HUMAN CAPITAL MANAGEMENT IN CREATIVE INDUSTRIES

Keywords: creative economy, creative industries, stimulating creativity, development of creative skills, communication and interaction, flexibility and adaptability, career management for talented employees, mentoring, coaching

Abstract

This article aims to identify the essence of creative industries and explore key approaches to managing human capital characterized by mobility, diversity, and a wide range of competencies. The study establishes that the creative economy fosters innovation, supports entrepreneurship, and creates new markets, contributing to economic growth. The advantage of the creative economy lies in its ability to generate original ideas and transform them into economic capital and products. Rooted in creative industries, economic activities are geared towards adding value and generating employment through cultural and creative expressions. Creative industries contribute to reducing unemployment, particularly in small businesses, thriving in specific urban environments. They seamlessly merge science and art, creativity and innovation, transcending national boundaries and fostering the creation of unique ideas. These industries are built upon principles of creativity, morality, tolerance, kindness, optimism, openness, and communicability. The article establishes that human capital management in creative industries should focus on creating a conducive environment for creativity and innovation, as well as developing the unique skills and potential of employees. Key aspects of human capital management in creative industries include stimulating creativity (creating a supportive environment for idea development, implementing flexible work schedules, and providing access to resources and technologies), developing creative skills, communication and interaction (facilitating effective exchange of ideas and information, creating spaces for collaborative creativity and interaction between different departments), flexibility and adaptability (introducing adaptive management methods that consider the specifics of creative work), creating effective motivational systems, talent management (systematic identification and development of talents within the team, establishing a career development system to incentivize and retain talented employees). The article argues that career planning and management in creative industry companies are best achieved through talent management, mentoring, and coaching.

References

Altman W. Tuning in to the talent (talent management in organistion). Engineering & Technology. 2008. № 3. Vol. 3. Issue 4.

Cook S., Macaulay S. Talent management, Training Journal. September 2019.

Cushing А. Talent Management as Survival Skill. Chief Learning Officer. March 2010. Vol. 19. Issue 3.

Dundon E. The Seeds of Innovation: Cultirating the Synergy, that fosters new idias. New York : Amacom, 2022. 240 p.

Florida R. The creative class: people who change the future. The Rise of The Creative Class and How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Klasika-XXI, 2005. 430 p.

Girard A. Cultural industries: a handicap or a new opportunity for cultural development? Cultural Industries: A challenge for the future of culture. UNESCO. Paris, 1982. P. 24–40.

Hudea O.S. Leadership Development. Manager. 2014. № 20(1). Р. 110-114.

Marinescu P. Mentoring and coaching on an organizational level. Manager. 2020. № 11(1). Р. 7–13.

Mruk H. Rola kreatywności w tworzeniu wartości dla klienta. Ekonomiakreatywności. Jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społecznogospodarczego. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 2021. № 114. P. 184–185.

Robinson K. Finding Your Element: How to Discover Your Talents and Passions and Transform Your Life. Penguin Books. New York, 2014. Р. 320.

Креативні індустрії у І кварталі 2022 року (статистичний огляд). Міністерство культури та інформаційної політики України. URL: https://mkip.gov.ua/news/7654.html (дата звернення: 25.01.2024).

Не одними айтівцями. Що креативні індустрії зможуть запропонувати Україні. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/01/19/696149/.

Панова І.О., Степаненко В.І. Креативні індустрії як чинник розвитку туризму в Полтавській області. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 2022. Випуск 15. С. 115–124.

Про зайнятість населення: Закон України від 5 липня 2012 р. № 5067-VI / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text (дата звернення: 25.01.2024).

Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо визначення поняття «креативні індустрії» від 19.06.2018 р. № 2458-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2458-19#Text .

Про затвердження видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 року № 265 URL: https:// https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265-2019-%D1%80#Text.

Про затвердження Переліку професій, спеціальностей, для навчання за якими може бути виданий ваучер : Наказ Міністерства економіки України від 11 квітня 2023 р. № 2040. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0793-23#Text (дата звернення: 02.01.2024).

