ЕКОЛОГІЗАЦІЯ ШКІЛЬНОЇ ТА ВИЩОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ

  • Г.І. Купалова Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Л.П. Гацька Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ключові слова: еколого-економічна освіта, екологічна грамотність, екологічна компонента професійної компетентності, екологічна культура, екологізація освіти, сталий розвиток

Анотація

Мета дослідження. Мета статті полягає у визначенні та обґрунтуванні основних концептуальних напрямів екологізації шкільної та вищої економічної освіти для формування екологічних грамотності, освіченості, професійної компетентності і культури майбутніх фахівців, відповідальних за наслідки своєї професійної та життєвої діяльності. Методика дослідження. Застосовано комплекс взаємодоповнюючих теоретичних та емпіричних методів дослідження: аналіз, порівняння, абстрагування, конкретизація, формалізація теоретичних конструктів на різних етапах дослідження, теоретичне моделювання; узагальнення положень програмно-методичних документів у системі професійної освіти та освіти для сталого розвитку, а також розробок науково-дослідних установ, вузів; рефлексія особистого досвіду щодо організації екологічної освіти студентів економічного профілю; спостереження; соціологічне опитування; педагогічний експеримент. Результати. Розроблені основні теоретико-методологічні підходи до формування сучасної концепції еколого-економічної освіти. Досліджена сутність еколого-економічної компетентності особистості та специфіки її формування у студентів економічних спеціальностей і напрямків підготовки. Визначені умови ефективної реалізації концептуальної моделі інтеграції екологічної та професійної освіти в умовах України. Новизна результатів дослідження полягає в подальшому розвитку існуючих методичних і практичних підходів щодо концептуальних засад екологізації шкільної та вищої економічної освіти, в частині формування моделі безперервної їх екологізації з урахуванням етапів становлення особистості, формування екологічної грамотності, екологічної освіченості, екологічного компоненту професійної компетентності та екологічної культури. Практична значущість. Реалізація рекомендованих заходів щодо екологізації освітнього процесу сприятимуть забезпеченню сталого розвитку економіки України та гуманізації способу життя громадян на принципах гармонії з довкіллям.

Посилання

Довга Т.М. Основні тенденції та закономірності утворення і переробки твердих побутових відходів в Україні [Електронний ресурс] / Т.М. Довга. – Режим доступу: http://www.economy- confer.com.ua/full-article/976/.520 c.

Вернадский В.И. Философские мысли натуралиста / В.И. Вернадский. – М. : Наука, 1988. –

Холодный Н.Г. Мысли натуралиста о природе и человеке / Н.Г. Холодный // Русский космизм: антология философской мысли. – М. : Педагогика Пресс, 1993. – 368 с.

Аменд А.Ф. Теория и практика непрерывного эколого-экономического образования / А.Ф. Аменд. – Челябинск: Факел, 1996. – 152 с.

Бегека А. Екологічна освіта: стан і завдання / А. Бегека // Рідна школа. – 1995. – № 6. – С. 34–36.

Бондаренко В.Д. Культура общения с природой / В.Д. Бондаренко. – М. : Агропромиздат, 1987. – 174 с.

Дробноход М.І. Концептуальні основи формування екологічного мислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою / М.І. Дробноход, Ф.В. Вольвач, С.Г. Іващенко; Міжрегіон. акад. упр. персоналом. – К., 2000. – 76 c.

Куценко В.І. Екологічна освіта – важливий інструмент сталого розвитку / В.І. Куценко, Г.І. Трілленберг // Економіка природокористування і охорони довкілля: [зб. наук. пр.] / Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України». – К. : ДУ ІЕПСР НАН України, 2014. – С. 20-22.

Лукьянова Л.Б. Екологічна освіта у контексті концепції стійкого розвитку / Л.Б. Лукьянова // Проблема формування ціннісних орієнтирів професійної діяльності: – Х. : Стиль Іздат, 2005. – С. 144– 154.

Моисеев Н.Н. Экология и образование / Н.Н. Моисеев. – М. : ЮНИСАМ, 1996. – 191 с.

Моисеев Н.Н. Экологическое образование и экологизация образования / Н.Н. Моисеев // Экология образования. – М. : Юнисам, 1996. – С. 21-42.

Соболєва С.М. Формування екологічної свідомості студентів фінансово-економічних спеціальностей у процесі екологічної підготовки / С.М. Соболєва // Вісник Запорізького національного ун-ту: зб. наук. ст., Педагогічні науки . – Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2009. – № 2. – С. 187–192.

