СТРАТЕГІЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА В СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ РЕГІОНУ

  • І.Ф. Баланюк ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
  • В.В. Твердохліб ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Ключові слова: підприємництво, сільське господарство, стратегічний менеджмент, стратегія, SWOT- аналіз

Анотація

Мета – дослідити внутрішнє та зовнішнє середовище – сильні та слабкі сторони, можливості та загрози розвитку підприємництва в сільському господарстві регіону; на основі проведеного аналізу визначити стратегічні напрями його розвитку. Методика дослідження. Теоретичною і методологічною основою дослідження є фундаментальні положення сучасної економічної теорії, наукові праці вітчизняних учених з питань стратегічного менеджменту розвитку підприємництва в сільському господарстві. В процесі дослідження використовувались такі методи: теоретичного узагальнення – для дослідження теоретичних аспектів зовнішнього та внутрішнього середовища розвитку підприємництва та визначення сутності SWOT-аналізу; системний підхід – для обґрунтування взаємозв’язків між внутрішніми (сильні та слабкі сторони) та зовнішніми (можливості та загрози) факторами розвитку підприємництва; систематизації та прогнозування – для визначення стратегії розвитку підприємництва в сільському господарстві регіону. Результати. Встановлено, що в сучасних ринкових умовах конкурентного середовища виникає потреба в стратегічному плануванні розвитку сільськогосподарських підприємств. Обґрунтовано, що SWOT-аналіз є одним із основних інструментів стратегічного менеджменту, за допомогою якого можна діагностувати внутрішні та зовнішні чинники, які впливають на розвиток підприємств. Проведено SWOT-аналіз розвитку підприємництва в сільському господарстві регіону. Розроблено за його результатами чотири напрями стратегії, спрямовані на підвищення ефективності їх функціонування. Встановлено, що досягнення бажаного ефекту можливе тільки за умови збільшення сильних сторін за рахунок використання потенційних можливостей та подолання слабких сторін і загроз. Наукова новизна. Використано системний підхід до аналізу середовища функціонування сільськогосподарського підприємництва з врахуванням особливостей досліджуваного регіону та обґрунтування стратегічних напрямів його розвитку. Практична значущість. Отримані результати дослідження можуть бути використані для вибору стратегії розвитку сільськогосподарських підприємств регіону.

Посилання

Матковський П. Є. Вплив зовнішнього і внутрішнього середовища на розвиток аграрного підприємництва / П. Є. Матковський, В. В. Твердохліб // Наук. вісник Львів. Нац. ун-ту ветеринарної медицини та біотехнологій ім. Ґжицького. – 2011. – Т. 13. – № 1(2). – С. 75–80.

Губені Ю. Е. Стратегічні напрямки розвитку сільського господарства України / Ю. Е. Губені // Економіка АПК. – 2006. – №11. – С. 18–27.

Губені Ю. Е. Підприємництво: навчальний посібник / Ю. Е. Губені. – Львів: Укр. технології, 2012. – 572 c.

Дослідження туристично-рекреаційного комплексу Закарпаття з використанням SWOT- аналізу. Туристичний портал [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://rest4u.com.ua/reviews/swot-analizrozvitku-turizmu-ta-rekreacii.html.

Якубів В. М. SWOT-аналіз як передумова стратегічного планування розвитку карпатського села / В. М. Якубів // Економіка: проблеми теорії та практики. – Вип. 225: У 3 т. – Т. І. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2007. – С. 217–223.

Гловацька В. В. Swot-аналіз як основний інструмент стратегічного планування розвитку сільського зеленого туризму в Карпатському регіоні / В. В. Гловацька, О. І. Жук, Ю. С. Копчак // Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. – 2013. – Вип. 9. – С. 50–54.

Лесів М. М. Сільське підприємництво як фактор стимулювання розвитку сільських територій Польщі [Електронний ресурс] / М. М. Лесів. – Режим доступу : http://elibrary.nubip.edu.ua/10708/1/11lmm.pdf.

Воронкова А. А. Обґрунтування стратегії розвитку аграрних підприємств в сучасних умовах господарювання [Електронний ресурс] / А. А. Воронкова, А. В. Воронкова. – Режим доступу : http://www.khntusg.com.ua/files/sbornik/vestnik_137/12.pdf.

Matkovskyi, P.Ye. and Tverdokhlib, V.V. (2011), “Influence of internal and external environment for agricultural entrepreneurship development”, Naukovyi visnyk Lvivskoho natsionalnoho universytetu veterynarnoi medytsyny ta biotekhnolohii im. Gzhytskoho, vol. 13, no. 1(2), pp. 75–80.

Hubeni, Yu.E. (2006), “Strategic directions of agriculture development in Ukraine”, Ekonomika APK, no. 11, pp. 18–27.

Hubeni, Yu.E. (2012), Pidpryiemnytstvo [Entrepreneurship], tutorial, NVF Ukrainski tekhnolohii, Lviv, Ukraine, 572 p.

“The research of the tourist and recreation complex of Zakarpattya by using the SWOT-analysis. Tourism Portal”, available at: http://rest4u.com.ua/reviews/swot-analizrozvitku-turizmu-ta-rekreacii.html. (access date January 23, 2016)

Yakubiv, V.M. (2007), “SWOT-analysis as a prerequisite for strategic planning of Carpathian village development”, Ekonomika: problemy teorii ta praktyky, vol. 225, no. 1, pp. 217–223.

Hlovatska, V.V., Zhuk, O.I. and Kopchak, Yu.S. (2013), “Swot-analysis as the main tool for strategic planning of rural green tourism development in Carpathian region”, Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, vol. 9, pp. 50–54.

Lesiv, M.M. “Rural entrepreneurship as a factor of stimulating rural territories development in Poland”, available at: http://elibrary.nubip.edu.ua/10708/1/11lmm.pdf. (access date January 23, 2016)

Voronkova, A.A. and Voronkova, A.V. “Justification of the strategy of agricultural enterprises development in the contemporary conditions of economy”, available at: http://www.khntusg.com.ua/files/sbornik/vestnik_137/12.pdf. (access date January 23, 2016)

Переглядів статті: 4
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2016-03-22
Як цитувати
Баланюк, І., & Твердохліб, В. (2016). СТРАТЕГІЧНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА В СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ РЕГІОНУ. Сталий розвиток економіки, (1(30), 140-145. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/450
Розділ
РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ, РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА, ДЕМОГРАФІЯ, СОЦІАЛЬНА ЕКОНОМІК