FEATURES OF THE STATE AUDIT OF NON-FINANCIAL ASSETS IN UKRAINE

Keywords: state control, state audit, accounting, budget planning, state institutions, state finances, expenditures, non-financial assets

Abstract

State institutions implement their activities at the expense of state or local budgets, that is, at the expense of budget funds. Accordingly, control over the use of these funds is an extremely important element of the institution's effective activity. Therefore, the issue of state audit of state institutions remains relevant today not only from the point of view of the targeted use of budget funds, but also from the point of view of budget planning. Since the basis of budget planning is the efficiency and effectiveness of the implementation of budget programs, it is necessary to evaluate the activities of institutions in this direction as well. The purpose of this article is to study the specifics of the state audit and analyze the audit results with the formation of theoretical, methodological and practical recommendations for improving audit procedures. A necessary task is to generalize information about the essence of the concept of state audit in general for the institution, as well as non-financial assets in particular. According to the results of the analysis of scientific and practical literature, approaches to determining the economic essence of such concepts as state audit, state control, state financial control and audit of the activities of economic entities are summarized. The article examines the specifics of the state audit and analyzes the audit results with the formation of theoretical and methodological recommendations for improving audit procedures. In particular, measures of state financial control for 2018-2023 were analyzed by type. In addition, the number of measures taken in relation to the state financial audit was analyzed, and based on the results of the analysis, the main types and forms of violations were identified. The main areas of state audit have been systematized, taking into account the specifics of violations in various areas with the aim of effective use of budget funds and their targeted use, taking into account the fact that the strategy for the development of state audit of non-financial assets of state institutions should be based on the principles of the budget system, principles of accounting and auditing. Also, when forming a strategy for the development of the audit of non-financial assets of state institutions, it is advisable to take into account the peculiarities of public management of institutions in general, as well as non-financial assets in particular.

References

Білобровенко Т.В. Перевірка державних закупівель як ефективна форма державного фінансового контролю. Економічний вісник. Серія: Фінанси, облік, оподаткування. 2018. Вип. 2. С. 21–29. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ehsfat_2018_2_6

Бюджетний кодекс України №2456-VI від 01.01.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (дата звернення: 02.02.2024).

Державна аудиторська служба України URL: https://dasu.gov.ua/ua/plugins/userPages/53 (дата звернення 02.02.2024).

Дмитренко В. І. Імплементація міжнародного досвіду державного аудиту для забезпечення економічної безпеки України. Агросвіт. 2020. № 10. С. 65–70. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.10.65

Любенко А.М. Стандартизація державного фінансового аудиту. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. № 6. С. 167–170.

Положення про державну аудиторську службу України: Постанова Кабінету міністрів України від 03.02.2016 року № 43. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43-2016-%D0%BF#Text (дата звернення 03.02.2024).

Порядок проведення Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання: Постанова Кабінету міністрів України від 27.03.2019 № 252. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/252-2019-%D0%BF#Text (дата звернення 31.01.2024).

Прасюк В.М. Державний фінансовий контроль: визначення поняття. Прикарпатський юридичний вісник. 2019. Вип. 3(28). Т. 2. С. 97-102. DOI: https://doi.org/10.32837/pyuv.v2i3(28).367

Слободяник Ю.Б. Розвиток теорії державного аудиту. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2016. № (2(32). С. 342–355. DOI: https://doi.org/10.26642/pbo-2015-2(32)-342-355

Стратегії модернізації бухгалтерського обліку системи бухгалтерського обліку та фінансової звітності в державному секторі на період до 2025 року: Розпорядження Кабінету міністрів України від 20.06.2018 р. № 437-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/437-2018-%D1%80#Text

The INTOSAI Framework of Professional Pronouncements. URL: https://www.issai.org/

Bilobrovenko T. V. (2018) Perevirka derzhavnykh zakupivelj jak efektyvna forma derzhavnogho finansovogho kontrolju [Inspection of public procurement as an effective form of public financial control]. Ekonomichnyj visnyk. Serija: Finansy, oblik, opodatkuvannja, vol. 2, pp. 21–29. (in Ukrainian)

Bjudzhetnyj kodeks Ukrajiny (2021) [Budget Code of Ukraine 2021 (Verkhovna Rada of Ukraine)]. Ofitsiynyy sayt Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (in Ukrainian)

Derzhavna audytorsjka sluzhba Ukrajiny [State Audit Service of Ukraine]. Available at: https://dasu.gov.ua/ua/plugins/userPages/53 (in Ukrainian)

Dmytrenko V. I. (2020) Implementacija mizhnarodnogho dosvidu derzhavnogho audytu dlja zabezpechennja ekonomichnoji bezpeky Ukrajiny [Implementation of international experience of state audit to ensure economic security of Ukraine]. Aghrosvit, no. 10, pp. 65–70. (in Ukrainian)

Ljubenko A. M. (2014) Standartyzacija derzhavnogho finansovogho audytu [Standardization of state financial audit]. Naukovyj visnyk Khersonsjkogho derzhavnogho universytetu, no. 6, pp. 167–170. (in Ukrainian)

Cabinet of Ministers of Ukraine (2016) Polozhennja pro derzhavnu audytorsjku sluzhbu Ukrajiny: Postanova Kabinetu ministriv Ukrajiny vid 03.02.2016 roku No. 43. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43-2016-%D0%BF#Text (in Ukrainian)

Cabinet of Ministers of Ukraine (2019) Porjadok provedennja Derzhavnoju audytorsjkoju sluzhboju, jiji mizhreghionaljnymy terytorialjnymy orghanamy derzhavnogho finansovogho audytu dijaljnosti sub'jektiv ghospo-darjuvannja: Postanova Kabinetu ministriv Ukrajiny vid 27.03.2019 No. 252. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/252-2019-%D0%BF#Text (in Ukrainian)

Prasjuk V.M. (2019) Derzhavnyj finansovyj kontrolj: vyznachennja ponjattja [State financial control: definition of the concept]. Prykarpatsjkyj jurydychnyj visnyk, vol. 3(28), tom 2, pp. 97–102. DOI: https://doi.org/10.32837/pyuv.v2i3(28).367 (in Ukrainian)

Slobodjanyk, Ju. B. (2016) Rozvytok teoriji derzhavnogho audytu [Development of the theory of state audit]. Problemy teoriji ta metodologhiji bukhghaltersjkogho obliku, kontrolju i analizu, no. 2(32), pp. 342–355. DOI: https://doi.org/10.26642/pbo-2015-2(32)-342-355 (in Ukrainian)

Cabinet of Ministers of Ukraine (2018) Strateghiji modernizaciji bukhghaltersjkogho obliku systemy bukhghaltersjkogho obliku ta finansovoji zvitnosti v derzhavnomu sektori na period do 2025 roku: Rozporjadzhennja Kabinetu ministriv Ukrajiny vid 20.06.2018 r. No. 437-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/437-2018- %D1%80#Text (in Ukrainian)

The INTOSAI Framework of Professional Pronouncements. Available at: https://www.issai.org/

Article views: 10
PDF Downloads: 11
Published
2024-05-02
How to Cite
Tsiatkovska, O., & Prymachenko, O. (2024). FEATURES OF THE STATE AUDIT OF NON-FINANCIAL ASSETS IN UKRAINE. Sustainable Development of Economy, (2(49), 302-306. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-49-48