СОЦІАЛЬНІ ЛІФТИ І ТЕХНОЛОГІЇ ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ МОТИВАЦІЇ

  • С.М. Маклаков Центральноукраїнський національний технічний університет
Ключові слова: соціально-економічна мотивація, соціальний ліфт, технології, соціальний статус, креативний клас

Анотація

Мета. Дослідити сутність соціальних ліфтів в межах соціально-економічної мотивації персоналу, визначити технології впровадження соціальних ліфтів суб’єктами бізнесу відносно найманих працівників та критеріїв зміни соціального статусу працівника на основі руху соціальним ліфтом. Методика дослідження. Теоретичною базою дослідження є наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених з проблем соціальної мобільності, створення соціальних ліфтів в системі соціально-економічної мотивації. У процесі роботи були використані загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми: аналітичний – для збирання, узагальнення та обробки наукової інформації; абстрактно-логічний – для аналізу та систематизації матеріалу; табличний та графічний – для наочного представлення теоретичних положень та висновків дослідження. Результати. Визначено пріоритетні цілі соціально-економічної мотивації в контексті задоволення потреб персоналу. Розкрито зв’язок професійно-кваліфікаційного просування і кар’єрного зростання працівників на підприємстві. Обґрунтовано сутність соціального ліфту та його роль в алгоритмі формування соціальної мобільності населення. Визначено технології впровадження соціальних ліфтів суб’єктами бізнесу відносно персоналу. Запропоновано моделі мотивації і розвитку персоналу в контексті сприяння формуванню різнобічної особистості працівника. Встановлено цілі соціально-економічної мотивації працівників з потенціалом формування креативного класу. Наукова новизна. Вперше запропоновано технологію впровадження соціальних ліфтів суб’єктами бізнесу відносно персоналу, що включає способи професійно-кваліфікаційного просування, професійне навчання та створення умов для саморозвитку і самореалізації працівників з можливістю вторинної діяльності. Набули подальшого розвитку наукові обґрунтування змінності підходів до мотивації і розвитку персоналу з відходом від бюрократичної моделі, що характеризується жорстким робочим часом та субординованими відносинами в колективі, та переходом до прогресивної моделі зі створенням умов для розвитку різнобічної особистості працівника. Удосконалено систематизацію критеріїв зміни соціального статусу працівника в ході його руху соціальним ліфтом з їх розподілом на економічні, професійні та владні. Практична значущість. Отримані результати дослідження сприятимуть покращенню соціально- економічної мотивації. Зокрема практичне застосування технологій впровадження соціальних ліфтів у бізнес- середовищі з використанням методів соціально-економічної мотивації відіграє значну роль у становленні креативного класу в суспільстві, сприятиме соціальній мобільності, підвищенню ефективності праці та конкурентоспроможності персоналу.

Посилання

Maslow A. A Theory of Human Motivation. Psychological Review. 1943. V. 50. No. 4. Р. 370-396. URL: http://psychclas sics.yorku.ca/Maslow/ motivation.htm (дата звернення: 05.08.2018).

Дем’янчук О.П. Піраміда Маслоу як методологія пояснення політичної участі. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2105/Demianchuk_Piramida_Maslou.pdf (дата звернення: 05.08.2018).

Українське покоління Z: цінності та орієнтири: Загальнонаціональне опитування Центру «Нова Європа» / Ред. К. Зарембо. Київ: Фонд ім. Фрідріха Еберта, 2017. 136 с.

Гуцан О.М. Формування системи мотивації виробничого персоналу на машинобудівному підприємстві: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04. Харків, 2015. 22 с.

Сорокин П. Социальная и культурная динамика: исследование изменений в больших системах искусства, истины, этики, права и общественных отношений / Пер. с англ. Санкт-Петербург: РХГИ, 2000. 1056 с.

