КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА: ЗАГАЛЬНІ РИСИ ТА ВІДМІННОСТІ
Анотація
Мета – на основі порівняльного аналізу існуючих теоретичних положень та узагальнення підходів до трактування сутності поняття конкурентоспроможності підприємства розробити нове визначення цього поняття, яке буде відповідати зовнішньому конкурентному середовищу. Методика дослідження. В процесі дослідження використовувалися такі методи, як: аналіз і синтез (для вивчення та дослідження особливостей поняття конкурентоспроможності підприємства), діалектичний та абстрактно-логічний (для теоретичного узагальнення та формулювання висновків). Результати дослідження. Розглянуто поняття «конкурентоспроможність» і на основі різних підходів до визначення цього поняття проаналізовано порівняльний і часовий (динамічний) характер цього показника, що дозволяє виділити характерні риси, які притаманні конкурентоспроможним суб’єктам. Визначено, що поняття конкурентоспроможності безпосередньо пов’язано з терміном «конкурентоспроможність підприємства», який можна трактувати як перевагу товарів (послуг) підприємства над аналогами у конкретних сегментах ринку. Обґрунтовано основні теоретичні підходи до розуміння поняття конкурентоспроможності підприємства, з’ясовано загальні риси та відмінності, обґрунтовано їх роль в сучасній економіці та запропоновано нове визначення поняття «конкурентоспроможність підприємства». Визначені пріоритетні напрями підвищення конкурентоспроможності підприємства. Наукова новизна результатів дослідження полягає в узагальненні основних теоретичних підходів до поняття «конкурентоспроможність підприємства» та пропонуванні власного визначення цього поняття: конкурентоспроможність підприємства – це економічна категорія, за допомогою якої створюються власниками підприємств конкурентні переваги у порівнянні з іншими підприємствами-аналогами, які є конкурентами, для покращення показника життєвої стійкості підприємства, тобто здатність конкурувати на ринках з виробниками й продавцями аналогічних товарів. Практична значущість полягає в тому, що окремі положення та висновки статті можуть бути використані у навчальному процесі при викладанні таких дисциплін, як: «Менеджмент організацій», «Менеджмент підприємства у виробничій сфері», «Менеджмент міжнародної конкурентоспроможності», «Стратегічне управління», «Регіональна економіка» тощо.
Посилання
Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика / Г.Л. Азоев. – М. : Центр экономики и маркетинга, 2006. – 208 с.
Богацька Н.М. Конкурентоздатність підприємства: суть та значення / Н.М. Богацька, І.О. Путь [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.rusnauka.com/
Богацкая Н.М. Организация предпринимательской деятельности : [учебник] / Н.М. Богацкая, Д.И. Валигурский. – М. : Дашков и Ко, 2005. – 737 с.
Введенский Б.А. Энциклопедический словарь. В 3-х томах. Т. 3 / Б.А. Введенский. – М. : Государственное научное издательство «БСЭ», 1954. – 2182 c.
Дейнега О.В. Методологічні аспекти оцінювання конкурентоздатності підприємств / О.В. Дейнега [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ena.lp.edu.ua/
Должанський І.З. Конкурентоспроможність підприємства : [навч. посібник] / І.З. Должанський, Т.О. Загорна. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.
Друкер П. Менеджмент / П. Друкер, А. Джозеф. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2010. – 704 с.
Дьяченко А.В. Основы теории трансформационной экономики : [учебное пособие] / А.В. Дьяченко. – Волгоград : Издательство ВолГУ, 2001. – 120 с.
Зламанюк Т.В. Методологічні засади оцінки конкурентоспроможності підприємства / Т.В. Зламанюк // Економічний вісник Донбасу. – 2009. – № 4 (18). – С. 158-162.
Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок: Стратегический и операционный маркетинг / Ж.-Ж. Ламбен; [пер. с англ.]. – СПб. : Питер, 2004. – 796 с.
Мигранян А.А. Конкурентоспособность и структурная перестройка экономической системы государства в условиях трансформации экономики / А.А. Мигранян [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://bali.ostu.ru/
Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова. – М. : Издательство «Азъ», 1989. – 736 с.
Павлов В.А. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка та стратегія забезпечення : [монографія]. – Д. : Вид-во «ДУЕП», 2006. – 276 с.
Портер М. Конкуренция / М. Портер ; [пер. с англ.]. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2005. – 608 с.
