СТАНОВЛЕННЯ «СРІБНОГО» ТА КРОСКУЛЬТУРНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: ГЕНДЕРНИЙ ТА ВІКОВИЙ АСПЕКТ ІНСТИТУТУ СОЦІАЛЬНОГО КАПІТАЛУ
Анотація
Якісний розвиток інституту соціального капіталу є важливим в часи воєнного та повоєнного відновлення економіки країни. Становлення “срібного” та кроскультурного підприємництва є складовими економічної відбудови України, забезпечення зайнятості, економічної активності країни. Мета статті полягає в тому, щоб визначити основні аспекти становлення “срібного” бізнесу і кроскультурного підприємництва, визначити їх характерні особливості, представити актуалізацію соціальних цінностей, гендерного, вікового, ментального та культурного аспектів. Для досягнення визначеної мети в роботі використано методи аналізу і синтезу, групування, узагальнення, порівняння, що дозволили комплексно опрацювати наукові здобутки з питань інклюзивного розвитку “срібного” і кроскультурного бізнесу. В статті обґрунтовано місце та роль інституту соціального капіталу в становленні “срібного” і кроскультурного підприємництва. Зазначено детермінанти розвитку даних видів бізнесу. Автори запропонували власне розуміння кроскультурного підприємництва, зазначивши, що в даному виді підприємництва співробітники повинні зважати на факт того, що поведінка та дотримання бізнес-правил можуть різнитися і в кроскультурному підприємництві потрібно застосовувати гнучкий підхід у бізнес-управлінні та враховувати поточні ситуації, можливі постійні зміни. Розглянуто гендерну та інклюзивну складові відкриття кроскультурного та “срібного” бізнесу. Представлено ланцюг взаємодії ключових складових процесу розвитку “срібного” бізнесу та кроскультурного підприємництва. Практична цінність дослідження полягає в акцентуванні того, що інклюзивний розвиток кроскультурного підприємництва досягається через розширення співпраці, посилення інституту корпоративної й міжособистісної довіри, усунення етнічних конфліктів. В умовах воєнного стану назріла необхідність соціальної мобільності для людей старшого віку. Науковці стоять на позиції того, що розвиток інклюзивного “срібного” підприємництва сприяє зайнятості серед населення України, особливо людей третього віку.
Посилання
Bakker R. M., McMullen J. S. (2023) Inclusive entrepreneurship: A call for a shared theoretical conversation about unconventional entrepreneurs. Journal of Business Venturing, vol. 38, is. 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2022.106268
Barkoviс Bojaniс I., Erceg A., Damoska Sekuloska J. (2024) Silver entrepreneurship: A golden opportunity for ageing society. Economics and Business Review, vol. 10, no. 1, pp. 153–178. DOI: https://doi.org/10.18559/ebr.2024.1.1068
Bullough A., Guelich U., Manolova T.S., Schjoedt L. (2022) Women’s entrepreneurship and culture: gender role expectations and identities, societal culture, and the entrepreneurial environment. Small Business Economics, vol. 58, pp. 985–996. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-020-00429-6
Cannon T. (2008) Silver entrepreneurship: new days, new ways. Working with Older People, vol. 12, no. 2, pp. 30–33. DOI: https://doi.org/10.1108/13663666200800029
Castillo-Palacio M., Batista-Canino R. M., Zuniga-Collazos A. (2017) The relationship between culture and entrepreneurship: From cultural dimensions of GLOBE project. Espacios, vol. 38, no. 34. Available at: https://revistaespacios.com/a17v38n34/a17v38n34p12.pdf
Dobreva N., Ivanov S. (2020) Cultural entrepreneurship: A review of the literature. Tourism & Management Studies, vol. 16, no. 4, pp. 23–34. DOI: https://doi.org/10.18089/tms.2020.160402
Engelen A., Heinemann F., Brettel M. (2009) Cross-cultural entrepreneurship research: Current status and framework for future studies. Journal of International Entrepreneurship, vol. 7, pp. 163–189. DOI: https://doi.org/10.1007/s10843-008-0035-5
Ferreira N.C.M.Q.F., Dinis A.R.L. (2024) Linking national culture and entrepreneurship: a systematic literature review. Management Decision, vol. ahead-of-print, no. ahead-of-print. DOI: https://doi.org/10.1108/MD-11-2023-2104
Gannon B., Roberts J. (2020) Social capital: exploring the theory and empirical divide. Empirical Economics, vol. 58, no. 4, pp. 899–919. DOI: https://doi.org/10.1007/s00181-018-1556-y
Greco F., Tregua M., Carignani F., Bifulco F. (2022) Silver entrepreneurship: a new trend in startups. Sinergie. Italian Journal of Management. Silver Economy: challenges and opportunities for an aging world, vol. 40, no. 3, pp. 123–148. DOI: https://doi.org/10.7433/s119.2022.06
