ІННОВАЦІЙНІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ ІНФРАСТРУКТУРИ МАРКЕТИНГУ В АГРОБІЗНЕСІ
Анотація
У статті окреслено актуальні вектори концептуального забезпечення розвитку інфраструктури маркетингу в агробізнесі, що стосуються інноваційного функціоналу формування комплексу маркетингу та маркетингової інфраструктури. Обґрунтовано основні наукові підходи до розвитку інфраструктури маркетингу в агробізнесі – класичний параметризм бізнес-інфраструктури, комплексна взаємодія ланцюгового руху товарів, мережева інфраструктура маркетингу, інноваційно-орієнтований дизайн маркетингових систем. Ідентифіковано інноваційні аспекти організації взаємодії інфраструктурних маркетингових систем в агробізнесі та здійснено класифікацію наукових підходів до розвитку маркетингу. Розроблено інноваційні моделі систем маркетингового менеджменту для формування локального, інституційного, мережевого потенціалу інфраструктури маркетингу в агробізнесі.
Посилання
Бахчиванжи Л. Напрями удосконалення маркетингового менеджменту агропромислових підприємств. Економіка та суспільство. 2022. № 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-89.
Бондаренко В., Омельяненко О. Тенденції розвитку аграрного сектору економіки України в контексті розвитку цифрової маркетингової діяльності. Економіка та суспільство. 2024. № 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-163.
Вакуленко Ю. В., Олійник А. С., Чернега В. М. Роль маркетингової стратегії у розвитку аграрних підприємств. Агросвіт. 2019. № 21. С. 86–92. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.21.86.
Варченко О.М., Герасименко І.О., Дмитрик О.В., Вернюк Н.О. Особливості формування маркетингових каналів розподілу сільськогосподарської продукції особистого селянського господарства (ОСГ). Економіка та управління АПК. 2021. № 1. С. 198-212. URL : https://surl.li/epbxbb (дата звернення 03.08.2025).
Веретін Л. С., Шимко О. В. Інфраструктура аграрного товарного ринку: проблеми розвитку та потенціал інтеграції в глобальні ланцюги Актуальні питання економічних наук. 2025. № 11. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15542808.
Гримак А. В., Кравців І. К. Особливості маркетингово-логістичних рішень агропромислових підприємств на міжнародних ринках. Актуальні питання економічних наук. 2025. № 9. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15125624.
Гуменюк А. Впровадження інноваційного маркетингу в аграрній сфері. Маркетинг та логістика в агробізнесі: збірник тез II Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : НУБіП України, 2021. С. 75-79.
Дибчук Л. В., Пчелянська Г.О., Маркетингово-логістична модель дистрибуції на продовольчому ринку. Проблеми економіки. 2019. № 3 (41). С. 54-60. URL: https://surl.lt/czhynm (дата звернення 11.07.2025).
Драмарецька К.П. Управління маркетинговою діяльністю сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2021. № 24. С.46- 51.
Ільченко Т.В. Особливості впровадження інноваційного маркетингу в агробізнесі. Економіка та управління підприємствами. 2021. Вип. 1 (03). С. 31-38. URL: https://surl.lt/roqrxn (дата звернення 03.08.2025).
Корж М. В. Шкорина І. І., Краснощок В. В. Роль логістичних платформ у підвищенні конкурентоспроможності аграрних підприємств. Актуальні питання економічних наук. 2024. № 6. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14598160.
Ільченко Т.В. Особливості впровадження інноваційного маркетингу в агробізнесі. Економіка та управління підприємствами. 2021. Вип. 1 (03). С. 31-38. URL: https://surl.li/iwaxrs (дата звернення 23.06.2025).
Ларіна Я.С., Завальнюк К.С. Маркетингові стратегії зростання аграрних формувань: Монографія. Київ. 2019. 275 с. URL: https://surl.li/jlzdgw (дата звернення 30.07.2025).
Кривошей, О. Цифрові підходи до обліку та аналізу маркетингової діяльності агробізнесу України: інструменти, методи та перспективи. Український економічний часопис. 2025. № 8. С. 32–39. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-8-6.