Похильченко О.А. Конкурентоздатність: ознаки та чинники формування / О.А. Похильченко, Є.В. Крикавський // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – № 5. – Т. 3. – С. 267- 270.
Тарнавська Н.П. Нові погляди на сутність конкурентоспроможності підприємств / Н.П. Тарнавська // Формування ринкових відносин в Україні. – 2010. – № 12. – С. 57-66.
Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А. Фатхутдинов. – М. : ИНФРА, 2000. – 312 с.
Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации : [учебник] / Р.А. Фатхудинов. – [2-е изд., испр. и доп.]. – М. : Изд-во «Эксмо», 2005. – 544 с.
Шевченко М.Н. Особливості управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства / М.Н. Шевченко, І.В. Турчінова [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/
Azoev, G.L. (2006), Konkurentsiia: analiz, strategiia i praktika [Competition: analysis, strategy and practice], Tsentr ekonomiki i marketinga, Moscow, Russia, 208 p.
Bohatska, N.M. and Put, I.O. (2012), “Competitiveness of enterprise: essence and value”, available at: http://www.rusnauka.com/ (access date December 15, 2015).
Bogatskaia, N.M. and Valigurskiy, D.I. (2005), Organizatsiia predprinimatelskoy deiatelnosti [Organization of entrepreneurial activity], textbook, Dashkov i Ko, Moscow, Russia, 737 p.
Vvedenskiy, B.A. (1954), Entsiklopedicheskiy slovar. V 3-kh tomakh. T. 3 [Encyclopaedic dictionary. In 3th volumes. T. 3], Gosudarstvennoe nauchnoe izdatelstvo “BSE”, 2182 p.
Deineha, O.V. (2008), “Methodological aspects of assessing the competitiveness of enterprises”, available at: http://ena.lp.edu.ua/ (access date December 15, 2015).
Dolzhanskyi, I.Z. and Zahorna, T.O. (2006), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva [Competitiveness of the enterprise], tutorial, Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 384 p.
Druker, P. and Dzhozef, A. (2010), Menedzhment [Management], Izdatelskiy dom “Viliams”, Moscow, Russia, 704 p.
Diachenko, A.V. (2001), Osnovy teorii transformatsionnoy ekonomiki [Fundamentals of the theory of transformational economy], tutorial, Izdatelstvo VolGU, Volgograd, Russia, 120 p.
Zlamaniuk, T.V. (2009), “Methodological bases of assessment of enterprise competitiveness”, Ekonomichnyi visnyk Donbasu, no. 4 (18), pp. 158-162.
Lamben, Zh.-Zh. (2008), Menedzhment, orientirovannyy na rynok: Strategicheskiy i operatsionnyy marketing [Management market-oriented: Strategic and operational marketing], Piter, S.-Peterburg, Russia, 796 p.
Migranian, A.A. (2011), “The competitiveness and restructuring of the economic system of the state in the transformation of the economy”, available at: http://bali.ostu.ru/ (access date December 17, 2015).
Ozhegov, S.I. and Shvedova, N.Yu. (1989), Tolkovyy slovar russkogo yazyka [Explanatory dictionary of the Russian language], Izdatelstvo “Az”, Moscow, Russia, 736 p.
Pavlov, V.A. (2006), Konkurentospromozhnist pidpyiemstva: otsinka ta stratehiia zabezpechennia [Competitiveness: assessment and strategy software], monograph, Vyd-vo “DUEP”, Donetsk, Ukraine, 276 p.
Porter, M. (2005), Konkurentsiia [Competition], Izdatelskiy dom “Viliams”, Moscow, Russia, 608 p.
Pokhylchenko, O.A. and Krykavskyi, Ye.V. (2009), “Competitiveness: the characteristics and factors of formation”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, Vol. 3, pp. 267-270.
Tarnavska, N.P. (2010), “New views on the essence of competitiveness of enterprises”, Formuvannia runkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 12, pp. 57-66.
Fatkhutdinov, R.A. (2000), Konkurentosposobnost: ekonomika, strategiia, upravlenie [Competitiveness: Economics, strategy, management], INFRA, Moscow, Russia, 312 p.
Fatkhutdinov, R.A. (2005), Upravlenie konkurentosposobnostiu organizatsii [Management of competitiveness of the organization], textbook, Izd-vo “Eksmo”, Moscow, Russia, 544 p.
Shevchenko, M.N. and Turchinova, I.V. (2007), “Features of management of competitiveness of trade enterprise”, available at: http://www.nbuv.gov.ua/ (access date December 18, 2015).