Дроботенко М.М. Соціальні ліфти для обдарованої молоді – як необхідність виховання і підготовки еліти нації. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 5. С. 20-23.

Коваліско Н. Соціальний ліфт як чинник структурування сучасного українського суспільства. Український соціологічний журнал. 2014. № 1-2. С. 59-64.

Golden Collar Awards. Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Collar_Awards (дата звернення: 07.08.2018).

McJob: Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/McJob (дата звернення: 07.08.2018).

Соціальна енциклопедія / редкол.: В.Г. Городяненко (уклад); В.І. Термко (кер. видавн. проекту) та ін. Київ: Академвидав, 2008. 456 с.

Половець В.М. Питирим Сорокін: концепція соціальної мобільності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки. 2014. Вип. 121(2). С. 110-113.

Іванова Ю.С. Поняття професійного навчання працівників: теоретико-правовий аналіз. Право та інновації. 2014. № 4. С. 148-155.

Про затвердження Положення про професійне навчання працівників на виробництві: Наказ Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти і науки України від 26.03.2001 року № 127/151. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0315-01 (дата звернення: 08.08.2018).

Про затвердження Порядку підтвердження результатів неформального професійного навчання осіб за робітничими професіями: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 15.05.2013 року № 340. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/340-2013-%D0%BF#n9 (дата звернення: 08.08.2018).

Про професійний розвиток працівників: Закон України від 05.07.2012 року № 5067-VI. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17 (дата звернення: 08.08.2018).

ДСТУ ІSO 10015:2008 (ISO 10015:1999, IDТ) Національний стандарт України. Управління якістю. Настанови щодо навчання персоналу. URL: http://metrology.com.ua/download/iso-iec-ohsas-i- dr/61-iso/232-dstu-iso-10015-2008(дата звернення: 08.08.2018).

Семикіна М.В. Нова парадигма мотивації праці в системі розвитку соціально-трудових відносин. Экономика и управление: научно-практический журнал. 2011.№ 3. С. 111-117.

Васильєва С.О. Сутність поняття «професійний статус» у сучасних наукових дослідженнях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 36. С. 127-133.

Болотська О.А. Чинники соціальної мобільності сучасної молоді в контексті реформування системи вищої освіти. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_4_24 (дата звернення: 09.08.2018).

Семикіна М.В., Іщенко Н.А. Мотивація ефективної зайнятості: пошук оптимальної стратегії: монографія. Кіровоград: КОД, 2012. 216 с.

Сакало О.Є. Креативний клас як провідна група сучасного суспільства. Грані. 2015. № 8. С. 77-80.

Maslow, A. (1943), A Theory of Human Motivation. Psychological Review. Vol. 50, no. 4, pр. 370- 396, available at: http://psychclassics.yorku.ca/Maslow/ motivation.htm (access date August 05, 2018).

Demianchuk, O.P. “Maslow pyramid as a methodology for explaining political participation”, available at: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2105/Demianchuk_Piramida_Maslou.pdf (access date August 05, 2018).

Zarembo, K. (2017), Ukrainske pokolinnia Z: tsinnosti ta oriientyry: Zahalnonatsionalne opytuvannia Tsentru «Nova Yevropa» [Ukrainian generation Z: values and benchmarks: National survey of the "New Europe" Center], Fond im. Fridrikha Eberta, Kyiv, Ukraine, 136 p.

Hutsan, O.M. (2015), “Formation of the system of motivation of production personnel at the machine-building enterprise”, Thesis abstract of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.04, Kharkiv, Ukraine, 22 p.

Sorokin, P. (2010), Sotsialnaia i kulturnaia dinamika: issledovanie izmeneniy v bolshikh sistemakh iskusstva, istiny, etiki, prava i obshchestvennykh otnosheniy [Social and cultural dynamics: the study of changes in large systems of art, truth, ethics, law and social relations], RKhGI, St.-Peterburg, Russia, 1056 p.

