ЕКОНОМЕТРИЧНА МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ ЄМНОСТІ РИНКУ ПРОДУКЦІЇ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ

  • Г.О. Пересадько Київський національний торговельно-економічний університет
Ключові слова: економетрична модель, маркетингові дослідження, ємність ринку, промислові підприємства

Анотація

Метою дослідження є розроблення економетричної моделі оцінювання ємності ринку продукції промислових підприємств, поетапна реалізація кількісної оцінки ємності ринку, в цілому, та ринку галузей промисловості, зокрема. Проведення ідентифікації оптимального методу дослідження, аналіз існуючих методик оцінки, а також визначення їх переваг та недоліків. Методика дослідження. Теоретичну та методологічну основу дослідження складають фундаментальні положення економічної теорії, сучасні концепції стратегічного управління діяльністю підприємств, концепції менеджменту та маркетингу, наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених з питань організації маркетингових досліджень промислових підприємств. Результати. Проведено ідентифікацію оптимального методу дослідження оцінки ємності ринку, проаналізовані існуючі методики оцінки, а також визначено їх переваги та недоліки. Для оцінювання ємності ринку продукції промислових підприємств запропоновано використовувати економіко-математичну модель, яка, базуючись на поєднанні виробничого методу та методу, що враховує індекс купівельної спроможності, ідентифікує невикористаний потенціал ринку в контексті розширення пропозиції на ньому, залежність ємності ринку продукції промислових підприємств від ряду факторів (на основі застосування методу головних компонент) та враховує їх стохастичну природу (на основі методу множинної регресії), визначає особливості ціноутворення на ринку (на основі використання Марківських ланцюгів) та вплив якісних аспектів виробленого товару на попит на ринку продукції промислових підприємств (модель Койка). Наукова новизна. Вперше розроблено науково-методичний підхід до оцінювання ємності ринку галузей промисловості, яку запропоновано формалізувати у вигляді результативної ознаки лінійного множинного регресійного рівня залежності від чотирьох релевантних факторів (еластичність попиту, рівень цін, зміна макроекономічних показників, якість продукції) шляхом комбінації виробничого методу та методу на основі індексу купівельної спроможності. Практична значущість. Отримані результати дослідження дозволяють ефективно планувати діяльність промислових підприємств та підвищувати результативність прийнятих рішень та цілей під час проведення маркетингових досліджень промислових підприємств, перегляду принципових підходів до організації процесу маркетингових досліджень, їх комплексності та системності. Висновки і рекомендації дослідження доведені до рівня практичних розробок, які сприяють підвищенню ефективності проведення промисловими підприємствами маркетингових досліджень, що сприяє підвищенню ефективності управління бізнес-процесами промислових підприємств.

Посилання

Котлер, Ф. Основы маркетинга [Текст] / Ф. Котлер, Г. Армстронг ; пер. С англ. – 9-е изд. – М. : Изд. Дом «Вильямс», 2003. – 1200 с.

Божук, С.Г. Маркетинговые исследования [Текст] / С.Г. Божук, Л.Н. Ковалик. – СПб. : Питер, 2004. – 304 с.

Голубков, Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика [Текст] / Е.П. Голубков. – М. : Издательство «Финпресс», 1998. – 416 с.

Токарев, Б.Е. Методы сбора и использования маркетинговой информации [Текст] / Б.Е. Токарев. – М. : Юрист, 2001. – 256 с.

American Marketing Association [Electronic resource] : official web-page. – Mode of access : http://www.marketingpower.com/Pages/default.aspx.

Тема «Маркетинговые исследования» : конспект видеолекции [Электронный ресурс] / MBA Start. Бизнес-образование без границ. – Режим доступа : http://aniri.flatrate.ru/Reading/Reading/Менеджмент/конспекты%20лекций/11-SMK-061.pdf.

Chisnall, P. The essence of marketing research [Text] / P. Chisnall. – New York : Prentice Hall, 1992. – 211 p.

Ілляшенко С.М. Маркетингові дослідження : навч. посіб. / за ред. д-ра екон. наук, проф. С.М. Ілляшенка. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 192 с.

Войчак А.В. Маркетингові дослідження : підручник / А.В. Войчак, А.В. Федорченко – К. : КНЕУ, 2007. – 408 с.

Егорова Н.Е. Система моделей прогнозирования спроса на продукцию сферы услуг [Электронный ресурс] / Н.Е. Егорова, А.С. Мудунов // Аудит и финансовый анализ, 2001. – №3. – Режим доступа : http://www.cfin.ru/press/afa/2001-3/11.shtml.

Егорова С.Е. Анализ эффективности и аудит маркетинговой деятельности [Электронный ресурс] / С.Е. Егорова, О.А. Волкова // Аудит и финансовый анализ. – 2010. – №1. – Режим доступа : http://auditfin.com/fin/2010/1/03_04/03_04%20.pdf. –

Живицкая Е.Н. Прогнозная модель спроса продукции предприятия и формирование модели выпуска / Е.Н. Живицкая, О.В. Гуринович // Доклады БГУИР, 2005. – №3 (11). Серия: Экономика и управление. – С. 71-77.

Kotler, F. (2003), Osnovy marketinga [Principles of marketing], Viljams, Moscow, Russia, 1200 p.

Bozhuk, S.G. and Коvalik, L.N. (2004), Marketingovye issledovaniya [Marketing research], SPb.: Piter, Russia, 304 p.

Golubkov, Е.P. (1998), Marketingovye issledovaniya: teoriya, metodologiya i praktika [Marketing research], Finpress, Moscow, Russia, 416 p.

Тоkarev, B.Е. (2001), Metody sbora i ispolzovaniya marketingovoy informatsii [Methods of collecting and using marketing information], Jurist, Moscow, Russia, 256 p.

American Marketing Association, available at: http: http://www.marketingpower.com/Pages/default.aspx.

“Marketing research”, available at: http: http://aniri.flatrate.ru/Reading/Reading/Менеджмент/конспекты%20лекций/11-SMK-061.pdf.

Chisnall, P. (1992), The essence of marketing research, Prentice Hall, New York, 211 p.

Illiashenko, S.N. (2006), Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research], Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 192 p.

Voychak, А.V. and Fedorchenko, А.V. (2007), Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research], KNEU, Kyiv, Ukraine, 408 p.

Еgorova N.Е. and Mudunov, А.S. (2001), “The system of models for forecasting demand for the products of the service sector”, no.3. available at: http://www.cfin.ru/press/afa/2001-3/11.shtml.

Еgorova, S.Е. and Volkova, О.А. (2010), “The performance analysis and audit of marketing activities”, no.1, available at: http://auditfin.com/fin/2010/1/03_04/03_04%20.pdf.

Zhivitskaia, E.N. and Gurinovich, O.V. (2005), “Forecasted demand model of enterprise and the formation of a model release”, Doklady BGUIR, no. 3 (11), pp. 71-77.

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 7
Опубліковано
2015-05-19
Як цитувати
Пересадько, Г. (2015). ЕКОНОМЕТРИЧНА МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ ЄМНОСТІ РИНКУ ПРОДУКЦІЇ ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ. Сталий розвиток економіки, (2(27), 323-333. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/563
Розділ
ФІНАНСОВО-КРЕДИТНА СИСТЕМА