ІМЕРСИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: ХАРАКТЕРИСТИКА, ПОТЕНЦІАЛ ЗАСТОСУВАННЯ ТА РОЛЬ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЯКОСТІ

Ключові слова: імерсивні технології, XR-технології, віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR), змішана реальність (MR), вища освіта, заклад вищої освіти, інновації, забезпечення якості, академічна доброчесність

Анотація

Стаття присвячена визначенню особливостей застосування імерсивних технологій у сфері вищої освіти, потенціалу їх використання та ролі у забезпеченні якості освітнього процесу у закладах вищої освіти України. Досліджено сутність поняття «імерсивні технології» та наведено характеристику різних типів XR-технологій: віртуальної, доповненої та змішаної реальностей. Розглянуто досвід використання імерсивних технологій у зарубіжних закладах освіти та визначено потенціал їх застосування у закладах вищої освіти України. Наведено переваги, обмеження та ризики впровадження імерсивних технологій в освітнє середовище. Обґрунтовано важливість впровадження імерсивних технологій у закладах вищої освіти задля забезпечення якості освітнього процесу. Окрема увага приділена етичним аспектам та інструментам забезпечення дотримання принципів академічної доброчесності при використанні імерсивних технологій в навчальному процесі.

Посилання

ISO/IEC TR 23844:2023(en): Information technology for learning, education, and training - Immersive content and technology. Online Browsing Platform (OBP). URL: https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso-iec:tr:23844:ed-1:v1:en

Extended Reality (XR). Interaction Design Foundation. URL: https://www.interaction-design.org/literature/topics/extended-reality-xr

Metaverse. Merriam-Webster. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/metaverse

Milgram P., Kishino F. A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information and Systems. IEICE Transactions on Information and Systems. 1994. Vol. E77-D. № 12 (12). P. 1321-1329. URL: https://www.researchgate.net/publication/231514051_A_Taxonomy_of_Mixed_Reality_Visual_Displays

Azuma R.T. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments. 1997. Vol. 6. No. 4. P. 355–385. DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355

Alan B. Craig. Understanding Augmented Reality: Concepts and Applications. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 2013. 296 p. ISBN: 978-0-240-82109-8. DOI: https://doi.org/10.1016/C2011-0-07249-6

What is Mixed Reality? Microsoft. URL: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/mixed-reality

Speicher M., Hall B. D., Nebeling M. What is Mixed Reality? Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2019. P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1145/3290605.3300767

Jerald J. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality. San Rafael: Morgan & Claypool, 2015. 523 p. - ISBN 978-1-970001-02-2.

Stanford School of Medicine. URL: https://med.stanford.edu

Massachusetts Institute of Technology. URL: https://web.mit.edu

Karlsruhe Institute of Technology. URL: https://www.kit.edu/english/

University of Tokyo. URL: https://www.u-tokyo.ac.jp

Harvard University. URL: https://www.harvard.edu

University of Maryland. URL: https://mith.umd.edu

University College London. URL: https://www.ucl.ac.uk

University of Barcelona. URL: https://www.event-lab.org

INSEAD Business School. URL:https://www.insead.edu

Буров О.Ю., Пінчук О.П., Литвинова С.Г. Імерсивні технології та цифрове навчання: вплив, можливості та пом’якшення ризику. Цифрова трансформація відкритих науково-освітніх середовищ: монографія. Київ: Ін-т цифровізації освіти НАПН України. 2024. C.35-53.

Ensuring Academic Integrity in Metaverse Learning Environments. The Swiss Quality Consulting. URL: https://theswissquality.ch/ensuring-academic-integrity-in-metaverse-learning-environments/

ISO/IEC TR 23844:2023(en) Information technology for learning, education, and training - Immersive content and technology. Online Browsing Platform (OBP). Available at: https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso-iec:tr:23844:ed-1:v1:en (in English)

Extended Reality (XR). Interaction Design Foundation. Available at: https://www.interaction-design.org/literature/topics/extended-reality-xr (in English)

Metaverse. Merriam-Webster. Available at: https://www.merriam-webster.com/dictionary/metaverse (in English)

Milgram P., Kishino F. (1994) A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information and Systems, vol. E77-D, no. 12, pp. 1321–1329. Available at: https://www.researchgate.net/publication/231514051_A_Taxonomy_of_Mixed_Reality_Visual_Displays (in English)

Azuma R.T. (1997) A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, vol. 6, no. 4, pp. 355–385. DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355 (in English)

Craig A. B. (2013) Understanding Augmented Reality: Concepts and Applications. Amsterdam: Morgan Kaufmann, 296 p. DOI: https://doi.org/10.1016/C2011-0-07249-6 (in English)

What is Mixed Reality? Microsoft. Available at: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/discover/mixed-reality (in English)

Speicher M., Hall B. D., Nebeling M. (2019) What is Mixed Reality? Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1145/3290605.3300767 (in English)

Jerald J. (2015) The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality. San Rafael: Morgan & Claypool, p. 523. (in English)

Stanford School of Medicine. Available at: https://med.stanford.edu (in English)

Massachusetts Institute of Technology. Available at: https://web.mit.edu (in English)

Karlsruhe Institute of Technology. Available at: https://www.kit.edu/english/ (in English)

University of Tokyo. Available at: https://www.u-tokyo.ac.jp (in English)

Harvard University. Available at: https://www.harvard.edu (in English)

University of Maryland. Available at: https://mith.umd.edu (in English)

University College London. Available at: https://www.ucl.ac.uk (in English)

University of Barcelona. Available at: https://www.event-lab.org (in English)

INSEAD Business School. Available at: https://www.insead.edu (in English)

Burov O.Yu., Pinchuk O.P., Lytvynova S.H. (2024) Imersevni tekhnolohii ta tsyfrove navchannia: vplyv, mozhlyvosti ta pom’yakshennia ryzyku [Immersive technologies and digital learning: impact, opportunities, and risk mitigation]. Tsyfrova transformatsiia vidkrytykh naukovo-osvitnikh seredovishch: monohrafiya. Kyiv: Instytut tsyfroizatsii osvity NAPN Ukrainy, pp. 35–53. (in Ukrainian)

Ensuring Academic Integrity in Metaverse Learning Environments. The Swiss Quality Consulting. Available at: https://theswissquality.ch/ensuring-academic-integrity-in-metaverse-learning-environments/ (in English)

Переглядів статті: 18
Завантажень PDF: 5
Опубліковано
2025-09-04
Як цитувати
Гнедіна, К. (2025). ІМЕРСИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: ХАРАКТЕРИСТИКА, ПОТЕНЦІАЛ ЗАСТОСУВАННЯ ТА РОЛЬ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЯКОСТІ . Сталий розвиток економіки, (4 (55), 491-498. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-55-66