ТРАНСФОРМАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНОЇ МОДЕЛІ УПРАВЛІННЯ СФЕРИ КУЛЬТУРИ ЯК ОСНОВА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО БРЕНДИНГУ

  • Ю.В. Майстренко Київський університет ринкових відносин
Ключові слова: організаційно-економічна модель, управління, сфера культури, заклади культури, об’єднана територіальна громада, децентралізація, територіальний брендинг, туризм

Анотація

Мета. Розробка теоретичних, методологічних положень і практичних рекомендацій щодо трансформації організаційно-економічної моделі управління сфери культури в контексті територіального розвитку. Методика дослідження. Методологічною основою дослідження є системний підхід до вивчення економічних явищ та праці провідних вчених-економістів з питань управління сферою культури. За допомогою методів порівняльного аналізу й економічної діагностики виявлено особливості й тенденції розвитку галузі та стану закладів культури. Економіко-математичне моделювання було використано при прогнозуванні кількості творчих працівників в залежності від кількості населення. У ході дослідження застосовано метод експертних оцінок – під час виявлення впливу сильних і слабких сторін, можливостей та загроз для розвитку сфери культури. При розробці організаційно-економічної моделі управління сфери культури використано системно-структурний і функціональні підходи, а також спектр методів, притаманних теоретичному й емпіричному рівням наукового пізнання. Результати. Узагальнено теоретичні підходи до управління сферою культури. Для оцінки фінансового стану закладів культури в ОТГ проаналізовано законодавчу базу та модель фінансового забезпечення місцевих бюджетів. Запропоновано на базі сільського клубу, бібліотеки та музею створити єдиний культурно-дозвіллєвий центр, який в майбутньому зможе бути самоокупним. Визначено основні напрями розвитку в частині альтернативних джерел фінансування. Обґрунтовано діяльність формування туристично-рекреаційного кластера в умовах ОТГ, що призведе до створення та просування бренду кожної території, враховуючи її унікальну історичну та культурну спадщину. За допомогою побудови економіко-математичної моделі визначено щільність кореляційного зв’язку між чисельністю жителів ОТГ і кількістю творчих працівників при умові створення культурно- дозвіллєвого центру в ОТГ. Проведено SWOT-аналіз, на основі якого здійснено ідентифікацію проблем та визначено напрями розвитку сфери культури в умовах ОТГ. Наукова новизна. Застосовано системний підхід до побудови ефективної організаційно-економічної моделі управління сферою культури, у якому, на відміну від попередніх підходів щодо побудови цієї моделі, враховано специфіку методів та інструментів як суб’єктів управління державної вертикалі, так і внутрішніх підсистем управління, що базуються на застосуванні кластерного підходу, показників активності населення та розвитку туристичної діяльності. Практична значущість. Розроблено рекомендації щодо трансформації організаційно-економічної моделі управління сферою культури в умовах ОТГ, що дозволить підвищити ефективність діяльності закладів культури та туристичну привабливість територій.

Посилання

Булавка О.Г. Місцеві бюджети – основа розвитку сільських територіальних громад. Економіка АПК. 2014. № 7. С. 127-132.

Драган О.І. Сучасний стан соціально-культурної сфери України. Інтелект ХХІ. 2016. № 2. С. 68-78.

Кальна-Дубінюк Т.П. Розвиток ринку послуг підприємств соціально-культурної сфери в Україні. Вісник Академії праці і соціальних відносин. 2014. № 1. С. 46-51.

Куйбіда В.С., Возний С.О. Сутність та методи взаємовідносин органів місцевого самоврядування з органами державної виконавчої влади щодо формування дієздатності територіальних громад. Державне будівництво: електрон. наук. фах. вид. 2016. № 1. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2016-1/doc/2/01.pdf (дата звернення: 05.05.2018).

Малік М.Й. та ін. Стратегічні напрями сталого розвитку сільських територій на період до 2020 року / за ред. Ю.О. Лупенка, О.Г. Булавки. Київ, 2013. 74 с.

Мартинишин Я.М. Системний підхід в управлінні корпораціями у сфері культури. Економіка і менеджмент культури. 2015. № 1. С. 29-39.

Соскін О.І. Формування інституціональної основи економічної моделі України. Галицький економічний вісник. 2010. № 2(27). С. 53-60.

Girard A. Cultural Development: Experiences and Policies. Paris: UNESCO, 1983. 189 p.