Макарова В. В., Устік Т. В., Устік Д. В. Комплексне оцінювання маркетингового комплексу підприємства аграрної сфери в умовах цифровізації та глобалізації бізнесу. Інфраструктура ринку. 2024. Вип. 79. С.185-191. URL: https://surl.li/rjejid (дата звернення 17.06 2025).
Сєров В., Письмак В. Стратегії інтеграції аграрних підприємств у міжнародні маркетингові мережі збуту продукції. Development Service Industry Management. 2024. № 3. С. 280–285. URL: https://surl.li/mrefrb (дата звернення 23.07.2025).
Abad A., Maaz M. A. M., Shamsi M. S. A new method for assessing the marketing efficiency of agricultural marketing channels. Agricultural and Resource Economics: International Scientific. E-Journal. 2024. Vol. 10 (2). Р. 143166. DOI: https://doi.org/10.51599/are.2024.10.02.06.
Bertoglio R., Corbo C., Renga F., Matteucci M. The Digital Agricultural Revolution: a Bibliometric Analysis Literature Review. LEE Access. 2021. URL: http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2103.12488 (дата звернення 20.07.2025).
Bondarenko V., Lutsii О., Lutsii I., Riabchyk A., Vyshnivska B., Nahorna O., Barylovych O., Timchenko O., Golovnina O., Збарський В.К., Авраменко Р.Ф., Степанець І.П., Мастило А.Ф., Майстренко В.І. Strategic directions of marketing activities of agricultural organizations. Monograph. Primedia eL aunch, Boston, USA, 2023. 589 p. URL: https://isg-konf.com/979-8-89238-625-8 (дата звернення 16.07.2025).
Kuzmenko О. The role of marketing in agricultural enterprise management. Society. Economy. Digitalization. 2024. Vol. 2(2). P. 22–33. DOI: https://doi.org/10.31379/sed.2.2.2024.11
Kucher L. Development of entrepreneurial initiatives in agricultural business: a methodological approach. European Journal of Sustainable Development. 2021. Vol. 10. No. 2. P. 321–335. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n2p321
Levkina R., Petrenko A. Management of innovative marketing techniques as an effective business tool. Agricultural and Resource Economics. Vol. 5. No. 1. P. 37–47. DOI: https://doi.org/10.51599/are.2019.05.01.03
Nosratabadi S., Mosavi S., Lakner Z. Food Supply Chain and Business Model Innovation. Foods. 2020. Vol. 9(2):132. Р. 87-123. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/foods9020132 (дата звернення 23.06.2025).
Oklander M., Yashkina O., Petryshchenko N., Karandin O., Yevdokimova O. Economic aspects of Industry 4.0 marketing technologies implementation in the agricultural sector of Ukraine. Ekonomika APK. 2024. Vol. 31(4). Р. 55-67. URL: https://eapk.com.ua/uk/journals/tom-31-4-2024 (дата звернення 21.06.2025).
Sermuksnyte-Alesiuniene K. S., Simanaviciene Z., Bickauske D., Mosiiuk S., Belova I. Increasing the effectiveness of food supply chain logistics through digital transformation. Independent Journal of Management & Production. 2021. Vol. 12. No. 6. P. 677–701. DOI: https://doi.org/10.14807/ijmp.v12i6.1748 (дата звернення 21.06.2025).
Qazi S., Khawaja B. A., Farooq Q. U. Internet of Things and Artificial Intelligence in Next-Generation Smart Agriculture: A Critical Review, Current Challenges, and Future Trends. IEEE Access. 2022. Vol. 10. Р. 219–235. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3152544 (дата звернення 21.06.2025).
Zelisko N., Raiter N., Markovych N., Matskiv H., Vasylyna O. Improving business processes in the agricultural sector considering economic security, digitalization, risks, and artificial intelligence. Ekonomika APK. 2024. Vol. 31(3). Р. 10-21. URL: https://eapk.com.ua/uk/journals/tom-31-3-2024
Zhofan І., Pashchenko O., Zharikova О. Development of the marketing strategy of agricultural sector enterprises on the grain markets of Ukraine and the People’s Republic of China. Economics and Business Management. 2023/ Vol. 14. No. 1. Р. 54-75. DOI: https://doi.org/10.31548/economics14(1).2023.004
Bakhchyvanzhy L. (2020). Napriamy udoskonalennia marketynhovoho menedzhmentu ahropromyslovykh pidpryiemstv [Directions for improving marketing management of agro-industrial enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-89.
