регіональних і зарубіжних центрів, централізованого сайту, їх інтеграція в систему (мережу) національних і міжнародних агентств, організацій, інформаційних ресурсів; створення мережевих освітніх установ на двосторонній і багатобічній основі, включаючи формування мережі науково- освітніх центрів світового рівня, інтегруючих кращі наукові розробки і освітні програми українських і зарубіжних інститутів; створення і розвиток мережі філій і представництв українських ВНЗ за кордоном; підтримка, розширення і поліпшення інфраструктури приймаючих українських ВНЗ, включаючи поліпшення побутових умов і соціальний захист, що сприяють підвищенню привабливості навчання в них. Наукова новизна. Визначено основні напрями вдосконалення соціально-економічної політики в галузі освіти та розвитку ринку освітніх послуг, характерні для світового досвіду і для України зокрема. Дано оцінку пропозиції освітніх послуг на національному та глобальному рівнях. Практична значущість. Практична цінність результатів роботи полягає в розробці рекомендацій, що можуть бути використані при розробці заходів, спрямованих на оптимізацію розвитку освітньої сфери, підвищення якості освітніх послуг та інтенсифікацію діяльності ВНЗ.
Посилання
Spence A.M. Job Market Signaling // Quaterly Journal of Economics. –1973. – Vol. 87. – № 3. – Р. 355-374.
Беккер Г. Человеческое поведение: экономический подход / Г. Беккер, Избранные труды по экономической теории– М. : ГУ-ВШЭ, 2003. – 672 с.
Рощин С. Ю. Спрос на образование как сигнал на рынке труда [Электронный ресурс] // сб. докладов по материалам Всероссийской научно-практической Интернет-конференции с еждународным участием [“Спрос и предложение на рынке труда и рынке образовательных услуг”], 26–27 октября 2005 г., Петрозаводск, –Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 2004. – С. 179-184. – Режим доступу: http://www.labourmarket. ru/conf/reports/roschin.zip .
Hanifan L.J. The Rural School Community Center // Annals of the American Academy of Political and Social Science. –1916. –.Vol.67. – P.130-138.
Перова Е.Ю. Рынок образовательных услуг: особенности и тенденции развития в условиях информационной экономики: автореф. дис. на соискание науч. степени канд. экон. наук: спец. 08.00.01 “Экономическая теорія” / Е.Ю. Перова. – Улан-Удэ, 2008. – 17 с.
Багаутдинова Н. Формирование системы менеджмента качества образовательной организации / Н. Багаутдинова, А. Ибрагимова // Проблемы теории и практики управления. – 2006. – № 1. – С. 101–105.
Покровский Н. Корпоративный университет: утопия, антиутопия или реальность? [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.russ.ru/stat_i/korporativnyj_universitet_utopiya_ili_real_nost
Фадина Т.В. Рынок образовательных услуг как фактор развития инновационной экономики / Т. В. Фадина // Бюлетень Міжнародного Нобелівського економічного форуму. – 2011. – № 1 (4) – С. 438–444.
Ширяев И.М. Экономическое значение образования в контексте теорий социального капитала и групп интересов / И.М. Ширяев // Вопросы регулирования экономики. – 2014. – Т.5. – № 3. – С. 55-67.
Hanifan L.J. The Rural School Community Center // Annals of the American Academy of Political and Social Science. –1916. – Vol.67. – P. 130-138.
Бурдье П. Формы капитала / П. Бурдье // Экономическая социология. – 2002. – Т. 3. – № 5. – С. 60-74.
Фукуяма Ф. Великий разрыв / Ф. Фукуяма. – М. : АСТ, 2003. – 474 с.
Мизес Людвиг Фон. Социализм. Экономический и социологический анализ / Мизес Людвиг Фон. – М. : “Catallaxy”, 1994. – 416 c.
Ефимов В.М. Дискурсивный анализ в экономике: пересмотр методологии и истории экономической науки / В.М. Ефимов // Вопросы регулирования экономики. – 2011. – Т.2. – № 3. – С. 5- 79.
Comparing Education Statistics Across the World // Global Education Digest: UNESCO Institute of Statistics, 2011. – 312 p.
Никольская Г.К. Международный рынок труда образовательных услуг и его роль в развитии человеческого потенциала / Г.К. Никольская // Труд за рубежом. – 2005. – № 4. – С. 3-20.
Spence, A.M. (1973), Job Market Signaling, Quaterly Journal of Economics, Vol.87, no. 3, pp. 355-374.
Bekker, G. (2003), Chelovecheskoe povedenie: ekonomicheskiy podkhod [Human behavior: an economic approach], GU-VShJe, Moscow, Russia, 672 p.
Roshhin, S.Ju. (2005), “The demand for education as a signal to the labor market”, available at: http://www.labourmarket.ru/conf/reports/roschin.zip.
Hanifan, L.J. (1916), “The Rural School Community Center”, Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol.67, pp.130-138.
Perova, E.Ju. (2008), “Market of educational services: the features and trends of development in the information economy”, Thesis abstract for Cand. Sc. (Economic), 08.00.01, Ulan-Ude, Russia.
Bagautdinova, N. and Ibragimova, A. (2006), “Formation of the quality management system of educational organization”, Problemy teorii i praktiki upravlenija, no. 1, pp. 101–105.
Pokrovskij, N. “Corporate University: a utopia, dystopia or reality?”, available at: http://www.russ.ru/stat_i/korporativnyj_universitet_utopiya_ili_real_nost.
Fadina, T.V. (2011), “Market of educational services as a factor in the development of an innovative economy”, Biuleten Mizhnarodnoho Nobelivskoho ekonomichnoho forumu, no. 1 (4), pp. 438– 444.
Shirjaev, I.M. (2014), “The economic importance of education in the context of theories of social capital and interest groups”, Voprosy regulirovanija jekonomiki, vol. 5, no. 3, pp. 55-67.
Hanifan, L.J. (1916), “The Rural School Community Center”, Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol.67, pp. 130-138.
Burde, P. (2002), “Forms of capital”, Jekonomicheskaja sociologija, vol. 3, no. 5, pp. 60-74.
Fukujama, F. (2003), “Great break”, AST, Moscow, Russia, 474 p.
Mizes, L. (1994), “Socialism. Economic and Sociological Analysis”, “Catallaxy”, Moscow, Russia, 416 p.
Efimov, V.M. (2011), “Discourse analysis of the economy: review of the methodology and history of economics”, Voprosy regulirovanija jekonomiki, vol. 2, no. 3, pp. 5-79.
Comparing Education Statistics Across the World (2011), Global Education Digest: UNESCO Institute of Statistics, 312 p.
Nikolskaja, G.K. (2005), “The international labor market of educational services and its role in human development”, Trud za rubezhom, no. 4, pp. 3-20.