АНАЛІЗ СТАНУ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

  • Руслан Литовченко Навчально-науковий інститут управління, економіки та бізнесу Приватного акціонерного товариства "Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0008-3625-8747
Ключові слова: інноваційна освіта, фінансове забезпечення, вища освіта, цифровізація навчання

Анотація

У статті розглянуто сучасний стан фінансового забезпечення інноваційної освіти в Україні та проаналізовано ключові тенденції її розвитку у період 2017–2024 років. Висвітлено структурні зміни у мережі закладів вищої освіти I–IV рівнів акредитації, що відбулися під впливом соціально-економічних трансформацій, реформ у сфері освіти та зовнішніх політичних факторів. Розглянуто динаміку кількості закладів, студентського контингенту та обсягів прийому й випуску студентів, що дозволяє окреслити тенденції стабілізації системи вищої освіти та укрупнення закладів з метою концентрації матеріально-технічних, кадрових та наукових ресурсів. Проаналізовано сучасні тенденції інноваційної освіти, зокрема активну цифровізацію навчального процесу, розвиток дистанційних та змішаних форм навчання, впровадження інтерактивних платформ, електронного документообігу та віртуальних лабораторій. Запропоновано комплекс рекомендацій щодо підвищення ефективності використання фінансових ресурсів у сфері інноваційної освіти, що передбачає впровадження результатоорієнтованого фінансування з чіткими ключовими показниками ефективності.

Посилання

Enrich P. Leaving Equality Behind: New Directions in School Finance Reform. URL: https://repository.library.northeastern.edu/files/-neu:332725/fulltext.pdf

Голтяєва Л. Статистичний аналіз тенденцій розвитку та структури фінансування вищої освіти України. Бізнес-Інформ. 2015. № 9. С. 79–83.

Гращенко І., Сидоренко Т. Аналіз ринку освітніх послуг в Україні. Технології та дизайн. 2014. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2014_1_9

Hanushek E. A., Welch F. Handbook of the Economics of Education. Vol. 2. URL: http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek-%2BRivkin%202006%20HbEEdu%202.pdf

Кичко І. Фінансування освіти в умовах формування соціально-орієнтованої економіки. Фінанси України. 2003. № 1. С. 53–59.

Волкова Н. Ефективність використання коштів ВНЗ. Фінанси України. 2005. № 5. С. 66–72.

Мащенко К. С. Доходи бюджетних установ освіти: проблеми реформування і фінансування. URL: http://ea.donntu.edu.ua/handle/-123456789/8780

Patrinos H.-A., Barrera-Osorio F., Guáqueta J. The Role and Impact of Public-Private Partnerships in Education. World Bank, 2009. URL: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/2612/479490PUB0Role101OFFICIAL0USE0ONLY1.pdf?sequence=1

Шевченко Л. Фінансування вищої освіти: диверсифікація джерел. Теорія і практика правознавства. 2013. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tipp_2013_2_44

Moore J.F. Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. 1993. 71(3). Pp. 75–86.

Enrich P. Leaving equality behind: New directions in school finance reform. Northeastern University Repository. Available at: https://repository.library.northeastern.edu/files/neu:332725/fulltext.pdf

Holtiayeva L. (2015). Statystychnyi analiz tendentsii rozvytku ta struktury finansuvannia vyshchoi osvity Ukrainy [Statistical analysis of development trends and the structure of higher education financing in Ukraine]. Biznes-Inform, 9, 79–83.

Hrashchenko I., & Sydorenko, T. (2014). Analiz rynku osvitnikh posluh v Ukraini [Analysis of the market of educational services in Ukraine]. Tekhnolohii ta dyzain, 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2014_1_9

Hanushek E. A., & Welch, F. (2006). Handbook of the economics of education (Vol. 2). Elsevier. Available at: http://hanushek.stanford.edu/sites/default/files/publications/Hanushek%2BRivkin%202006%20HbEEdu%202.pdf

Kychko I. (2003). Finansuvannia osvity v umovakh formuvannia sotsialno-oriientovanoi ekonomiky [Financing of education under the formation of a socially-oriented economy]. Finansy Ukrainy, 1, 53–59.

Volkova N. (2005). Efektyvnist vykorystannia koshtiv VNZ [Efficiency of the use of university funds]. Finansy Ukrainy, 5, 66–72.

Mashchenko K. S. (n.d.). Dokhody biudzhetnykh ustanov osvity: Problemy reformuvannia i finansuvannia [Revenues of educational budgetary institutions: Problems of reform and financing]. Donetsk National Technical University Repository. Available at: http://ea.donntu.edu.ua/handle/123456789/8780

Patrinos H.-A., Barrera-Osorio F., & Guáqueta J. (2009). The role and impact of public-private partnerships in education. World Bank. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/2612/479490PUB0Role101OFFICIAL0USE0ONLY1.pdf

Shevchenko L. (2013). Finansuvannia vyshchoi osvity: Dyversyfikatsiia dzherel [Financing of higher education: Diversification of sources]. Teoriia i praktyka pravoznavstva, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tipp_2013_2_44

Moore J. F. (1993). Predators and prey: A new ecology of competition. Harvard Business Review, 71(3), 75–86.

Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-09-10
Як цитувати
Литовченко, Р. (2025). АНАЛІЗ СТАНУ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ: СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ . Сталий розвиток економіки, (4 (55), 607-612. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-55-82