Bondarenko V., Omelianenko O. (2024). Tendentsii rozvytku ahrarnoho sektoru ekonomiky Ukrainy v konteksti rozvytku tsyfrovoi marketynhovoi diialnosti [Trends in the development of the agricultural sector of Ukraine in the context of digital marketing activities development]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-163
Vakulenko Yu. V., Oliinyk A. S., Cherneha V. M. (2019). Rol marketynhovoi stratehii u rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv [The role of marketing strategy in the development of agricultural enterprises]. Ahrosvit, no. 21, pp. 86–92. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2019.21.86
Varchenko O. M., Herasymenko I. O., Dmytryk O. V., Verniuk N. O. (2021). Osoblyvosti formuvannia marketynhovykh kanaliv rozpodilu silskohospodarskoi produktsii osobystoho selianskoho hospodarstva (OSG) [Features of the formation of marketing distribution channels for agricultural products of personal farms]. Ekonomika ta upravlinnia APK, no. 1, pp. 198–212. Available at: https://surl.li/epbxbb
Veretin L. S., Shymko O. V. (2025). Infrastruktura ahrarnoho tovarnoho rynku: problemy rozvytku ta potentsial intehratsii v hlobalni lantsiuhy [Infrastructure of the agricultural commodity market: Development problems and potential for integration into global chains]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, no. 11. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15542808
Hrymak A. V., Kravtsiv I. K. (2025). Osoblyvosti marketynhovo-lohistychnykh rishen ahropromyslovykh pidpryiemstv na mizhnarodnykh rynkakh [Features of marketing and logistics decisions of agro-industrial enterprises in international markets]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, no. 9. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15125624
Humeniuk A. (2021). Vprovadzhennia innovatsiinoho marketynhu v ahrarnii sferi [Implementation of innovative marketing in the agricultural sector]. In Marketynh ta lohistyka v ahrobiznesi: zbirnyk tez II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: NUBiP Ukrainy. pp. 75–79.
Dybchuk L. V., Pchelianska H. O. (2019). Marketynhovo-lohistychna model dystrybutsii na prodovolchomu rynku [Marketing-logistic distribution model in the food market]. Problemy ekonomiky, no. 3(41), pp. 54–60. Available at: https://surl.lt/czhynm
Dramaretska K. P. (2021). Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu silskohospodarskykh pidpryiemstv [Management of marketing activities of agricultural enterprises]. Ahrosvit, no. 24, pp. 46–51.
Ilchenko T. V. (2021). Osoblyvosti vprovadzhennia innovatsiinoho marketynhu v ahrobiznesi [Features of implementing innovative marketing in agribusiness]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vol. 1(03), pp. 31–38. Available at: https://surl.lt/roqrxn
Korzh M. V., Shkoryna I. I., Krasnoshchok V. V. (2024). Rol lohistychnykh platform u pidvyshchenni konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryiemstv [The role of logistics platforms in increasing the competitiveness of agricultural enterprises]. Aktualni pytannia ekonomichnykh nauk, no. 6. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14598160
Ilchenko, T. V. (2021). Osoblyvosti vprovadzhennia innovatsiinoho marketynhu v ahrobiznesi [Features of implementing innovative marketing in agribusiness]. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, vol. 1(03), pp. 31–38. Available at: https://surl.li/iwaxrs
Larina Ya. S., Zavalniuk K. S. (2019). Marketynhovi stratehii zrostannia ahrarnykh formuvan: Monohrafiia [Marketing growth strategies of agricultural formations: Monograph]. Kyiv, 275 p. Available at: https://surl.li/jlzdgw
Kryvoshei O. (2025). Tsyfrovi pidkhody do obliku ta analizu marketynhovoi diialnosti ahrobiznesu Ukrainy: instrumenty, metody ta perspektyvy [Digital approaches to accounting and analysis of marketing activities in Ukraine's agribusiness: Tools, methods and prospects]. Ukrainskyi ekonomichnyi chasopys, no. 8, pp. 32–39. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-8-6
Makarova V. V., Ustik T. V., Ustik D. V. (2024). Kompleksne otsiniuvannia marketynhovoho kompleksu pidpryiemstva ahrarnoi sfery v umovakh tsyfrovizatsii ta hlobalizatsii biznesu [Comprehensive assessment of the marketing complex of agricultural enterprises in the conditions of digitalization and globalization of business]. Infrastruktura rynku, vol. 79, pp. 185–191. Available at: https://surl.li/rjejid
Sierov V., Pysmak V. (2024). Stratehii intehratsii ahrarnykh pidpryiemstv u mizhnarodni marketynhovi merezhi zbutu produktsii [Strategies for integrating agricultural enterprises into international marketing networks for product distribution]. Development Service Industry Management, no. 3, pp. 280–285. Available at: https://surl.li/mrefrb
Abad A., Maaz M. A. M., Shamsi M. S. (2024). A new method for assessing the marketing efficiency of agricultural marketing channels. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, vol. 10(2), pp. 143–166. DOI: https://doi.org/10.51599/are.2024.10.02.06.