Diamond L. Why Dectntralize Power in a Democracy? Conference on Fiscal and Administrative Decentralization. 2004. URL: https://web.stanford.edu/~ldiamond/iraq.html (дата звернення: 05.05.2018).

Ezcurra R., Rodrigue-Pose А. Decentralization of social protection expenditure and economic growth in the OECD. The Journal of Federalism volume. 2011. № 41(1). Pр. 146-157.

Robbins S.P., DeCenzo D.A. Podstawy zarządzania. Nauka administracii. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2002. Рр. 235-236.

Гройсман В.Б. Процеси централізації та децентралізації в сучасному державному управлінні. Державне управління та місцеве самоврядування. 2015. № 2(25). С. 26-37.

Європейська Хартія місцевого самоврядування: за станом на 16 листопада 2009 р. / Верховна рада України. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_036 (дата звернення: 05.05.2018).

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України: веб-сайт. URL: http://www.minregion.gov.ua/ (дата звернення: 05.05.2018).

Костирко І.Г., Корчинська О.О. Кластерний підхід у розвитку сільського зеленого туризму. Інноваційна економіка. 2015. № 4. С. 159-163.

Bulavka, O.H. (2014), “Local budgets are the basis for the development of rural communities”, Ekonomika APK, no. 7, pp. 127-132.

Drahan, O.I. (2016), “The modern state of the socio-cultural sphere of Ukraine”, Intelekt XXI, no. 2, pp. 68-78.

Kalna-Dubiniuk, T.P. (2014), “Development of the market of services of enterprises of social-cultural sphere in Ukraine”, Visnyk Akademii pratsi i sotsialnykh vidnosyn, no. 1, pp. 46-51.

Kuibida, V.S. and Voznyi, S.O. (2016), “Essence and methods of relations of local self- government bodies with state executive authorities regarding the formation of the capacity of territorial communities”, Derzhavne budivnytstvo: elektron. nauk. fakh. vyd., no. 1, available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2016-1/doc/2/01.pdf (access date May 05, 2018).

Malik, M.Y. et al. (2013), Stratehichni napriamy staloho rozvytku silskykh terytorii na period do 2020 roku [Strategic directions of sustainable development of rural territories for the period till 2020], Kyiv, Ukraine, 74 p.

Martynyshyn, Ya.M. (2015), “System approach in the management of corporations in the field of culture”, Ekonomika i menedzhment kultury, no. 1, pp. 29-39.

Soskin, O.I. (2010), “Formation of the institutional basis of the economic model of Ukraine”, Halytskyi ekonomichnyi visnyk, no. 2(27), pp. 53-60.

Girard, A. (1983), Cultural Development: Experiences and Policies. Paris: UNESCO, 189 p.

Diamond, L. (2004), Why Dectntralize Power in a Democracy?, Banghdad: Iraq, available at: https://web.stanford.edu/~ldiamond/iraq.html (access date May 05, 2018).

Ezcurra, R. and Rodrigue-Pose, A. (2011), “Decentralization of social protection expenditure and economic growth in the OECD”, The Journal of Federalism volume, no. 41 (1), pp. 146-157.

Robbins, S.P. and Decenzo, D.A. (2002), “Podstawy zarządzania”, Nauka administracii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, Poland, pp. 235-236.

Hroisman, V.B. (2015), “Processes of centralization and decentralization in modern state management”, Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, no. 2 (25), pp. 26-37.

Verkhovna Rada Ukrainy (2009), Yevropeiska Khartiia mistsevoho samovriaduvannia [European Charter of Local Self-Government], available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_036 (access date May 05, 2018).

Ministerstvo rehionalnoho rozvytku, budivnytstva ta zhytlovo-komunalnoho hospodarstva Ukrainy [Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine], available at: http://www.minregion.gov.ua/ (access date May 05, 2018).

Kostyrko, I.H. and Korchynska, O.O (2015), “Cluster approach in the development of rural green tourism”, Innovatsiina ekonomika, no. 4, pp. 159-163.

Переглядів статті: 4
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2018-05-28
Як цитувати
Майстренко , Ю. (2018). ТРАНСФОРМАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНОЇ МОДЕЛІ УПРАВЛІННЯ СФЕРИ КУЛЬТУРИ ЯК ОСНОВА ТЕРИТОРІАЛЬНОГО БРЕНДИНГУ. Сталий розвиток економіки, (2(39), 72-79. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/164
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