УПРАВЛІННЯ ПОВЕДІНКОЮ СПОЖИВАЧІВ В МАРКЕТИНГУ
Анотація
Метою дослідження є узагальнення теоретичних положень, що характеризують процес управління поведінкою споживача у маркетингу з використанням різноманітних факторів впливу. Методика дослідження. У процесі дослідження застосовано методи теоретичного узагальнення, логічного аналізу, методику конструювання категорій для визначення змісту теорії споживання і поведінки споживачів. Методологічною основою дослідження є системний підхід до вивчення економічних, соціальних і поведінкових аспектів феномену споживання. Результати дослідження. Визначено зв’язок між розвитком суспільного виробництва і процесом кількісного зростання і збагачення потреб суспільства, що передбачає зростання і вдосконалення потреб суспільства з розвитком продуктивних сил і культури. Обґрунтовано, що під дією об’єктивних обставин, тобто з розвитком продуктивних сил суспільства відбувається збільшення і видозміна потреб, з одного боку, а також якісне поліпшення структури потреб – з іншого. Виявлено, що у процесі розвитку суспільства зникають одні потреби, виникають інші, ширші і більш високого якісного рівня, в яких простежується зміщення пріоритетів, розвиток взаємозамінності, якісне вдосконалення. Наукова новизна. Розроблено модель споживчої поведінки, яка враховує вплив інноваційних засобів спонукання на покупця. Сформовано методику управління споживчою поведінкою на базі співпраці фахівців в сфері економіки, менеджменту, маркетингу, соціології та психології, яка буде застосовуватися в управлінській практиці маркетингу. Поглиблено теоретичні підходи щодо теорії поведінки споживачів, яка є самостійною галуззю знань і котра виникла на стику економіки, маркетингу та психології. Практична значущість. Виділено основні групи факторів, що впливають на управління поведінкою споживачів: зовнішні, внутрішні і ситуативні. Розглянуто основні ефекти, які проявляються в поведінці споживачів в процесі прийняття рішення про покупку. Проведено класифікацію ефектів при впливі базових чинників. Пропонована методика являє собою алгоритм дій компанії, заснованих на реакції на чинники поведінки споживачів і їх підтримки в ході процесу прийняття ними рішень про покупку.
Посилання
Engel J. F. Consumer Behavior / J. F Engel, D. T. Kollat, R. D. Blackwell. – New York : Holt, Rinehart and Winston, 1968. – 652 p.
Howard J. A. The Theory of Buyer Behavior / J. A. Howard, J. N. Sheth. – NY : John Wiley & Sons, 1969. – 345 p.
Вебер М. Основные социологические понятия : Избранные произведения / М. Вебер. – М. : Прогресс, 1990. – С. 602–643.
Блумер Г. Общество как символическая интеракция // Современная зарубежная социальная психология. Тексты. / Г. Блумер – М. : Изд-во МГУ, 1984. – С. 173–179.
Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни / И. Гофман. – М. : Кучково Поле; Канон-Пресс-Ц, 2000. – 304 с.
Ильин В.И. Потребление как дискурс / В.И. Ильин. – СПб: Интерсоцис, 2008. – 445 с.
Блекуелл Р. Поведение потребителей / Р. Блекуелл, П. Миниард, Д. Енджел ; [пер. с англ.10- е изд.]. – СПб. : Питер, 2007. – 944 с.
Болотна О. В. Емоційний маркетинг як технологія управління поведінкою споживачів [Електронний ресурс] / О. В. Болотна // Ефективна економіка – 2013. – № 8. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua.
Сологуб О.П. Реклама як чинник управління поведінкою споживачів [Електронний ресурс] / О.П. Сологуб, Л.В. Капінус. – Режим доступу : http://enuftir.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4731/1/Reklama%20yak%20chynnyk%20UPS.pdf.
Пащук Л. Перспективні напрями використання нейромаркетингу в управлінні поведінкою споживачів / Л. Пащук // Маркетинг в Україні. – 2014. – № 3. – С. 16-26.
Пестун І.В. Маркетингове управління поведінкою споживачів, які займаються самолікуванням [Електронний ресурс] / І.В. Пестун. – Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/marketingove- upravlinnya-povedinkoyu-spozhivachiv-yaki-zaymayutsya-samolikuvannyam.
Воронкова О.В. Основные принципы управления поведением потребителя / О.В. Воронкова // Наука и бизнес: пути развития. – 2012. – №10 (16). – С. 121 124.
Орлов Ю.М. Управление поведением [Електронний ресурс] / Ю.М. Орлов. – Режим доступу : http://www.sanogen.ru/uprav.htm.
Engel, J. F., Kollat, D. T. and Blackwell, R. D. (1968), Consumer Behavior, Holt, Rinehart and Winston, New York, USA, 652 p.
Howard, J. A. and Sheth, J. N. (1969), The Theory of Buyer Behavior, John Wiley & Sons, New York, USA, 345 p.
Veber, M. (1990), Osnovnyye sotsiologicheskiye ponyatiya [The main sociological concepts], Progress, Moscow, Russia, pp. 602–643.
Blumer, G. (1984), Obshchestvo kak simvolicheskaya interaktsiya [The Company as a symbolic Interaction], MGU, Moscow, Russia, pp. 173–179.
Gofman, I. (2000), Predstavleniye sebya drugim v povsednevnoy zhizni [Presentation of Self in everyday life], Kuchkovo Pole; Kanon-Press-TS, Moscow, Russia, 304 p.
Ilin, V.I. (2008), Potrebleniye kak diskurs [Consumption as a discourse], Intersotsis, SPb, Russia,
p.
Blekuell P., Miniard, R. and Endzhel, D. (2007), Povedeniye potrebiteley [Consumer Behavior], Piter, SPb, Russia, 944 p.
Bolotna, O.V. (2013), Emotsiinyi marketynh yak tekhnolohiia upravlinnia povedinkoiu spozhyvachiv [Emotional marketing as technology of consumer behavior ], available at: http://www.economy.nayka.com.ua. (access date March 10, 2016)
Solohub, O.P. and Kapinus, L.V. “Advertising management as a factor in consumer behavior”, available at: http://enuftir.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4731/1/Reklama%20yak%20chynnyk%20UPS.pdf. (access date March 10, 2016)
Pashchuk, L. (2014), “Prospective uses of neuromarketing in the management of consumer behavior”, Marketynh v Ukraini, no. 3, pp. 16-26.
Pestun, I.V. “Marketing control the behavior of consumers, who are engaged in self”, available at: http://cyberleninka.ru/article/n/marketingove-upravlinnya-povedinkoyu-spozhivachiv-yaki-zaymayutsya- samolikuvannyam. (access date March 10, 2016)
Voronkova, O.V. (2012), “Basic principles of consumer behavior management”, Nauka i biznes: puti razvitiya, no. 10 (16), pp. 121-124.
Orlov, Yu.M. Upravleniye povedeniyem [Behavior Management], available at: http://www.sanogen.ru/uprav.htm. (access date March 10, 2016)