Bertoglio R., Corbo C., Renga F., Matteucci M. (2021). The digital agricultural revolution: A bibliometric analysis literature review. LEE Access. Available at: http://dx.doi.org/10.48550/arXiv.2103.12488
Bondarenko V., Lutsii O., Lutsii I., Riabchyk A., Vyshnivska B., Nahorna O., Barylovych O., Timchenko O., Golovnina O., Zbarskyi V. K., Avramenko R. F., Stepanets I. P., Mastilo A. F., Maistrenko V. I. (2023). Strategic directions of marketing activities of agricultural organizations. Monograph. Primedia eLaunch, Boston, USA, p. 589. Available at: https://isg-konf.com/979-8-89238-625-8
Kuzmenko O. (2024). The role of marketing in agricultural enterprise management. Society. Economy. Digitalization, vol. 2(2), pp. 22–33. DOI: https://doi.org/10.31379/sed.2.2.2024.11
Kucher L. (2021). Development of entrepreneurial initiatives in agricultural business: A methodological approach. European Journal of Sustainable Development, vol. 10(2), pp. 321–335. DOI: https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n2p321
Levkina R., Petrenko A. (2019). Management of innovative marketing techniques as an effective business tool. Agricultural and Resource Economics, vol. 5(1), pp. 37–47. DOI: https://doi.org/10.51599/are.2019.05.01.03
Nosratabadi S., Mosavi S., Lakner Z. (2020). Food supply chain and business model innovation. Foods, vol. 9(2):132, pp. 87–123. Available at: http://dx.doi.org/10.3390/foods9020132
Oklander M., Yashkina O., Petryshchenko N., Karandin O., Yevdokimova O. (2024). Economic aspects of Industry 4.0 marketing technologies implementation in the agricultural sector of Ukraine. Ekonomika APK, vol. 31(4), pp. 55–67. Available at: https://eapk.com.ua/uk/journals/tom-31-4-2024
Sermuksnyte-Alesiuniene K. S., Simanaviciene Z., Bickauske D., Mosiiuk S., Belova I. (2021). Increasing the effectiveness of food supply chain logistics through digital transformation. Independent Journal of Management & Production, vol. 12(6), pp. 677–701. DOI: https://doi.org/10.14807/ijmp.v12i6.1748
Qazi S., Khawaja B. A., Farooq Q. U. (2022). Internet of Things and Artificial Intelligence in next-generation smart agriculture: A critical review, current challenges, and future trends. IEEE Access, no. 10, pp. 219–235. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3152544. (accessed: 21.06.2025)
Zelisko N., Raiter N., Markovych N., Matski, H., Vasylyna O. (2024). Improving business processes in the agricultural sector considering economic security, digitalization, risks, and artificial intelligence. Ekonomika APK, vol. 31(3), pp. 10–21. Available at: https://eapk.com.ua/uk/journals/tom-31-3-2024
Zhofan I., Pashchenko O., Zharikova O. (2023). Development of the marketing strategy of agricultural sector enterprises on the grain markets of Ukraine and the People’s Republic of China. Economics and Business Management, vol. 14(1), pp. 54–75. DOI: https://doi.org/10.31548/economics14(1).2023.004