СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ

  • А.М. Пужай-Череда Класичний приватний університет
Ключові слова: конкуренція, економічна конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, управління

Анотація

Мета. Метою статті є аналіз та обґрунтування значення та сутності економічних категорій конкуренції та конкурентоспроможності. Методика дослідження. Теоретико-методологічною основою дослідження є наукові праці вітчизняних та зарубіжних авторів, які присвятили свої роботи питанням економічної конкуренції та конкурентоспроможності. У процесі дослідження використано загальнонаукові та спеціальні методи для аналізу та формування висновків щодо сутності категорій конкуренція та конкурентоспроможність. Результати. Запропоновано авторське визначення категорії економічна конкуренція, як процесу отримання переваг над конкурентами завдяки досягненням на ринках товарів та праці, фінансовому ринку, інфраструктурним та інституціональним особливостям, та інноваціям. У тісному зв’язку із конкуренцією запропоновано визначити конкурентоспроможність як динамічну характеристику здатності деякого класу об’єктів (держави, галузі, підприємств) продуктивно займати ринкову нішу і ефективно утримувати свої позиції, адаптуючись до змін зовнішнього середовища, забезпечуючи визначений рівень конкурентних переваг. Наукова новизна. Полягає у теоретичному обґрунтуванні комплексу питань, пов’язаних із формуванням нового погляду на поняття «економічна конкуренція» та «конкурентоспроможність», що дозволить розвинути понятійно-категоріальний апарат теорії економіки та управління за рахунок авторського їх трактування. Практична значущість. Отримані результати дослідження є підґрунтям для вирішення практичних проблем розгляду та розробки нових підходів до оцінювання конкурентоспроможності країни, галузі або сектора економіки.

Посилання

Бечко П.К. Теоретичні засади сутності економічних категорій «конкуренція» і «конкурентоспроможність» [Електронний ресурс] / П.К. Бечко, Я.О. Голобородько. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4191].

Азоев Г.Л. Конкурентные преимущества фирмы / Г.Л. Азоев, А.П. Челенков. – М. : Новости, 2006. – 267 с.

Управління конкурентоспроможністю підприємства / [Клименко С.М., Барабась Д.О., Омельяненко Т.В. та ін.]. – К.: КНЕУ, 2006. – 527 с.

Єлець О.П. Сутність конкуренції та конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / Єлець О.П., Богдан Є.В. – Режим доступу: http://www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_7_082.pdf

Перцовский Н.И. Международный маркетинг: учеб. пособие / И.А. Спиридонов, С.В. Барсукова; под ред. Н.И. Перцовского. – М. : Высшая школа, 2001. – 239 с.

Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент / Р.А. Фатхутдинов. – М. : Маркетинг, 2002. – 892 с.

Шершньова З. Є. Стратегічне управління : підручник / Шершньова З. Є. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : КНЕУ, 2004. – 699 с.

Бєлєнький П.Ю. Дослідження проблем конкурентоспроможності / П.Ю. Бєлєнький // Вісник НАН України. – 2007. – № 5. – С. 9-18.

Васильева З.А. Иерархия понятий конкурентоспособности субъектов рынка / З.А. Васильева // Маркетинг в России и за рубежом. – 2006. – № 2. – С. 83-90.

Porter M.E. Competitive Advantage of Nations / M.E. Porter. – New York : Free Press, 1990. – 426 p.

Конкурентоспроможність підприємства: оцінка рівня та напрями підвищення : [монографія] / за заг. ред. О.Г. Янкового. – Одеса : Атлант, 2013. – 470 с.

Рибакова О.В. Конкуренція і конкурентоспроможність: економічна суть та фактори підвищення [Електронний ресурс] / О.В. Рибакова. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua.

Библиотека юного исследователя [Електронний ресурс] / Человек в процессе научного познания. – Режим доступу: http://www.nplit.ru/books/item/f00/s00/z0000030/st025.shtml

Закон України “Про захист економічної конкуренції” від 11 січня 2001 року №2210. – 14 (Редакція від 11.08.2013, підстава 406-18) // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 12. – С. 64.

Економічна енциклопедія / Відповідальний редактор С.В. Мочерний. — Київ: Видавничий центр «Академія». — Т. 1, 2000.— 863 с.; Т. 2, 2001.— 847 с.; Т. 3, 2002. — 952 с.

