ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПОПИТУ НА РИНКУ М’ЯСНОЇ ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ
Анотація
Мета. Розробка теоретичних, методологічних положень щодо формування попиту на основні види м’ясної продукції в Україні. Методика дослідження. Для реалізації завдань використовувалися наступні методи та прийоми: монографічний, статистичних групувань, кореляційно-регресійного аналізу і графічний – для комплексного вивчення сучасного стану споживання м’ясної продукції та визначення факторів, що впливають на його величину; анкетування – для збору інформації про споживання м’ясної продукції; групування – для визначення впливу різних факторів на рівень споживання в Україні, порівняння – для порівняння економічних явищ у різні часові періоди з метою виявлення причинно-наслідкового зв’язку; абстрактно-логічний, розрахунково-конструктивний та балансовий – при обґрунтуванні показників розвитку споживання м’ясної продукції. Результати. Встановлено, що споживчий попит на м’ясну продукцію зумовлений економічними, соціально-демографічними і специфічними факторами. Виявлено, що економічні й соціально-демографічні чинники впливають на споживчий попит на продукцію м’ясного тваринництва аналогічно закономірностям, які властиві попиту на споживчі товари. Визначено, що відмітною рисою споживчого попиту на досліджувану продукцію є ставлення до харчування. Виявлено, що в умовах становлення ринкових відносин і посилення конс’юмериського руху в нашій країні спостерігається тенденція до посилення уваги споживачів щодо якості товарів, що зумовлює відповідну реакцію і з боку ринку. Наукова новизна. Доведено, що рівень споживання у домогосподарствах із високими грошовими доходами перевищує науково обґрунтовані норми споживання м’ясопродуктів, особливо у домогосподарствах, які знаходяться у сільській місцевості. Встановлено, що у групах із низьким рівнем доходів населення у загальному споживанні переважають низькокалорійні продукти тваринного походження, у першу чергу, курятина та субпродукти 1 і 2 категорії. Виявлено, що домогосподарства з високим рівнем доходів надають перевагу споживанню свинини, меншою мірою птиці та яловичини. Знижується частка у структурі споживання продуктів м’ясопереробки, харчових субпродуктів та консервних видів м’яса. Визначено, що основними причинами зміни споживчих смаків залежно від зміни доходів є ціна та якість продукції та її поживність. Практична значущість. Отримані результати дослідження дали можливість виявити об’єктивні і суб’єктивні фактори впливу на формування рівня попиту на м’ясну продукцію. З використанням кількісних значень факторних показників ринку (попиту і пропозиції) і рівня їх впливу на кінцеві ринкові результати функціонування ринку розробляються планові показники ринку м’ясної продукції.
Посилання
Шостак Л. В., Данечкіна А. О. Формування споживчого кошику в Україні та за кордоном. Інфраструктура ринку. 2017. Випуск 6. С. 172-176.
Кошкалда І. В. Актуальні питання продовольчого забезпечення. Вісник Сумського національного аграрного університету: Серія «Економіка і менеджмент», 2017. Випуск 4(71). С. 207- 212.
Дудар В. Т. Продовольча безпека України та складові її забезпечення у контексті економічної безпеки держави. Вісник ТНЕУ. 2016. № 2. С. 20-32.
Піскунова О. В., Осипова О. І. Конвергенція дохідних груп домогосподарств за споживанням харчових продуктів як умова посилення продовольчої безпеки. БізнесIнформ. 2016. № 11. С. 116-123.
Сельская бедность и сельское развитие в России / Т. В. Тихонова, И. Г. Храмова, С. В. Храмова, О. В. Шик ; под ред. Е. В. Серова. Москва: ИЭПП, 2004. 50 с.
Шанин Т. Великий незнакомец: крестьяне и фермеры в современном мире. Москва: Прогресс-Академия, 1992. 428 с.
Scott J. C. The moral economy of the peasant: Rebellion and subsistence in South-East Asia. London: Routledge and Kegan Paul, 1976. 242 р.
Поланьи К. Два значения термина «экономический». Неформальная экономика: Россия и мир / под ред. Т. Шанина. Москва: Логос, 1999. С. 505–513.
Калабеков И. Г. Российские реформы в цифрах и фактах (справочное издание). Москва: РУСАКИ, 2007. 288 с.
Shostak, L.V. and Danechkina, A.O. (2017), “Forming of consumer basket in Ukraine and abroad”, Infrastruktura rynku, iss. 6, pp. 172-176.
Koshkalda, I.V. (2017), “Actual issues of food security”, Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu: Seriia «Ekonomika i menedzhment», iss. 4(71), pp. 207-212.
Dudar, V.T. (2016), “Food security of Ukraine and its components in the context of state economic security”, Visnyk TNEU, no. 2, pp. 20-32.
Piskunova, O.V. and Osypova, O.I. (2016), “The Convergence of Profitable Groups of Households by the Consumption of Food Products as a Condition for Strengthening the Food Security”, BiznesInform, no. 11, pp. 116-123.
Tikhonova, T.V., Khramova, I.G., Khramova, S.V., and Shik, O.V. (2004), Selskaya bednost i selskoye razvitiye v Rossii [Rural poverty and rural development in Russia], IEPP, Moscow, Russia, 50 p.
Shanin, T. (1992), Velikiy neznakomets: krestyane i fermery v sovremennom mire [The great stranger: peasants and farmers in the modern world], Progress-Akademiya, Moscow, Russia, 428 p.
Scott, J.C. (1976), The moral economy of the peasant: Rebellion and subsistence in South-East Asia. London: Routledge and Kegan Paul, 242 р.
Polanyi, К. (1999), The Two Meanings of Economic, Neformalnaya ekonomika: Rossiya i mir [Informal Economy: Russia and the World], Logos. Moscow, Russia, pp. 505–513.
Kalabekov, I.G. (2007), Rossiyskiye reformy v tsifrakh i faktakh (spravochnoye izdaniye) [Russian reforms in figures and facts (reference edition)], RUSAKI, Moscow, Russia, 288 p.