ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СТАРТАП- МЕНЕДЖМЕНТУ
Анотація
Мета. Систематизація існуючих розробок та формування на цій основі теоретико-методологічних засад нового напряму в теорії та практиці управління – стартап-менеджменту. Методика дослідження. В процесі дослідження використано загальнонаукові та спеціальні методи, які забезпечили аналіз та критичне осмислення наявних публікацій закордонних та вітчизняних науковців, стартаперів та практикуючих фахівців – для визначення сутністних хактеристик стартапів, періодизації їх життєвого циклу, ідентифікації базових параметрів стартап-менеджменту. Результати. Визначені сутнісні характеристики стартапу. Здійснена характеристика стадій життєвого циклу стартапу з визначенням переліку робіт, цілей та завдань окремих стадій. Базуючись на сучасній парадигмі менеджменту та усвідомлюючи особливості феномену стартапу, сформовано авторське тлумачення сутності поняття «стартап-менеджмент», під яким запропоновано розуміти сукупність принципів, методів, засобів та форм управління стартапом, які обумовлюють зміст управлінського процесу на ранніх стадіях його життєвого циклу, забезпечують інтеграцію зусиль (знання, інтелект та талант, кошти, досвід) усіх зацікавлених осіб, дозволяють суб’єктам управління обґрунтовано приймати та реалізовувати управлінські рішення, необхідні для досягнення цілей створення та розвитку стартапу. Охарактеризовані об’єкт, суб’єкти та зацікавлені особи; визначені цілі, задачі та основні підсистеми стартап-менеджменту. Наукова новизна. Вперше дано наукове тлумачення поняття «стартап-менеджмент», поглиблено розуміння феномену стартапу на основі визначення його сутнісних характеристик; дістала розвиток періодизація життєвого циклу стартапу шляхом визначення цілей та задач окремих стадій. Практична значущість. Відокремлення нового виду менеджменту відкриває простір для систематизації наявних та розробки нових рекомендацій щодо здійснення управління стартапами на ранніх стадіях їх життєвого циклу.
Посилання
Чазов Є. Стартап як нова форма ведення бізнесу / Є. Чазов // Наукові праці Національного університету харчових технологій. – 2013. – № 52. – С. 122-128 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npnukht_2013_52_170.
Попко О.В. Сучасна парадигма стартапів у бізнесі / О.В. Попко, М.В. Мальчик // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Логістика. – 2014. – № 811. – С. 275-279 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPL_2014_811_43.
Ситник Н.І. Концептуальні основи стартапів: їх сутність і класифікація / Н.І. Ситник // Бізнес Інформ. – 2016. – № 8. – С. 64-68.
Курченко О.О. Становлення та розвиток стартапів в Україні: проблеми та шляхи вирішення / О.О. Курченко // Український соціум. – 2016. – № 2. – С. 80-87 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2016_2_10.
Мрихіна О.Б. Перспективи стартап-компаній у контексті конкурентоспроможного розвитку українського ринку високих технологій / О.Б. Мрихіна, А.Р. Стояновський, Т.І. Міркунова // Актуальні проблеми економіки. – 2015. – № 9. – С. 215-225 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2015_9_29.
Довгалюк В.В. Сучасні тенденції венчурного інвестування як нової форми фінансування стартапів в Україні / В.В. Довгалюк // Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки. – 2014. – Вип. 5(4). – С. 47-50
Дуб А.Р. Джерела фінансування стартапів та можливості їх залучення в Україні / А.Р. Дуб, М.- С.Б. Хлопецька // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2016. – Вип. 1. – С. 87- 92 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2016_1_22.
Кофанов О.Є. Науково-методичні засади розроблення маркетингової стратегії стартап- проектів на промисловому ринку / О.Є. Кофанов, О.В. Зозульов // Економічний простір. – 2016. – № 115. – С. 202-211 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2016_115_20.
Жилінська О. Аудит новаторських ідей як попередній етап бізнес-плану стартап-проектів / О. Жилінська, М. Чуйко // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. – 2014. – Вип. 8. – С. 16-21 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_8_5.
Офіційний сайт консалтингової компанії Pro Business Center [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.probusiness.center/services/startup-management/.
Офіційний сайт автономної некомерційної організації вищої освіти «Московська міжнародна школа бізнесу» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mirbis.ru/courses/business- education/mba/startup-management/.
Chazov, Ye. (2013), Startup as a new form of doing business‖, Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu kharchovykh tekhnolohii, no. 52, рp. 122-128, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npnukht_2013_52_170 (access date July 20, 2017).
Popko, O.V. and Malchyk, M.V. (2014), Modern paradigm of startups in business‖, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Lohistyka, no. 811, рр. 275-279, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPL_2014_811_43 (access date July 20, 2017).
Sytnyk, N.I. (2016), Conceptual foundations of startups: their essence and classification‖, Biznes Inform, no. 8, рp. 64-68.
Kurchenko, O.O. (2016), Formation and development of startups in Ukraine: problems and solutions‖, Ukrainskyi sotsium, no. 2, рp. 80-87, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Usoc_2016_2_10 (access date July 20, 2017).
Mrykhina, O.B., Stoianovskyi, A.P. and Mirkunova, T.I. (2015), Prospects of startup companies in the context of the competitive development of the Ukrainian high technology market‖, Aktualni problemy ekonomiky, no. 9, рp. 215-225, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2015_9_29 (access date July 21, 2017).
Dovhaliuk, V.V. (2014), Modern trends of venture capital investment as a new form of financing start-ups in Ukraine‖, Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Ekonomichni nauky, Iss. 5(4), рp. 47-50.
Dub, A.R. and Khlopetska, M.-S.B. (2016), Sources of financing for startups and their involvement in Ukraine‖, Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, Iss. 1, рp. 87-92, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2016_1_22 (access date July 21, 2017).
Kofanov, O.Ye. and Zozulov, O.V. (2016), Scientific and methodical principles of development of the marketing strategy of startup projects in the industrial market‖, Ekonomichnyi prostir, no. 115, рp. 202-211, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2016_115_20 (access date July 20, 2017).
Zhylinska, O. and Chuiko, M. (2014), Audit of innovative ideas as a preliminary stage of a business plan for startup projects‖, Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, Iss. 8, рp. 16-21, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2014_8_5 (access date July 20, 2017).
Ofitsiinyi sait konsaltynhovoi kompanii Pro Business Center [The official site of the consulting company Pro Business Center], available at: http://www.probusiness.center/services/startup-management/ (access date July 22, 2017).
Ofitsiinyi sait avtonomnoi nekomertsiinoi orhanizatsii vyshchoi osvity “Moskovska mizhnarodna shkola biznesu” [The official site of the Moscow International Business School], available at: http://mirbis.ru/courses/business-education/mba/startup-management/ (access date July 22, 2017).