КОНЦЕПЦІЯ ВНУТРІШНЬОГО МАРКЕТИНГУ В ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Анотація
Мета – обґрунтування теоретичних і методичних засад концепції внутрішнього маркетингу в процесі управління персоналом та розробка шляхів реалізації цієї концепції на підприємстві. Методика дослідження. У процесі дослідження використані такі методи, як описовий і порівняльний (при визначенні підходів до концепції внутрішнього маркетингу), індукції, дедукції та узагальнення (при обґрунтуванні потреби використання внутрішнього маркетингу на підприємстві та визначенні шляхів його реалізації). Результати. Розглянуто існуючі підходи до розуміння концепції внутрішнього маркетингу. Внутрішній маркетинг є багатоаспектною концепцією, яка спрямована на підвищення ефективності роботи персоналу підприємства задля досягнення його ринкових цілей. Він є одночасно складовою і менеджменту, і маркетингу. Обґрунтовано необхідність використання внутрішнього маркетингу на вітчизняних підприємствах. Визначено, що більшість успішних компаній світу використовують концепцію внутрішнього маркетингу, як елемент загальної стратегії в управлінні персоналом. Запропоновано шляхи реалізації концепції внутрішнього маркетингу на підприємстві, серед яких такі: усвідомлення керівництвом необхідності запровадження внутрішнього маркетингу на підприємстві, формування ефективної системи мотивації, розробка дієвої програми розвитку персоналу тощо. Наукова новизна. Запропоновано шляхи реалізації концепції внутрішнього маркетингу в процесі управління персоналом на підприємстві, які, на відміну від існуючих, мають бути інтегровані у загальну стратегію підприємства та ґрунтуватись на ефективних програмах мотивації та оцінювання персоналу. Практична значущість. Отримані результати дослідження щодо концепції внутрішнього маркетингу в процесі управління персоналом сприятимуть підвищенню продуктивності праці та ефективності діяльності підприємства в цілому.
Посилання
Донина И.А. Внутренний маркетинг как фактор профессионального развития педагогического персонала школы / И.А. Донина // International Dialogues on Education. Past and Present. – 2017. – No. 1. – Vol. 4. – Pр. 160-164.
Зеленова О.И. Влияние внутреннего маркетинга на достижение рыночных целей компании / О.И. Зеленова, Л.С. Латышова, Е.К. Пантелеева // Развитие форм межфирменной кооперации: сети и взаимоотношения : доклады участников Сети мастерства. – М. : Издательский дом ГУ-ВШЭ, 2008. – 256 с.
Ковалева И.В. Внутренний маркетинг персонала: философия, стратегия, политика / И.В. Ковалева // Международный научно-исследовательский журнал. – 2016. – Вып. 11 (53). – С. 43- 46.
Могилевская О.Ю. Внутренний маркетинг – эффективная составляющая маркетинговой системы управления промышленным предприятием в стратегии инновационного развития / О.Ю. Могилевская // Економіка та держава. – 2015. – № 4. – С. 82-86.
Мушкетова Н.С. Система внутреннего маркетинга: цели, задачи, элементы / Н.С. Мушкетова, Е.Н. Лекаренко // Известия Волгоградского государственного технического университета. – 2012. – № 16(103). – С. 142-148.
Третьяк О.П. Внутрішній маркетинг як інструмент підвищення ефективності використання трудового потенціалу на підприємстві / О.П. Третьяк // Європейські перспективи. – 2013. – № 5. – С. 178-184.
Iacovone L.R. Excellences in Internal Marketing Approach: human resource management as source of competitive advantages / L.R. Iacovone [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://air.unimi.it/retrieve/handle/2434/210745/250658/Iacovone.pdf.
Sinčić D.Ć. The Roles of Internal Communications, Human Resource Management and Marketing Concepts in Determining Holistic Internal Marketing Philosophy / D.Ć. Sinčić, N.V. Pološki // Zagreb International Review of Economics & Business. – 2009. – No. 2. – Vol. 12. – Pр. 87-105.
Donina, I.A. (2017), “Internal marketing as a factor of professional development of pedagogical staff of the school”, International Dialogues on Education. Past and Present, no. 1, vol. 4, pp. 160-164.
Zelenova, O.I., Latyshova, L.S. and Panteleeva, E.K. (2008), “The effect of internal marketing on achieving the market goals of the company”, Razvitie form mezhfirmennoy kooperatsii: seti I vzaimootnosheniia [Development of forms of inter-firm cooperation: networks and mutual relations], Doklady uchastnikov Seti masterstva [Reports of participants of the Network of skill], Izdatelskiy dom GU-VShE, Moscow, Russia, 256 p.
Kovaleva, I.V. (2016), “Internal marketing personnel: philosophy, strategy, policy”, Mezhdunarodnyy nauchno-issledovatelskiy zhurnal, Iss. 11 (53), pp. 43-46.
Mogilevskaia, O.Yu. (2015), “Internal marketing is an effective component of the marketing system of industrial enterprise management in the strategy of innovative development”, Ekonomika ta derzhava, no. 4, pp. 82-86.
Mushketova, N.S. and Lekarenko, E.N. (2012), “The internal marketing system: goals, objectives, elements”, Izvestiia Volgogradskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, no. 16 (103), pp. 142- 148.
Tretiak, O.P. (2013), “Internal marketing as the tool of increase of efficiency of use of labor potential of the enterprise”, Yevropeyski perspektyvy, no. 5, pp. 178-184.
Iacovone, L.R. (2010), “Excellences in Internal Marketing Approach: human resource management as source of competitive advantages”, available at: https://air.unimi.it/retrieve/handle/2434/210745/250658/ Iacovone.pdf (access date February 03, 2017).
Sinčić, D.Ć. and Pološki, N.V. (2009), “The Roles of Internal Communications, Human Resource Management and Marketing Concepts in Determining Holistic Internal Marketing Philosophy”, Zagreb International Review of Economics & Business, no. 2, Vol. 12, pp. 87-105.