Ilczuk D., Dopierala L., Bednarz J. (2023). What are the real motivations and experiences of silver entrepreneurs? Empirical evidence from Poland. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation, vol. 19, no. 3, pp. 129–167. DOI: https://doi.org/10.7341/20231934
Karambakuwa J. K., Bayat S.M. (2022) The role of incubation hubs in social inclusion. Academy of Entrepreneurship Journal, vol. 28, no. S5, pp. 1–18. Available at: https://www.abacademies.org/articles/the-role-of-incubation-hubs-in-social-inclusion-14757.html
Lyua Ch., Penga C., Yangb H., Lia H., Guc X. (2022) Social capital and innovation performance of digital firms: Serial mediation effect of cross-border knowledge search and absorptive capacity. Journal of Innovation & Knowledge, vol. 7, is. 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100187
Sarhan M. L., Ab. Aziz K. (2023) Can inclusive entrepreneurialism be a solution for unemployed female graduates? A Study on Inclusive Entrepreneurial Intention. Social Sciences, vol. 12. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci12030151
Sreejith P.M., Sreejith S. (2023) Exploring the Role of Cultural Capital, ICT Skills, and Entrepreneurial Self-efficacy in Shaping Entrepreneurial Intention among Women. Journal of Telecommunications and the Digital Economy, vol. 11, no. 2, pp. 151–179. DOI: https://doi.org/10.18080/jtde.v11n2.711
Ute S. (2022) Cross-cultural innovation and entrepreneurship. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 9, pp. 277–308. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012420-091040
Woolcock M., Narayan D. (2020) Social capital: implications for development theory, research, and policy (English). Washington DC: World Bank, vol. 1. Available at: http://documents.worldbank.org/curated/en/961231468336675195
Wu B. (2018) From individual social capital to collective social capital: empirical evidence from inter-firm financing trust network. The Journal of Chinese Sociology, vol. 5. DOI: https://doi.org/10.1186/s40711-018-0088-3
Zhukovska A. Yu. (2020) Naukovi determinanty inkliuzyvnoho pidpryiemnytstva [Scientific determinants of inclusive entrepreneurship]. Visnyk KhNU imeni V.N. Karazina. Seriia “Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm” – The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, vol. 12, pp. 113–120. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2020-12-11 (in Ukrainian)
Kraus K. M., Kraus N. M., Kyryliuk Ye. M. (2024) Pidpryiemnytstvo. Industriia. Ekonomika: imperatyvy instytutsionalnykh zmin ta fenomenolohiia tsyfrovoi transformatsii [Entrepreneurship. Industry. Economy: Imperatives of Institutional Change and Phenomenology of Digital Transformation]: monograph. Poltava: PP “Astraya”. 320 p. (in Ukrainian)
Kraus K. M., Kraus N. M., Maslov A. O. (2020) Sotsialne pidpryiemnytstvo kriz pryzmu sotsialnykh innovatsii v umovakh yevrointehratsii ta hlobalnoi konverhentsii [Social entrepreneurship through the prism of social innovation in the context of European integration and global convergence]. Yevropeiskyi naukovyi zhurnal Ekonomichnykh ta Finansovykh innovatsii – European scientific journal of Economic and Financial innovation, vol. 2(12), pp. 4–20. DOI: http://doi.org/10.32750/2023-0201 (in Ukrainian)
Bakker R.M., McMullen J.S. Inclusive entrepreneurship: A call for a shared theoretical conversation about unconventional entrepreneurs. Journal of Business Venturing. 2023. Vol. 38. Is. 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2022.106268
Barkoviс Bojaniс I., Erceg A., Damoska Sekuloska J. Silver entrepreneurship: A golden opportunity for ageing society. Economics and Business Review. 2024. Vol. 10. No. 1. P. 153–178. DOI: https://doi.org/10.18559/ebr.2024.1.1068
Bullough A., Guelich U., Manolova T.S., Schjoedt L. Women’s entrepreneurship and culture: gender role expectations and identities, societal culture, and the entrepreneurial environment. Small Business Economics. 2022. Vol. 58. P. 985–996. DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-020-00429-6
Cannon T. Silver entrepreneurship: new days, new ways. Working with Older People. 2008. Vol. 12. No. 2. P. 30–33. DOI: https://doi.org/10.1108/13663666200800029
Castillo-Palacio M., Batista-Canino R.M., Zuniga-Collazos A. The relationship between culture and entrepreneurship: From cultural dimensions of GLOBE project. Espacios. 2017. Vol. 38. No. 34. URL: https://revistaespacios.com/a17v38n34/a17v38n34p12.pdf (дата звернення: 11.03.2025).
