ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Мета. Системне дослідження та теоретичне обґрунтування змісту категорії “конкурентоспроможність підприємства” на засадах формування системи управління нею. Методика дослідження. Теоретичною та методологічною основою дослідження є положення економічної теорії, наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених з питань забезпечення конкурентоспроможності підприємств. Використано такі методи дослідження: діалектичний метод пізнання – при дослідженні трансформації відносин конкуренції, обґрунтуванні концепції управління конкурентоспроможністю суб’єктів господарювання; історико-логічний – для виявлення генезису та аналізу еволюції конкурентоспроможності; теоретичного узагальнення і порівняння – для розвитку понятійного апарату, дослідження конкурентоспроможності на мікро- і мезорівнях; абстрактно-логічний – при теоретичному узагальненні сутності та методів формування механізмів управління конкурентоспроможністю. Результати. Розкрито сутність і зміст поняття конкурентоспроможність. Обґрунтовано, що конкурентоспроможність – це здатність національної економіки, галузі, господарської одиниці випереджати конкурента у досягненні поставлених економічних цілей. Визначено, що домінуючим внутрішнім чинником конкурентоспроможності є конкурентоспроможність продукції. Доведено, що конкурентоспроможність товару й конкурентоспроможність підприємства – це різні за сутністю поняття, що гармонійно доповнюють один одного. Розглянуто підходи відносно включення факторів виробництва (конкурентоспроможності), що формують склад і структуру внутрішнього потенціалу підприємства. Наукова новизна. Здійснено класифікацію за рівнями конкурентної боротьби, що дозволяє виокремити конкурентоспроможність товару і підприємства. Виділено основні підходи, які відображають різні аспекти оцінки конкурентоспроможності. Практична значущість. Отримані наукові положення і результати дослідження є підґрунтям для вирішення практичних проблем забезпечення конкурентоспроможного розвитку підприємств.
Посилання
Пилчер Терри. Бенчмаркинг как средство повышения конкурентоспособности предприятий / Терри Пилчер // Европейское качество. Дайджест. – 2004. – №1. – С.40-45.
Пилчер Терри. Реальность и мифы: факторы, влияющие на производительность компаний / Терри Пилчер // Деловое совершенство. – 2006. – №5. – С.6-11.
Портер М. Международная конкуренция / М. Портер ; [пер. с англ. ; под ред. и с предисловием В. Д. Щетинина]. – М. : Международные отношения, 1993. – 896 с.
Пуцентейло П. Р. Конкурентоспроможність підприємства: методологія аналізу дефініції / П. Р. Пуцентейло // Інноваційна економіка. – 2015. – № 4. – С. 80-86.
Jeroen, C.J. Groot. Multi-objective optimization and design of farming systems / Jeroen C.J. Groot, Gerard J.M. Oomen and Walter A.H. Rossing // Agricultural Systems. – 2012. – Vol. 110. – Issue C, P. 63-77.
Kuosmanen, T. Weak disposability in nonparametric production analysis: reply to Färe and Grosskopf. / Kuosmanen, T. and Podinovski V. // American Journal of Agricultural. – 2008. – №91(2). – Р. 539-545.
Яців І.Б. Конкурентоспроможність сільськогосподарських підприємств : монографія / І.Б. Яців. – Львів : Український бестселер, 2013. – 427 с.
Niţă Dorina/ Approaching competitiveness at the level of multinational companies / Dorina Niţă, Codruța Dura // Annals of the University of Petroşani (Economics). – 2011. – 11(4). – P. 223-232.
Тарнавська Н. П. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика / Н. П. Тарнавська. – Тернопіль : Економічна думка, 2008. – 570 с.
Криворотов В.В. Методология формирования механизма управления конкурентоспособностью предприятия. / В.В. Криворотов. – Екатеринбург : УГТУ-УПИ, 2007. – 238 с.
Аристов О.В. Конкуренция и конкурентоспособность / О.В. Аристов. – М. : ЗАО “Финстатинформ”, 2009. – 347 с.
Pilcher, Terri (2004), “Benchmarking as a means of improving the competitiveness of enterprises”, Yevropeyskoye kachestvo. Daydzhest, no.1, pp.40-45.
Pilcher, Terri (2006), “Reality and Myths: factors affecting the performance of the companies”, Delovoye sovershenstvo, no. 5, pp. 6-11.
Porter, M. (1993), Mezhdunarodnaja konkurencija [International competition], Mezhdunarodnye otnoshenija, Moscow, Russia, 896 p.
Putsenteilo, P.R. (2015), “Competitiveness of the enterprise: methodology of the analysis of definition”, Innovatsiina ekonomika, no. 4, pp. 80-86.
Jeroen, C.J. Groot., Gerard, J.M. Oomen and Walter, A.H. Rossing, (2012), “Multi-objective optimization and design of farming systems”, Agricultural Systems, Vol. 110, Issue C, pp. 63-77.
Kuosmanen, T. and Podinovski, V. (2008), “Weak disposability in nonparametric production analysis: reply to Färe and Grosskopf”, American Journal of Agricultural, no. 91(2), pp. 539-545.
Yatsiv, I.B. (2013), Konkurentospromozhinst silskohospodarskykh pidpryiemstv [The competitiveness of agricultural enterprises], Ukrainskyi bestseler, Lviv, Ukraine, 427 p.
Niţă, Dorina and Codruța, Dura (2011), “Approaching competitiveness at the level of multinational companies”, Annals of the University of Petroşani (Economics), no. 11 (4), pp. 223-232.
Tarnavska, N.P. (2008), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv: teoriia, metodolohiia, praktyka [Management of competitiveness of enterprises: the theory, methodology, practice], Ekonomichna dumka, Ternopil, Ukraine, 570 p.
Krivorotov, V.V (2007), Metodologiya formirovaniya mekhanizma upravleniya konkurentosposobnostyu predpriyatiya [Methodology of formation of competitiveness of the enterprise management mechanism], UGTU-UPI, Yekaterinburg, Russia, 238 p.
Aristov, O.V. (2009), Konkurentsiya i konkurentosposobnost [Competition and competitiveness], ZAO “Finstatinform”, Moscow, Russia, 347 p.