РОЗВИТОК КОНЦЕПЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО ФУНКЦІЙ В Р ИНКОВІЙ ЕКОНОМІЦІ

  • Євгенія Парфенюк Львівський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0003-1308-0348
  • Наталія Магас Львівський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0000-0003-4496-9262
  • Василь Лелик Львівський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0003-3215-985X
Ключові слова: підприємство, еволюція концепцій підприємства, функції підприємства, ринкова економіка, цифровізація, динамічна конкурентоспроможність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню еволюційних трансформацій концепцій підприємства та визначенню ключових функцій необхідних для забезпечення його конкурентоспроможності в умовах цифровізації ринкової економіки. Методологія дослідження базується на поєднанні теоретичних, емпіричних та прогнозних методів, які дозволяють всебічно оцінити вплив еволюції концепцій підприємства на розвиток його функцій у ринковій економіці. У роботі проаналізовано розвиток уявлень про сутність підприємства, починаючи з античних часів, класичної та неокласичної теорій до сучасних підходів. Встановлено, що еволюція концепцій відображає перехід від спрощеної моделі максимізації прибутку до складної організаційно-інституційної структури, яка постійно адаптується та видозмінюється до нових умов зовнішнього середовища. Доведено, що ключова відмінність сучасних функцій полягає у зміщенні фокусу від статичної ефективності до динамічної конкурентоспроможності, що вимагає впровадження цифрових продуктів, безперервного навчання та соціальної відповідальності бізнесу. Зроблено висновок, що сучасне підприємство функціонує як динамічний суб’єкт і є двигуном безперервного прогресу та розвитку суспільства.

Посилання

Базилевич В. Д. Економічна наука та освіта в епоху системних трансформацій: нові виклики і запити до фундаментальної теорії. Економіка України. 2016. № 8. С. 78-92 .

Варналій З.С., Ващенко К.О., Кампо В.М., Лібанова Е.М. Державна політика розвитку підприємництва в Україні: навч. посіб. / За заг. ред. К.О. Ващенка. Київ: 2010. 306 c.

Геєць В. Політико-економічні засади дослідження сучасного суспільства. Економічна теорія. 2015. № 3. С. 4-12.

Генеза ринкової економіки: Терміни, поняття, персоналії / За наук. ред. Г.І. Башнянина і В.С. Іфтемічука. 2-ге вид., випр. і доповн. Львів: «Магнолія 2006», 2007. 688 с.

Геращенко О. Економіка ХХІ: країни, підприємства, людини. 2-ге вид., перероб. і допов. Харків: Фоліо, 2019. 303 с.

Економічна теорія: макро- і мікроекономіка / За ред. З. Ватаманюка та С. Панчишина. Київ: Альтернативи, 2001. 716 с.

Підприємництво: практикум: навч. посіб. / І.І. Мазур, Н.І. Ігнатович, О.В. Євтушевська, Л.М. Кириленко та ін. / за ред. І.І. Мазур. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2016. 256 с.

Сизоненко В. О. Сучасне підприємництво: довідник. Київ: Знання-Прес, 2003. 379 с.

Талер Р. Поведінкова економіка. Як емоції впливають на економічні рішення; пер. з англ. С. Крикуненко. Київ: Наш формат, 2018. 464 с.

Bazylevych V. D. (2016). Ekonomichna nauka ta osvita v epokhu systemnykh transformatsii: novi vyklyky i zapyty do fundamentalnoi teorii [Economic science and education in the era of systemic transformations: new challenges and demands for fundamental theory]. Ekonomika Ukrainy - Economy of Ukraine. № 8. S. 78-92. (in Ukrainian)

Varnalii Z. S., Vashchenko K.O., Kampo V.M., Libanova E.M. (2010). Derzhavna polityka rozvytku pidpryiemnytstva v Ukraini [State policy for the development of entrepreneurship in Ukraine]. Kyiv: 306 s. (in Ukrainian)

Heiets V. (2015). Polityko-ekonomichni zasady doslidzhennia suchasnoho suspilstva [Political and economic foundations of the study of modern society]. Ekonomichna teoriia - Economic theory. № 3. S. 4-12. (in Ukrainian)

Heneza rynkovoi ekonomiky: Terminy, poniattia, personalii [Genesis of the market economy: Terms, concepts, personalities]. (2007). Lviv: «Mahnoliia 2006», 688 s. (in Ukrainian)

Herashchenko O. (2019). Ekonomika KhKhI: krainy, pidpryiemstva, liudyny [Economy of the XXI century: countries, enterprises, people]. Kharkiv: Folio, 303 s. (in Ukrainian)

Vatamaniuk Z., Panchyshyn S. (2001). Ekonomichna teoriia: makro- i mikroekonomika [Economic theory: macroeconomics and microeconomics]. Kyiv: Alternatyvy, 2001. 716 s. (in Ukrainian)

Mazur I. I. (2016). Pidpryiemnytstvo: praktykum [Entrepreneurship: Workshop]. Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet», 256 s. (in Ukrainian)

Syzonenko V. O. (2003). Suchasne pidpryiemnytstvo: dovidnyk [Modern Entrepreneurship: A Handbook]. Kyiv: Znannia-Pres, 379 s.

Taler R. (2018). Povedinkova ekonomika. Yak emotsii vplyvaiut na ekonomichni rishennia [Behavioral Economics: How Emotions Influence Economic Decisions]. Kyiv: Nash format, 464 s. (in Ukrainian)

Переглядів статті: 14
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2025-11-11
Як цитувати
Парфенюк, Є., Магас, Н., & Лелик, В. (2025). РОЗВИТОК КОНЦЕПЦІЙ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО ФУНКЦІЙ В Р ИНКОВІЙ ЕКОНОМІЦІ. Сталий розвиток економіки, (5 (56), 572-576. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-56-78