Dobreva N., Ivanov S. Cultural entrepreneurship: A review of the literature. Tourism & Management Studies. 2020. Vol. 16. No. 4. P. 23–34. DOI: https://doi.org/10.18089/tms.2020.160402
Engelen A., Heinemann F., Brettel M. Cross-cultural entrepreneurship research: Current status and framework for future studies. Journal of International Entrepreneurship. 2009. Vol. 7. P. 163–189. DOI: https://doi.org/10.1007/s10843-008-0035-5
Ferreira N.C.M.Q.F., Dinis A.R.L. Linking national culture and entrepreneurship: a systematic literature review. Management Decision. 2024. Vol. ahead-of-print. No. ahead-of-print. DOI: https://doi.org/10.1108/MD-11-2023-2104
Gannon B., Roberts J. Social capital: exploring the theory and empirical divide. Empirical Economics. 2020. Vol. 58. No. 4. P. 899–919. DOI: https://doi.org/10.1007/s00181-018-1556-y
Greco F., Tregua M., Carignani F., Bifulco F. Silver entrepreneurship: a new trend in startups. Sinergie. Italian Journal of Management. Silver Economy: challenges and opportunities for an aging world. 2022. Vol. 40. No. 3. P. 123–148. DOI: https://doi.org/10.7433/s119.2022.06
Ilczuk D., Dopierala L., Bednarz J. What are the real motivations and experiences of silver entrepreneurs? Empirical evidence from Poland. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation. 2023. Vol. 19. No. 3. P. 129–167. DOI: https://doi.org/10.7341/20231934
Karambakuwa J.K., Bayat S.M. The role of incubation hubs in social inclusion. Academy of Entrepreneurship Journal. 2022. Vol. 28. No. S5. pp. 1–18. URL: https://www.abacademies.org/articles/the-role-of-incubation-hubs-in-social-inclusion-14757.html (дата звернення: 12.03.2025).
Lyua Ch., Penga C., Yangb H., Lia H., Guc X. Social capital and innovation performance of digital firms: Serial mediation effect of cross-border knowledge search and absorptive capacity. Journal of Innovation & Knowledge. 2022. Vol. 7. Is. 2. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100187
Sarhan M.L., Ab. Aziz K. Can inclusive entrepreneurialism be a solution for unemployed female graduates? A Study on Inclusive Entrepreneurial Intention. Social Sciences. 2023. Vol. 12. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci12030151
Sreejith P.M., Sreejith S. Exploring the Role of Cultural Capital, ICT Skills, and Entrepreneurial Self-efficacy in Shaping Entrepreneurial Intention among Women. Journal of Telecommunications and the Digital Economy. 2023. Vol. 11. No. 2. P. 151–179. DOI: https://doi.org/10.18080/jtde.v11n2.711
Ute S. Cross-cultural innovation and entrepreneurship. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 2022. Vol. 9. P. 277–308. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-012420-091040
Woolcock M., Narayan D. Social capital: implications for development theory, research, and policy (English). Washington DC: World Bank, 2020. Vol. 1. Art. 76649. URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/961231468336675195 (дата звернення: 12.03.2025).
Wu B. From individual social capital to collective social capital: empirical evidence from inter-firm financing trust network. The Journal of Chinese Sociology. 2018. Vol. 5. DOI: https://doi.org/10.1186/s40711-018-0088-3
Жуковська А.Ю. Наукові детермінанти інклюзивного підприємництва. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія “Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм”. 2020. Вип. 12. С. 113–120. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2020-12-11
Краус К.М., Краус Н.М., Кирилюк Є.М. Підприємництво. Індустрія. Економіка: імперативи інституціональних змін та феноменологія цифрової трансформації: монографія. Полтава : ПП “Астрая”, 2024. 320 с.
Краус К.М., Краус Н.М., Маслов А.О. Соціальне підприємництво крізь призму соціальних інновацій в умовах євроінтеграції та глобальної конвергенції. Європейський науковий журнал Економічних та Фінансових інновацій. 2020. Вип. 2(12). С. 4–20. DOI: http://doi.org/10.32750/2023-0201