Drobotenko, M.M. (2014), “Social lifts for gifted youth ‒ as a need to educate and train the elite of the nation”, Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, no. 5, pp. 20-23.

Kovalisko, N. (2014), “Social lift as a factor in the structuring of modern Ukrainian society”,

Ukrainskyi sotsiplohichnyi zhurnal, no. 1-2, pp. 59-64.

Golden Collar Awards. Wikipedia, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/ Golden_Collar_Awards (access date August 07, 2018).

Microbe. Wikipedia, available at: https://en.wikipedia.org/wiki/McJob (access date August 07, 2018).

Horodianenko, V.H. and Termko, V.I. (2008), Sotsialna entsyklopediia [Social Encyclopedia], Akademvydav, Kyiv, Ukraine, 456 p.

Polovets, V.M. (2014), “Pitirim Sorokin: The concept of social mobility”, Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Psyholohichni nauky, Iss. 121(2), pp. 110-113.

Ivanova, Yu.S. (2014), “Concept of professional training of employees: theoretical and legal analysis”, Pravo ta innovatsii, no. 4, pp. 148-155.

Ministerstvo pratsi ta sotsialnoi polityky Ukrainy, Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2001), Pro zatverdzhennia Polozhennia pro profesiine navchannia pratsivnykiv na vyrobnytstvi [About the approval of the Regulation on the professional training of workers in the workplace], Nakaz dated 26.03.2001 no. 127/151, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0315-01(access date August 08, 2018).

Kabinet Ministriv Ukrainy (2013), Pro zatverdzhennia Poriadku pidtverdzhennia rezultativ neformalnoho profesiinoho navchannia osib za robitnychymy profesiiamy [About approval of the Procedure for confirmation of the results of informal vocational training of persons by workers' professions], Postanova KMU dated 15.05.2013 no. 340, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/340-2013-%D0%BF#n9 (access date August 08, 2018).

Verkhovna Rada Ukrainy (2012), Pro profesiinyi rozvytok pratsivnykiv [About the professional development of employees], Zakon Ukrainy dated 05.07.2012 no. 5067-VI, available at:http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17 (access date August 08, 2018).

DSTU ISO 10015:2008 (ISO 10015:1999, IDТ), Natsionalnyi standart Ukrainy. Upravlinnia yakistiu. Nastanovy shchodo navchannia personalu [National standard of Ukraine. Quality management. Staff training guidelines], available at: http://metrology.com.ua/download/iso-iec-ohsas-i-dr/61-iso/232-dstu-iso-10015- 2008 (access date August 08, 2018).

Semykina, M.V. (2011), “New paradigm of labor motivation in the system of development of social and labor relations”, Ekonomika i upravlenie: nauchno-prakticheskiy zhurnal, no. 3, pp. 111-117.

Vasylieva, S.O. (2014), “The essence of the concept of "professional status" in modern scientific research”, Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, Iss. 36, pp. 127-133.

Bolotska, O.A. (2012), “Factors of social mobility of modern youth in the context of reforming the system of higher education”, Naukovyi visnyk Donbasu, no. 4, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_4_24(access date August 09, 2018).

Semykina, M.V. and Ishchenko, N.A. (2012), Motyvatsiia efektyvnoi zainiatosti: poshuk optymalnoi stratehii [Motivation for effective employment: finding the optimal strategy], monograph, KOD, Kirovohrad, Ukraine, 216 p.

Sakalo, O.Ye. (2015), “Creative class as a leading group of modern society”, Hrani, no. 8, pp. 77-

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2018-09-17
Як цитувати
Маклаков, С. (2018). СОЦІАЛЬНІ ЛІФТИ І ТЕХНОЛОГІЇ ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ МОТИВАЦІЇ. Сталий розвиток економіки, (3(40), 112-123. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/144
Розділ
РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ, РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА, ДЕМОГРАФІЯ, СОЦІАЛЬНА ЕКОНОМІК