Кривов’язюк І.І. Економічна діагностика [Електронний ресурс] / І.І. Кривов’язюк. – Режим доступу: http://padaread.com/?book=89856&pg=189

Маренич А. Управление конкурентоспособностью предприятия / А. Маренич, И. Астахова // Бизнес-Информ. – 1996. – № 5 – С. 23-27.

Яновский А. Конкурентоспособность товара и товаропроизводителя / А. Яновский // Бизнес- Информ. – 1996. – № 5. – С. 21-23.

Bechko, P.K. Teoretychni zasady sutnosti ekonomichnykh katehorii “konkurentsiia” i “konkurentospromozhnist” [The theoretical basis of the nature of economic categories “competition” and “competitiveness”], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4191]. (access date January 30, 2016)

Azoyev, G.L. and Chelenkov, A.P. (2006), Konkurentnyye preimushchestva firmy [Competitive advantages of the company], Novosti, Moscow, Russia, 267 p.

Klymenko, S.M., Barabas, D.O., Omelianenko T.V. et al. (2006), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Managing enterprise competitiveness], KNEU, Kyiv, Ukraine, 527 p.

Yelets, O.P. and Bohdan, Ye.V., Sutnist konkurentsii ta konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [The essence of competition and competitiveness of enterprises], available at: http://www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_7_082.pdf (access date January 30, 2016)

Pertsovskiy, N.I., Spiridonov, I.A. and Barsukova, S.V. (2001), Mezhdunarodnyy marketing [International Marketing], Vysshaya shkola, Moscow, Russia, 239 p.

Fatkhutdinov, R.A. (2002), Konkurentosposobnost' organizatsii v usloviyakh krizisa: ekonomika, marketing, menedzhment [The competitiveness of the organization in times of crisis: economics, marketing, management], Marketing, Moscow, Russia, 892 p.

Shershnova, Z.Ye. (2004), Stratehichne upravlinnia [The strategic management], KNEU, Kyiv, Ukraine, 699 p.

Bielienkyi, P.Yu. (2007), “Studies competitiveness”, Visnyk NAN Ukrainy, no. 5, pp. 9-18.

Vasilyeva, Z.A. (2006), “The hierarchy of the concepts of competitiveness of market entities”, Marketing v Rossii i za rubezhom, no. 2, pp. 83-90.

Porter, M.E. (1990), Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York, 426 p.

Yankovyi, O.H. (2013), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: otsinka rivnia ta napriamy pidvyshchennia [Competitiveness: assessment of the level and areas of improvement], Atlant, Odesa, Ukraine, 470 p.

Rybakova, O.V. Konkurentsiia i konkurentospromozhnist: ekonomichna sut ta faktory pidvyshchennia, [Competition and competitiveness: economic factors and improve substance], available at: http://archive.nbuv.gov.ua. (access date January 30, 2016)

Chelovek v protsesse nauchnogo poznaniya [The man in the process of scientific knowledge], Biblioteka yunogo issledovatelya, available at: http://www.nplit.ru/books/item/f00/s00/z0000030/st025.shtml (access date January 30, 2016)

On Protection of Economic Competition: the Law of Ukraine from 11.01. 2001, no. 2210 – 14, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 12, p. 64.

Mochernyi, S.V. (2000-2002), Ekonomichna entsyklopediia [The economic encyclopedia], Vydavnychyi tsentr “Akademiia”, Kyiv, Ukraine, vol. 1, 863 p.; vol. 2, 847 p.; vol. 3, 952 p.

Kryvoviaziuk, I.I. Ekonomichna diahnostyka, [Economic diagnostics], available at: http://padaread.com/?book=89856&pg=189. (access date January 30, 2016)

Marenich, A. and Astakhova, I. (1996), “Management of competitiveness”, Biznes-Inform, no. 5, pp. 23-27.

Yanovskiy, A. (1996), “The competitiveness of the goods and the producers”, Biznes-Inform, no. 5, pp. 21-23.

Переглядів статті: 13
Завантажень PDF: 26
Опубліковано
2016-03-22
Як цитувати
Пужай-Череда, А. (2016). СУТНІСТЬ ЕКОНОМІЧНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ. Сталий розвиток економіки, (1(30), 55-60. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/437
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