ОБГРУНТУВАННЯ ТИПОЛОГІЇ БАЗОВИХ СТРАТЕГІЙ ЗМІН ДЛЯ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ

  • А.М. Яковчук ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука
Ключові слова: базова стратегія змін, машинобудівне підприємство, технологічні зміни, диверсифікований розвиток, внутрішні ринки, зовнішні ринки

Анотація

Мета. Обґрунтування науково-методичного підходу до визначення базової стратегії змін машинобудівного підприємства на основі двофакторної матриці рівнів технологічного та диверсифікаційного розвитку. Методика дослідження. В процесі досліджень були застосовані методи теорії нечітких множин – для визначення рівнів технологічного розвитку та розвитку диверсифікаційних процесів, які у сукупності формують типологію базової стратегії змін машинобудівного підприємства. Результати. Запропоновано систему показників та економіко-математичний інструментарій для проведення інтегрованої оцінки рівня стратегічного розвитку машинобудівних підприємств з використанням теорії нечітких множин. На основі цього визначено напрями підвищення ефективності управління стратегічним розвитком машинобудівних підприємств в сучасних умовах і обґрунтовано тип базової стратегії змін, яку доцільно реалізовувати підприємству на даному етапі. Наукова новизна. Удосконалено науково-методичний підхід до визначення базової стратегії змін підприємства, який, на відміну від існуючих, встановлює чотири типи базових стратегій змін (розвиток існуючих СБО на основі модернізації виробничих технологій; диверсифікований розвиток СБО на основі модернізації виробничих технологій; розвиток існуючих СБО на основі нових (інноваційних) виробничих технологій; розвиток нових СБО на основі освоєння нових для підприємства видів машинобудівної продукції або послуг) на основі двофакторної матриці рівнів технологічного та диверсифікаційного розвитку підприємств.Його застосування дозволить обґрунтувати напрям подальшої ринкової орієнтації підприємства (внутрішній, або внутрішній та зовнішній); напрями необхідних технологічних перетворень (модернізація або інновації) та диверсифікаційних трансформацій підприємства. Практична значущість. Запропонований науково-методичний підхід дозволяє визначити базову стратегію змін машинобудівного підприємства, яка врахує можливість його подальшої ринкової орієнтації (тільки внутрішні ринки, або внутрішні та зовнішні) і здатність реалізовувати сценарії диверсифікованого розвитку.

Посилання

Ансофф И. Стратегическое управление: сокр. пер. с англ. / науч. ред. и авт. предисл. Л. И. Евенко. Москва: Экономика, 1989. 519 с.

Ламбен Ж.-Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива: пер. с франц. Санкт- Петербург: Наука, 1996. 267 с.

Карлоф Б. Деловая стратегия: концепция, содержание, символы. Москва: Прогресс, 1991.

с.

Томпсон А, Стрикленд А., Дж. Стратегический менеджмент: концепции и ситуации для анализа, 12-е издание: пер.с англ. Москва: Вильямс, 2003. 928 с.

Кузьмін О. Є. Сучасний менеджмент. Львів: Центр Європи, 1995. 176 с.

Міщенко А. П. Стратегічне управління: навч. посіб. Київ: Центр навчальної літератури, 2004. 336 с.

Савченко Ю. Т. Формування стратегії розвитку машинобудівних підприємств у ланцюгу поставок. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Логістика. 2014. № 811. С. 316–324.

Гранатуров В. М., Кораблінова І. А. Конкурентоспроможність машинобудівних компаній: проблеми теорії та практики управління: монографія. Київ: Кафедра, 2012. 317 с.

Захаркіна Л. С. Перспективна оцінка технологічних рішень у стратегічному плануванні інноваційного розвитку машинобудівних підприємств України. Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики: зб. наук. пр. 2010. № 4 (12). С. 72–87.

Бондарчук Л. В. Формування ефективного організаційно-структурного механізму управління машинобудівним підприємством. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. №4, Т. 1. С. 27-30.

Проект «Стратегії розвитку високотехнологічних галузей до 2025 року». URL: www.me.gov.ua/ Documents/Detail=ProektstrategiiRozvitku Visokotekhnologichnikh Galuzei Do 2025-Roku.html. (дата звернення: 15.04.2018).

Шандова Н. В. Сценарний підхід до визначення напрямків розвитку підприємства. Вісник ЖДТУ. 2017. № 1 (79). С. 165–169.

Ansoff, I. (1989), Strategicheskoye upravleniye [Strategic Management], Ekonomika, Moscow, Russia, 519 p.

Lamben, J.-J. (1996), Strategicheskiy marketing. Yevropeyskaya perspektiva [Strategic marketing. European perspective], trans. from France, Nauka, Sankt-Peterburg, Russia, 267 p.

Karloff, B. (1991), Delovaya strategiya: Konceptsiya, soderzhanie, simvoly [Business strategy: Concept, content, symbols], Ekonomika, Moscow, Russia, 453 p.

Thompson, A. and Strickland, A.J. (2003), Strategicheskiy menedzhment: kontseptsii i situatsii dlya analiza [Strategic Management: Concepts and Situations for Analysis], 12th edition, trans. from English, Vilyams, Moscow, Russia, 928 p.

Kuzmin, O.Ye. (1995), Suchasnyi menedzhment [Modern management], Tsentr Yevropy, Lviv, Ukraine, 176 p.

Mishchenko, A.P. (2004), Stratehichne upravlinnia [Strategic management], tutorial, Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 336 p.

Savchenko, Yu.T. (2014), “The formation of development strategy for engineering company in the supply chain”, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika" Lohistyka, no. 811, pp. 316–324.

Granaturov, V.M. and Korablinova, I.A. (2012), Konkurentospromozhnist mashynobudivnykh kompanii: problemy teorii ta praktyky upravlinnia [Competitiveness of machine-building companies: problems of theory and practice of management], monograph, Kafedra, Kyiv, Ukraine, 317 p.

Zakharkina, L.S. (2010), “Perspective estimation of technological decisions is in strategic planning of innovative development of machine-building enterprises of Ukraine”, Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy mashynobudivnoi haluzi: problemy teorii ta praktyky: zb. nauk. pr., no. 4 (12), pp. 72–87.

Bondarchuk, L.V. (2010), “Formation of effective organizational and structural mechanism for the management of machine-building enterprise”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 4, vol. 1, pp. 27-30.

The project "Strategy for the development of high-tech industries by 2025", available at: www.me.gov.ua/Documents/Detail=Proekt strategii Rozvitku Visokotekhnologichnikh Galuzei Do 2025- Roku.html. (access date April 15, 2018).

Shandova, N.V. (2017), “Scenario approach to determination of enterprise development directions”, Visnyk ZhDTU, no. 1 (79), pp. 165–169.

Переглядів статті: 4
Завантажень PDF: 4
Опубліковано
2018-05-28
Як цитувати
Яковчук , А. (2018). ОБГРУНТУВАННЯ ТИПОЛОГІЇ БАЗОВИХ СТРАТЕГІЙ ЗМІН ДЛЯ МАШИНОБУДІВНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ. Сталий розвиток економіки, (2(39), 101-110. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/168
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