Элиас В.В. Обзор важнейших международных соглашений в области образования для устойчивого развития [Электронный ресурс] / В.В. Элиас. – Режим доступа: http://www.ecoaccord.org/edu/Obzor-Int.agreements.htm.

Образование в интересах устойчивого развития [Электронный ресурс] // Учебно- методическое пособие ЮНЕСКО. – 2009. – Режим доступа: www.unesco.org/new/fileadmin/.../part1correct.pdf.

Стратегія “зеленого» розвитку підприємства : навчальний посібник / Г. Купалова, В. Нойманн, Н. Гончаренко, Л. Гацька / За наук. ред. д-ра екон. наук, проф. Г.І. Купалової. – К. : ЦП

«Компринт», 2014. – 286 с.

Пантелей Г.Г. Виховання ціннісного ставлення до природи як важлива умова розвитку творчої особистості [Електронний ресурс] / Г.Г. Пантелей. – Режим доступу: http://klasnaocinka.com.ua/ru/article.

Dovрa, T.M. (2013), "Major trends and patterns of formation and solid waste in Ukraine", available at http://www.economy-confer.com.ua/full-article/976/.

Vernadskiy, V.I. (1988), Filosofskiye mysli naturalista [Philosophical thoughts naturalysta], Nauka, Moscow, Russia, 520 p.

Kholodnyy, N.G. (1993), Mysli naturalista o prirode i cheloveke [Naturalist thought about nature and man], Pedagogika Press, Moscow, Russia, 368 p.

Amend, A.F. (1996), Teorija i praktika nepreryvnogo jekologo-jekonomicheskogo obrazovanija [Theory and practice of continuously ecological-economic education], Fakel, Cheliabinsk, Russia, 152 p.

Beheka, A. (1995), "Environmental education: status and tasks", Rіdna shkola, no.6, pp. 34–36.

Bondarenko, V.D. (1987), Kultura obshheniya s prirodoy [Culture communication with nature], Agropromizdat Moscow, Russia, 174 p.

Drobnokhod, M.І., Volvach, F.V., Іvashhenko, S.H. (2000), Kontseptualni osnovy formuvannia ekolohichnoho myslennia ta zdibnostei liudyny buduvaty harmoniini vidnosyny z pryrodoiu [Conceptual Basis

of Ecological thinking and abilities to build a harmonious relationship with nature], Mizhrehionalna akademiia upravlinnia personalom, Kyiv, Ukraine, 76 p.

Kucenko, V.І., Trіllenberh, H.І. (2014), "Environmental education - an important tool for sustainable development", Ekonomіka prirodokoristuvannja і ohoroni dovkіllja, Derzhavna ustanova «Instytut ekonomiky

pryrodokorystuvannia ta staloho rozvytku Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy, pp. 20-22.

Lukianova, L.B. (2005), "Environmental education in the context of the concept of sustainable development", Problema formuvannja cіnnіsnih orієntirіv profesіjnoї dіjalnosti, pp. 144–154.

Moiseev, N.N. (1996), Ekologiya i obrazovaniye [Ecology and education], Yunisam, Moscow, Russia, 191 p.

Moiseev, N.N. (1996), Ekologicheskoye obrazovaniye i ekologizatsiya obrazovaniya [Environmental education and greening education], Ekologiya obrazovaniya, Yunisam, Moscow, Russia, pp. 21-42.

Sobolieva, S.M. (1996),"Environmental awareness of students of financial and economic fields in the process of environmental training", Vіsnik Zaporіzkoho natsіonalnoho universytetu, no. 2, pp. 187–192.

Elias, V.V. (1996), "Overview of important international agreements in the field of education for sustainable development", available at: http://ecoaccord.org/edu/Obzor-Int.agreements.htm.

Obrazovanie v interesakh ustoichivogo razvitiia [Education in the interests of sustainable development], available at: http:unesco.org/new/fileadmin/.../part1correct.pdf.

Kupalova, H., Noymann, V., Honcharenko, N., Hatska, L. etc. (2014), Stratehiia “zelenoho» rozvytku pidpryiemstva [The strategy of "green" enterprise development], Komprint, Kyiv, Ukraine, 286 p.

Pantelei, H.H. (1996), "Parenting value attitude to nature as an important condition for the development of creative personality", available at: http: //klasnaocinka.com.ua/ru/article.

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2015-02-24
Як цитувати
Купалова, Г., & Гацька, Л. (2015). ЕКОЛОГІЗАЦІЯ ШКІЛЬНОЇ ТА ВИЩОЇ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ. Сталий розвиток економіки, (1(26), 130-135. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/492
Розділ
ЕКОНОМІКА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ І ЕКОЛОГІЯ