Холодницька А.В. Актуальні тенденції розвитку креативних індустрій в Україні в умовах глобалізації. Економіка і суспільство. 2018. Випуск № 14. С. 151–157. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/19.pd.

Altman W. (2008) Tuning in to the talent (talent management in organistion). Engineering & Technology, no. 3. vol. 3. issue 4.

Cook S., Macaulay S. (September, 2019)Talent management. Training Journal.

Cushing А. (March, 2010) Talent Management as Survival Skill. Chief Learning Officer. vol. 19. issue 3.

Dundon E. (2022) The Seeds of Innovation: Cultirating the Synergy, that fosters new idias. New York: Amacom, 240 p.

Florida R. (2005) The creative class: people who change the future. The Rise of The Creative Class and How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Klasika-XXI, 430 p.

Girard A. (1982) Cultural industries: a handicap or a new opportunity for cultural development? Cultural Industries: A challenge for the future of culture. UNESCO. Paris. P. 24–40.

Hudea O. S. (2014) Leadership Development. Manager, no. 20(1). pp. 110–114.

Marinescu P. (2020) Mentoring and coaching on an organizational level. Manager, no. 11(1), pp. 7–13.

Mruk H. (2021) Rola kreatywności w tworzeniu wartości dla klienta. Ekonomiakreatywności. Jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społecznogospodarczego. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, no. 114, pp. 184–185.

Robinson K. (2014) Finding Your Element: How to Discover Your Talents and Passions and Transform Your Life. Penguin Books. New York. P. 320. (in Ukrainian)

Kreatyvni industrii u I kvartali 2022 roku (statystychnyi ohliad). Ministerstvo kultury ta informatsiinoi polityky Ukrainy [Creative industries in the 1st quarter of 2022 (statistical review). Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine]. Available at: https://mkip.gov.ua/news/7654.html (in Ukrainian)

Ne odnymy aitivtsiamy. Shcho kreatyvni industrii zmozhut zaproponuvaty Ukraini. Available at: https://www.epravda.com.ua/columns/2023/01/19/696149/ (in Ukrainian)

Panova I. O., Stepanenko V. I. (2022) Kreatyvni industrii yak chynnyk rozvytku turyzmu v Poltavskii oblasti [Creative industry as a factor in the development of tourism in the Poltava region]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina. Seriia : Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm. is. 15. pp. 115–124. (in Ukrainian)

Pro zainiatist naselennia (2012) [About employment of the population]: Law of Ukraine 05.06.2012 No. 5067-VI. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text (in Ukrainian)

The Verkhovna Rada of Ukraine (2018) On Amendments to the Law of Ukraine "On Culture" to Define the Concept of "Creative Industries". Aavailable at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2458-19?lang=en#Text (in Ukrainian)

Cabinet of Ministers of Ukraine (2019) Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "About the statement of kinds of economic activity which belong to creative industries"”. Аvailable at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/265-2019-%D1%80?lang=en#Text (in Ukrainian)

Pro zatverdzhennia Pereliku profesii, spetsialnostei, dlia navchannia za yakymy mozhe buty vydanyi vaucher (2023) [About approval of the List of professions and specialties for which a voucher can be issued]: Order of the Ministry of Economy of Ukraine 11.04.2023 No. 2040. Available at: Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0793-23#Text

Kholodnytska A. V. (2018) Aktualni tendentsii rozvytku kreatyvnykh industrii v Ukraini v umovakh hlobalizatsii.[ Current trends in the development of creative industries in Ukraine in the context of globalization]. Ekonomika i suspilstvo, no. 14, pp. 151–157. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/19.pd (in Ukrainian)

Article views: 23
PDF Downloads: 8
Published
2024-04-04
How to Cite
Lipych, L., & Radishchuk, T. (2024). HUMAN CAPITAL MANAGEMENT IN CREATIVE INDUSTRIES. Sustainable Development of Economy, (2(49), 42-48. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-49-7